Lading av batteriet
Det å lade en elsykkel er som oftest enkelt og problemfritt, siden laderne er beregnet på vanlige stikkontakter du har hjemme. Et gjennomsnittlig elsykkelbatteri som er nesten helt tomt, kan som oftest lades helt opp igjen i løpet av 5–6 timer. Levetiden er bestemt av hvor mange ladesykluser batteriet tåler før kapasiteten går vesentlig ned. Det normale for et gjennomsnittsbatteri er ca. 5–600 sykluser, men det finnes batterier som kan klare over 1000 ladesykluser fra tomt til fullt uten å miste særlig kapasitet.
De fleste batteriene kan tas av rammen for å kunne lades innendørs, men dette anbefales vanligvis ikke uten ettersyn. Det tryggeste er derfor som oftest å lade mens batteriet står på sykkelen. Mange velger å lade etter hver tur av en viss lengde, uten at batteriet er helt tomt, men slik «klattlading» er som oftest ikke å anbefale. I verste fall kan det føre til at hver opplading regnes som én syklus, slik at batterikapasiteten kan gå ned tidligere enn forventet. Det er heller ikke anbefalt å kjøre batteriet helt tomt før det lades, men alltid la det være igjen en viss reservekapasitet på noen wattimer. Hvis batteriet skal lagres i noen måneder, for eksempel om vinteren, er det beste å lade til ca. 80 % av full kapasitet før bortsetting.
Så er spørsmålet; hvor ofte bør du egentlig lade batteriet på elsykkelen din? Svaret her er at du bør lade når kapasiteten er nede på 10–20 % av fullt batteri, dvs. når batteriet er nede på «den siste streken» på batteriovervåkingen. Hvor fort du når dette nivået avhenger i stor grad av hvordan du bruker sykkelen, hvor langt du sykler og hvor stor kapasitet batteriet ditt har. Hvis du bruker sykkelen både til og fra arbeid samt på fritiden etter jobb, er det en god investering er å ha et reservebatteri, slik at du kan skifte uten å være avhengig av opplading i mellomtiden.