• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ROCK MACHINE Rock Machine MTB Blizzard Trl 30-29

Rock Machine MTB Blizzard Trl 30-29
Beskrivelse

Underholdende MTB for de av oss som setter lek og maksimal kjøreglede høyt

Ønsker du å føle den utrolige gleden av perfekt flyt som kun full demping kan gi? Vurderer du å oppgradere til en sprek stisykkel som trives overalt, fra de virkelig røffe skogsløypene til hurtig horisontal stisykling, bør du definitivt se nærmere på den prisgunstige Rock Machine Blizzard TRL 30-29. Dette er en ekstremt underholdende sykkel for skogbruk som du kan få uten å måtte tømme hele familiens feriebudsjett, og som garantert vil fjerne enhver sur mine! Et moderne terrengbeist som kombinerer rask respons med den solide kursstabiliteten som kreves for at du skal kunne holde en presis linje i sporene og samtidig dominere de teknisk krevende partiene... hele dagen lang.

Nøkkelen til suksess!

  • Fungerer over alt, fra utfordrende skogsløyper til hurtig horisontal stisykling
  • Kvalitetsfull dempet ramme i solid aluminium (AL-6061 T6) med avansert terrenggeometri 
  • Dempet forgaffel fra RockShox (Recon Silver RL) med 140 mm slaglengde og låsmekanisme
  • Bakdemper fra RockShox (Deluxe Select R) med 140 mm slaglengde og låsmekanisme
  • Effektiv 1x-drivlinje med 11 gir og pålitelig ytelse fra Shimano (Deore) 
  • Kraftige hydrauliske skivebremser med 4-stempel fra Shimano (Deore), som matcher hastighetskapasiteten
  • Robuste hjulsett med kvalitetsdekk fra WTB (Vigilante TCS/Trail Boss TCS) 29 x 2.4" 
  • Justerbar dropper setepinne (MT171) med 150/170 mm lengde avhengig av rammestørrelse 

Fulldempet aluminiumsramme som takler utfordrende sykling

Rammen består av en robust konstruksjon som leverer ekstrem pålitelighet sammen med den lave vekten og torsjonsstivheten som kun hydroformet aluminium kan tilby, kombinert med et gjennomtenkt opphengssystem som gir effektiv tråkkraft og umiddelbar respons når du gir alt på pedalene. Takket være moderne Boost-teknologi både i kranksettet og hjulnavene, oppnås imponerende torsjonsstivhet, som i praksis betyr at all kraften fra musklene dine går direkte ut til bakhjulet. Dette, i kombinasjon med en velbalansert geometri med de rette vinklene, sikrer at du kan sykle både raskt og lenge med imponerende kontroll, både på flat mark, nedoverbakke og oppover!

Pålitelig dempersystem for maksimal kjøreglede

Med slaglengder på 140/140 mm levert av kvalitetssikrede RockShox, er du godt dekket med topp dempere både foran (Recon Silver RL) og bak (Deluxe Select R). Den generøse slaglengden betyr at du ikke trenger å bekymre deg for å miste grep, og med alle justeringsmulighetene kan du konsentrere deg fullt ut om å sykle utrolig raskt på nesten hvilken som helst type underlag. Når det virkelig går opp og ned, er en justerbar setepinne praktisk talt et must, og selvfølgelig kommer Rock Machine Blizzard TRL 30-29 utstyrt med en dropper post fra ONE (MT171) helt fra starten.

Funksjonell 1x-drivlinje og bremser som virkelig er tilpasset farten

Når det gjelder komponentene, har vi en driftssikker drivlinje med 11 feilfrie gir fra Shimano (Deore), med en enkeltdrev på 32 tenner og en kassett på 11-51T som tilbyr en imponerende bred utveksling. For å få stoppet de raske 29-tommers dekkene med 2.4" bredde fra WTB (Vigilante TCS/Trail Boss TCS), har du tilgang til et par kraftige hydrauliske skivebremser med 4-stempel og 180 mm skiver, som sikrer effektiv bremsekraft og en imponerende kort bremselengde under alle forhold, vær og årstider.

En velbalansert miks av pålitelige komponenter til en overkommelig pris

Det er kanskje ikke utelukkende proffklasse over komponentene, men her er det snakk om en ekstremt velkomponert blanding av pålitelige deler i kvalitetsmaterialer som ligger langt over gjennomsnittet. Vi ville faktisk hevde at dette er utstyr fra øverste hylle fra både Shimano, Rock Shox, WTB, og ONE. Resultatet i praksis? Takket være effektiv kraftoverføring, generøse slaglengder og fantastisk manøvrerbarhet, utmerker den seg spesielt når den får utfolde seg i terrenget. Den er imponerende villig til å klatre og tar seg raskere ned bakker enn de fleste andre på to hjul... og alt dette til en pris som også vi hobbyryttere kan leve med!

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0069088
EAN-kode-
VaremerkeROCK MACHINE
FargeMattemetallicnavy/Red/Grey
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ModellserieRock Machine MTB Fully Enduro
KjønnUnisex, Herre
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2022
Produsentens nettstedrockmachinebikes.com/se
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens fargeMATTEMETALLICNAVY/RED/GREY
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeAlloy Al-6061 T6 Custom tubing, BF1605, Floating Pivot Suspension, 130-140 mm travel, Trail Advanced Geometry, Shark Spine EVO 29er&27.5+, Boost 148x12, BB92 Press Fit, Inner Cable Routing, Adjust. seatpost ready
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelRockShox Recon Silver RL, Tapered, SoloAir, 15x110mm axle, Lockout, 140mm travel
Vandring foran 

Vandring foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

140 mm
BakdemperRockShox Deluxe Select R, external rebound, size 210x55mm
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
ForhjulsnavSHIMANO HB-MT400, 32H, CENTER LOCK, 15x110mm THRU Type AXLE
BaknavSHIMANO FH-MT400-B, 32H, CENTER LOCK, 12x148mm THRU Type AXLE
FordekkWTB Vigilante TCS Light/High Grip, 29x2.50", WTB Trail Boss TCS Tough/Fast Rolling, 29x2.40"
BakdekkWTB Vigilante TCS Light/High Grip, 29x2.50", WTB Trail Boss TCS Tough/Fast Rolling, 29x2.40"
Dekkdimensjon62-622
FelgerWTB ST i29, 32H
Drivverk
GirspakerSHIMANO DEORE SL-M5100-IR RapidFire Plus, 11-speed
BakgirSHIMANO DEORE RD-M5100 Shadow Plus
KranklagerSHIMANO BB-MT500 PressFit, shell 41/92mm
KassettSHIMANO DEORE CS-M5100-11, 11-51T
Komponenter
ForbremseSHIMANO BL-MT4100/BR-MT420, 180/180 rotor, hydraulic disc brake, Metallic pads
StyrelagerFSA Orbit 1.5B ZS NO.57B, Zero Stack, 1-1/8“x1.5“
StyreONE1 Alloy, 9° backsweep, 20mm rise, 760mm, 35mm
StyrestemONE1 TDS-D607 Alloy, 35xE45mm, +7°
SetepinneONE1 Alloy, MT171, dropper post 150&170mm travel, 30.9x440mm&480mm
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

11-delt (1 x 11)
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeONE1 VL-G1661D2N, Lock-On
KUNDENES MENINGER

LIKNENDE PRODUKTER

-24%
Merida One-Forty 700
42 999 kr
32 630 kr
Innsparing
  • XS
  • S
  • M
  • L
  • XL
-24%
Merida One-Twenty 3000
42 999 kr
32 639 kr
Innsparing
  • S
  • M
  • L
  • XL
-17%
Merida One-Twenty 600
31 999 kr
26 519 kr
Innsparing
  • S
  • M
  • L
  • XL
-23%
Merida MTB One-Sixty 500
36 999 kr
28 387 kr
Innsparing
  • S
  • M
  • L
  • XL

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY