• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

Hvor ofte må jeg lade elsykkelen?

Hvor ofte du må lade en elsykkel avhenger av hvordan den brukes, hvor langt du sykler på hver tur, hva slags type batteri du har og om batteriet er nytt eller brukt en stund.

En elsykkel er avhengig av et godt batteri

Batteriet er selve hjertet i elsykkelen, og derfor er det lurt å behandle det godt. Det er også en av de dyreste enkeltdelene på selve sykkelen. De fleste elsykler i dag har batterier som er integrert i selve rammen, og dette gjør dem vanskeligere å stjele. Tidligere modeller hadde ofte batteriet festet til en brakett på utsiden av rammen eller bagasjebrettet, og dette er lettere å ta av for lading og vedlikehold, men også lettere å stjele fra sykkelen.

Forskjellige batterityper

Nesten alle moderne elsykkelbatterier i dag er av li-ion-typen, og har en spenning på mellom 12 og 48 Volt. De fleste produsentene leverer enten 24 V eller 36 V batterier, avhengig av om motoren drives fra kranken eller et av navene. Et typisk batteri til elsykkel har en strømkapasitet på mellom 5 og 20 amperetimer, og en ytelse på 200 til 600 wattimer. En vanlig hjemmelader til elsykkelbatteri lader f.eks. med en spenning på 36 V og 2 A ladestrøm.

Lading av batteriet

Det å lade en elsykkel er som oftest enkelt og problemfritt, siden laderne er beregnet på vanlige stikkontakter du har hjemme. Et gjennomsnittlig elsykkelbatteri som er nesten helt tomt, kan som oftest lades helt opp igjen i løpet av 5–6 timer. Levetiden er bestemt av hvor mange ladesykluser batteriet tåler før kapasiteten går vesentlig ned. Det normale for et gjennomsnittsbatteri er ca. 5–600 sykluser, men det finnes batterier som kan klare over 1000 ladesykluser fra tomt til fullt uten å miste særlig kapasitet.

De fleste batteriene kan tas av rammen for å kunne lades innendørs, men dette anbefales vanligvis ikke uten ettersyn. Det tryggeste er derfor som oftest å lade mens batteriet står på sykkelen. Mange velger å lade etter hver tur av en viss lengde, uten at batteriet er helt tomt, men slik «klattlading» er som oftest ikke å anbefale. I verste fall kan det føre til at hver opplading regnes som én syklus, slik at batterikapasiteten kan gå ned tidligere enn forventet. Det er heller ikke anbefalt å kjøre batteriet helt tomt før det lades, men alltid la det være igjen en viss reservekapasitet på noen wattimer. Hvis batteriet skal lagres i noen måneder, for eksempel om vinteren, er det beste å lade til ca. 80 % av full kapasitet før bortsetting.

Så er spørsmålet; hvor ofte bør du egentlig lade batteriet på elsykkelen din? Svaret her er at du bør lade når kapasiteten er nede på 10–20 % av fullt batteri, dvs. når batteriet er nede på «den siste streken» på batteriovervåkingen. Hvor fort du når dette nivået avhenger i stor grad av hvordan du bruker sykkelen, hvor langt du sykler og hvor stor kapasitet batteriet ditt har. Hvis du bruker sykkelen både til og fra arbeid samt på fritiden etter jobb, er det en god investering er å ha et reservebatteri, slik at du kan skifte uten å være avhengig av opplading i mellomtiden.


Les mer om elsykler: 

Bikesterredaktionen 13.03.2024 22:01

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY