• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ROCK MACHINE Rock Machine El MTB Blizzard Int E70-297

Rock Machine El MTB Blizzard Int E70-297
Beskrivelse

Fullstendig dempet sykkel med kraftfull dynamisk drivlinje og brutal fremkommelighet

Ønsker du å oppleve den fantastiske følelsen av strålende flyt som bare virkelig generøse slaglengder kan tilby? Drømmer du samtidig om verdens mest potente leggmuskler i form av en kraftfull elektrisk midtmotor? Vurderer du å oppgradere til en spenstig sykkel som mestrer alt fra krevende vertikalspor til utfordrende sykling på flate overflater, da bør du se nærmere på den fullstendig dempede Rock Machine Blizzard INT e70-297. Dette er et vanvittig underholdende og overraskende lettstyrt berg-og-dalbane-fenomen som blander kvikk respons med den solide kursstabiliteten som er nødvendig for at du både kan holde en stram linje i sporene og samtidig dominere på de litt mer teknisk krevende delene. Legg til sofistikert amerikansk demping, et dynamisk hjulsett og en ledende japansk drivlinje som alltid leverer rikelig med dynamisk kraft og imponerende kjøreglede, uansett hvor mange watt du har igjen i beina, og du har en klar vinner.

Nøkkelen til suksess!

  • Skulpturell aluminiumsramme (AL-6061 T6 Custom Tubing) med Floating Pivot Suspension-kinematikk
  • Dempegaffel fra DVO (Diamond E3) med 160 mm slaglengde
  • Bakre demper fra DVO (Jade R Coil) med 140 mm slaglengde
  • Shimanos mektigste elmotor (STePS EP8) med 85Nm og toppklasse dynamikk
  • Kraftig batteri på 630Wh som er elegant integrert i rammen og tilbyr opp til 150 km rekkevidde
  • Effektiv 10-girs drivlinje fra velrenommerte Shimano (Deore) med bredt utvalg av giring
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (M6120) med 4-stempelsokler som matcher fartsressursene
  • Dynamisk hjulsett på 29"/27.5" med tjukke (2.50"/2.60") kvalitetsdekk fra WTB (Vigilante/Trail Boss)
  • Block Lock headset som forebygger skader på rammen i tilfelle uhell
  • Dropper Post fra ONE1 med 150/170 mm i slaglengde (avhengig av rammestørrelse)

Skulpturelt fullstendig dempet aluminiumschassis av høy kvalitet

Det skulpturelle chassiset består av en robust ramme med den lav vekt som kun høykvalitets aluminium (AL-6061 T6 Custom Tubing) kan tilby. Designmessig er det kanskje rammenes rene linjer med et elegant integrert batteri som utpeker seg mest, men det beste av alt er dens klasseledende tråeffektivitet og lynraske respons når du gir full gass på pedalene. Dens tydelig skulpterte rammefasong er praktisk funksjonell og vekker en ugjendrivelig følelse av intens lyst. Med moderne Boost-teknologi oppnås høy vridningsstivhet, som i praksis sikrer at all den kraft dine muskler (sammen med elmotoren) genererer, effektivt overføres til bakhjulet og lar deg enkelt distansere både naboer og konkurrenter. Legg også til intern kabling, imponerende kinematikk og en velbalansert stigeometri som sikrer at du kan kjøre både fort og lenge med bemerkelsesverdig kontroll, både nedover, oppover og på flate strekninger. Når terrenget blir tøft, blir en dropper post nesten uunnværlig, og derfor kommer sykkelen utstyrt med en høydejusterbar setepinne fra ONE1 med 150 eller 170 mm i slaglengde (avhengig av rammestørrelse).

Kraftig elektrisk drift med enormt dreiemoment og behagelig dynamisk følelse

Hjertet i sykkelen er det som må være markedets beste drivsystem, Shimano STePS (EP8), bestående av en virkelig kraftig elmotor (85 nm) kombinert med et kraftfullt og fullstendig integrert batteri som leverer 630 Wh av miljøvennlig kraft. Dette gir deg en fantastisk rekkevidde på opptil 150 km og rikelig med ekstra kraft i både ben og lunger. Den imponerende dynamiske elmotoren arbeider i tett samarbeid med 10 effektive gir fra Shimano (Deore), hvor alt opererer effektivt, stille og med direkte drivkraft på krankakselen (det eneste fornuftige valget om du spør oss). Og med hele drivpakken plassert i den lavere delen av rammen, oppnås også et optimalt lavt tyngdepunkt, som gir feilfri manøvrerbarhet i alle typer terreng. Tillegg 4 forskjellige kjøremoduser (Off, Eco, Trail, og Boost) og en klar display som gir deg full kontroll og viser alt du trenger å vite.

Rå demperkonfigurasjon som gretten svelger alle ujevnheter

Demperne er levert av amerikanske DVO, med en (Diamond E3) foran og en (Jade R Coil) bak, og de byr på slaglengder på hele 160/140 mm som gir økt komfort og ekstra sikkerhet på stien. Dempere absorberer effektivt alle ujevnheter og sørger for at du kan kjøre med full kontroll, selv når underlaget eller stigningen blir særdeles krevende. Deres imponerende slaglengder gjør at du ikke behøver bekymre deg for å miste grep og med alle justeringsmulighetene og innstillingene har du tilgang til en imponerende funksjonsdybde, du kan med andre ord gi jernet uansett hvilken type underlag du møter.

Dynamisk hjulsett og brede skivebremser med effektive 4-stempelokker

Det robuste hjulsettet består av en dynamisk kombinasjon av 29-tommers hjul foran og 27.5-tommers bak. Dets solide aluminiumsfelger er utstyrt med kvalitetsdekk fra WTB (Vigilante TCS/Trail Boss TCS) med 2,5"/2,6" bredde som er klare for enhver utfordring og som utmerker seg på alt fra hardpakket underlag til myk gjørmesterreng. Dekkene gir sikker markkontakt på nesten alle typer underlag, noe som betyr at du kan kjøre ekstremt raskt også i svært krevende terreng. Og siden sykkelen trives med høy hastighet, er den utstyrt med effektive hydrauliske skivebremser fra Shimano (M6120) med 4-stempelokker og kraftige skiver (203/203mm), som sikrer eksemplarisk kontroll og maksimal bremsekraft uavhengig av underlag, værforhold eller årstid.

Atletisk fullstendig dempet sykkel som vil endre din oppfatning av sykling

Sykkelen har en velbalansert blanding av robuste komponenter som klart utmerker seg i forhold til gjennomsnittet. Man kunne kanskje kalle det for utstyr fra øverste hylle hos både Shimano, DVO, Darfon, ONE1, og WTB. Hva er så sluttresultatet? En elektrisk assistert trail-/endurosykkel som leverer eksepsjonell manøvrerbarhet kombinert med ekstremt generøse slaglengder på en sykkel som er ivrig etter å klatre og som håndterer utforkjøringer raskere enn det meste på to hjul... og det til en pris som er overkommelig for oss vanlige dødelige! En fullstendig dempet eMTB som for alltid vil endre din måte å se på sykling, og som vil føre deg dit du ønsker raskere, mer effektivt og enklere.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0069086
EAN-kode-
VaremerkeROCK MACHINE
FargeGlossred/White/Black
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ModellserieRock Machine E-Mountain Fully
KjønnUnisex, Herre
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens nettstedrockmachinebikes.com/se
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens fargeGLOSSRED/WHITE/BLACK
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeAlloy Al-6061 T6 Custom tubing, RME01 630Wh, Floating Pivot Suspension, 130-140 mm travel, Trail Advanced Geometry, Shark Spine EVO 29er&27.5+, 2nd Gen. Battery Integration, BOOST 148x12, Disc Brake Post Mount, Inner Cable Routing, Adjust. seatpost ready
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelDVO Diamond E3, LSC, Rebound, Tapered, 15x110mm axle, 160mm travel
Vandring foran 

Vandring foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

160 mm
BakdemperDVO Jade R Coil, external rebound, LS Spring: 500lbs, 550lbs, 600lbs, size 210x55mm
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

27,5"
Årsmodell2022
Hjul
ForhjulsnavSHIMANO HB-MT400, 32H, CENTER LOCK, 15x110mm THRU Type AXLE
BaknavSHIMANO FH-MT400-B, 32H, CENTER LOCK, 12x148mm THRU Type AXLE
FordekkWTB Vigilante TCS Tough/High Grip, Tritec, 29x2.50", WTB Trail Boss TCS Tough/Fast Rolling, Tritec, 27.5x2.60" E-Ready
BakdekkWTB Vigilante TCS Tough/High Grip, Tritec, 29x2.50", WTB Trail Boss TCS Tough/Fast Rolling, Tritec, 27.5x2.60" E-Ready
Dekkdimensjon65-584, 66-622
FelgerWTB ST i29, 29"&27.5", 32H
Drivverk
GirspakerSHIMANO DEORE SL-M4100-IR, 10-speed
BakgirSHIMANO DEORE RD-M5120 Shadow Plus
KassettSHIMANO DEORE CS-M4100-10, 11-46T
Komponenter
ForbremseSHIMANO DEORE BL-M6100/BR-M6120, 203/203 rotor, hydraulic disc brake, Metallic pads
StyrelagerACROS AZX-251, Zero Stack, 1-1/8“x1.5“, BlockLock
StyreONE1 Alloy, MTB AL-3520BT, 6° upsweep, 9° backsweep, 20mm rise, 760mm, 35mm
StyrestemONE1 TDS-D606 Alloy, 35xE35mm, 0°
SetepinneONE1 Alloy, MT171, dropper post 150&170mm travel, 30.9x440mm&480mm
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

10-delt (1 x 10)
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
Motor
MotorShimano STePS DU-EP800
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
85 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Gjennomsnittlig rekkevidde 

Gjennomsnittlig rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under normale (eller gjennomsnittlige) forhold (middels store bakker, en del start og stopp samt varierende underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er for det meste hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel o.l.)
150 km
Elektrisk systemShimano
Batteri
BatteriDARFON, 630 Wh, in-frame mount
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringOverrøret
Ladetid5 h 30 m
Batterikapasitet (Wh)630
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
BatteriladerDARFON 4A Smart Plus-lader
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningShimano SC-EM800
SykkelassistanseJa
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeONE1 VL-G1661D2N, Lock-On
KUNDENES MENINGER

 

LIKNENDE PRODUKTER

-10%
Merida Eone-Forty 500
48 950 kr
44 261 kr
Innsparing
Ikke på lager
-10%
BH El MTB Atom 29 Svart/Rød
23 605 kr
21 352 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY