• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

MERIDA Merida Silex 400

Merida Silex 400
Beskrivelse

Testvinner som sørger for at du kommer deg fram på alle typer underlag

Har du en utemmet eventyrer som alltid presser grensene, kan Merida Silex 400 bli din beste venn. For det er jo en herlig følelse å bare kunne tråkke på, uten å måtte se på klokken, og bare dra dit sykkelen tar deg! Og for akkurat den typen turer er testvinneren og den flerfoldige prisvinneren Silex virkelig den rette modellen. En ekstremt komfortabel og allsidig landeveissykkel med MTB-inspirert geometri som leverer imponerende fremkommelighet på nesten alle typer underlag. Det optimale redskapet for pendlere, eventyrere, landeveis- og terrengsyklister som aldri overlater noe til tilfeldighetene. Og selv om den hovedsakelig er laget for bikepacking og eventyr, er den ekstremt verdsatt av pendlere og personer som verdsetter komfort. Det er ikke så rart med tanke på at det er den mest komfortable rammen Merida har laget, og den hjelper til å jevne ut veien når underlaget er som mest utfordrende. Det finnes også en hel haug med festepunkter på ramme og gaffel som er spesialutviklet for vesker, slik at du får med deg alt du trenger for dagens lange eller korte eventyr. 

Nøkkelen til suksess!

  • Spenstig ramme i hydroformet og trippelreduksert aluminium (6066) med kraftoverføring i toppklasse
  • Moderne grusgeometri med litt lengre over- og styrerør kombinert med en noe kortere styrestamme
  • Framgaffel i karbonfiber (Silex CF2) gir retningsstabile egenskaper og en imponerende styringsfølelse
  • Robust 2x-drivverk med 20 pålitelige gir fra kvalitetssikre Shimano (GRX400)
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (GRX400) med kraftfull bremseytelse under alle forhold
  • Holdbare 28-tommere med 38 mm bredde og lav rotasjonsvekt (klarer dekkbredde opp til 45mm på 27,5")
  • Massor av utrymme för både bagasje och andra typer av praktiska tillbehør
  • Flerfoldige prisvinnende - "Enestående kjørekvalitet" (Cycling Plus) og "den beste sykkelen i sitt slag" (Offroad CC)

Aluminiumramme med kraftoverføring i toppklasse og framgaffel i karbonfiber

Mellom de holdbare hjulene sitter en hydroformet ramme i trippelreduksert aluminium (6066) med kraftoverføring i toppklasse og praktisk intern kabelføring. En oppreist grusgeometri med litt lengre over- og styrerør kombinert med en noe kortere styrestamme samt et klassisk bøylestyr sørger for at den føles alert samtidig som den gir deg mulighet til avlastning og sørger for at du kan krysse kontinenter uten å få vondt i nakken. Kort sagt - Kjørestillingen gir deg riktig god oversikt over dine medtrafikanter og samtidig behagelig, stabil samt smidig manøvreringsevne. Legg til en spenstig framgaffel i karbonfiber og du har nøkkelen til de retningsstabile egenskapene og den imponerende styringsfølelsen.

Robust og pålitelig 2x-drivverk samt effektive hydrauliske skivebremser

Riktig fart oppnås takket være et robust drivverk med 20 veldokumenterte gir fra kvalitetssikre Shimano (GRX400), det er dessuten spesielt tilpasset gravel sykler og leverer et bredt register samt selvsagt fartsressurser av rang. Når det blir tid for å bremse ned gjør du det med effektive hydrauliske skivebremser, noe som sørger for at du har kraftfull bremseevne, uansett underlag, vær eller årstid.

Robuste 28-tommere som tar seg fram på alle typer underlag

Holdbare 28-tommere med lav rotasjonsvekt leverer fin fart og godt grep, først og fremst takket være et par dekk av høy kvalitet fra Maxxis (Rambler) med 38 mm bredde. Du kan uten problemer kjøre med dekkbredder opp til 45 mm hvilket gir god margin for litt gjørme og smuss, så du bestemmer helt selv om du vil minimere rullemotstanden eller kanskje prioritere komforten (med et par enda bredere dekk). Legg til muligheten for å montere et par lette 27,5-tommere med opp til 2.2" bredde, perfekt for deg som vil kunne kjøre i virkelig utfordrende terreng (takket være lavere tyngdepunkt)... allsidighet er bare fornavnet!

Testvinner med sjenerøse rom for både bagasje og tilbehør

Kombiner dette med flere festepunkter for flaskeholdere, en sjenerøs foran-triangel (perfekt for dine rammeposer) og praktiske skjermfester samt feste for bagasjebrett, så har du både praktisk funksjon, men beholder likevel den slanke racefølelsen. Sykkelpressen fortsetter å gi lovord om Silex: Road CC utnevner den til "Gravel and Adventure Bike of the Year" og Cyclingweekly.com gir den 9 av 10 poeng.... vi sier BINGO!

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0072673
EAN-kode-
VaremerkeMERIDA
FargeBlå/Svart
Spesifikasjon
PersonaliseringLandeveissykling
ProduktserieMerida SILEX 400
ModellserieMerida Silex
KjønnUnisex
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Vekt (ifølge produsenten)10.36 kg
Produsentens nettstedwww.merida-bikes.com/sv-se/bike/3119/silex-400
Produsentens artikkelnummer-
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Hjul
ForhjulsnavVP CLK170F, 100x12 mm, 32 H, centerlock
BaknavVP CLK270R, 142x12 mm, 32 H, centerlock
Eiker32
FordekkMaxxis Rambler, 700x38C, TR, EXO
BakdekkMaxxis Rambler, 700x38C, TR, EXO
Dekkdimensjon40-622
FelgerMERIDA COMP SL, 17 mm inner width, 22 HRI, aluminium
Drivverk
Girspaker-
Framgir-
Bakgir-
Kranklager-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

20-giret (2 x 10)
GirskifterserieShimano GRX
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano GRX
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano GRX
Sykkelutstyr
Håndtak/Styretape-
Pedaler-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Merida SILEX 400

-15%
Merida Grus-sykkel Silex 400
20 499 kr
17 330 kr
Innsparing
Ikke på lager
  • L
  • M
  • S
  • XL
  • XS

LIKNENDE PRODUKTER

-12%
Trek Gravel Bike Checkpoint ALR5
31 699 kr
28 040 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
-4%
Merida Grus Sykkel Silex 200
15 999 kr
15 290 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S
  • XL
  • XS
Merida Silex 400
20 499 kr
  • L
  • M
  • S
  • XL
  • XS

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY