• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

MERIDA Merida Grus Sykkel Silex 200

Merida Grus Sykkel Silex 200
Beskrivelse

Testvinner som sørger for at du kommer deg frem på alle typer underlag

Hvis du rommer en vill eventyrer som noen ganger utfordrer grensene, så kan Merida Silex 200 bli din beste følgesvenn. For det er virkelig en fantastisk følelse å bare kunne tråkke videre, uten å måtte sjekke klokken, og bare følge dit sykkelen leder deg! Og for akkurat slike turer er testvinneren og den mange ganger prisbelønte Silex virkelig det perfekte valget. En komfortabel og fleksibel landeveissykkel med MTB-inspirert geometri som leverer imponerende fremkommelighet på nesten alle typer underlag. Det optimale redskapet for pendlere, eventyrere, landevei- og terrengsyklister som ikke overlater noe til tilfeldigheten. Og selv om den primært er designet for bikepacking og eventyr, setter også pendlere og komfortelskere stor pris på den. Det er ikke overraskende, med tanke på at dette er den mest komfortable rammen Merida noensinne har skapt, som jevner ut veien når underlaget blir ekstra utfordrende. Det finnes også et rikt utvalg av feste punkter på ramme og gaffel, spesielt utviklet for vesker, slik at du kan ta med deg alt du trenger for dagens eventyr, enten de er lange eller korte. 

Nøkkelen til suksess!

  • Spennende ramme i hydroformet og trippelredusert aluminium med topp kraftoverføring
  • Moderne grusgeometri med litt lengre over- og styrrør kombinert med en litt kortere styrstamme
  • Forstilling i karbon (Silex CF2) som gir kursstabilitet og en imponerende styrkefølelse
  • Funksjonell 2x-drivlinje med 18 velprøvde gir fra kvalitetssikre Shimano (Sora)
  • Mekaniske skivebremser fra Promax (DSK-330R) som gir pålitelig bremsekraft under alle forhold
  • Robuste 28-tommere med 38 mm bredde og lav rotasjonsvekt (håndterer dekkbredde på opptil 45 mm for 27,5")
  • Godt med plass for både bagasje og ulike praktiske tilbehør
  • Gjentatte ganger prisbelønnet - "Enestående kjøreegenskaper" (Cycling Plus) og "den beste sykkelen i sin klasse" (Offroad CC)

Aluminiumsramme med topp kraftoverføring og forstilling i karbon

Mellom de robuste hjulene befinner det seg en hydroformet ramme i trippelredusert aluminium med topp kraftoverføring og praktisk intern kabling. En oppreist grusgeometri med litt lengre over- og styrrør kombinert med en litt kortere styrstamme og et klassisk bukkestyre sørger for at den føles kvikk samtidig som den tilbyr avlastning, og sikrer at du kan krysse kontinenter uten å belaste nakken unødvendig. Kort fortalt gir kjørestillingen deg utmerket oversikt over omgivelsene, samtidig som den er komfortabel, stabil og letthåndterlig. Legg til dette en spennende forstilling i karbon, og du har nøkkelen til de kursstabile egenskapene og den imponerende kraftfølelsen.

Pålitelig 2x-drivlinje med bredt spekter og effektive mekaniske skivebremser

Den riktige farten oppnås takket være en pålitelig drivlinje med 18 velprøvde gir fra kvalitetssikrede Shimano (Sora), som leverer et bredt utvalg og høykvalitets fartressurser. Og når det blir tid for å bremse, gjør du det med mekaniske skivebremser, som sikrer at du har effektiv bremsekraft, uavhengig av underlag, vær eller årstid.

Robuste 28-tommere som takler nesten alle typer underlag

Robuste 28-tommere med lav rotasjonsvekt leverer god fart og flott grep, hovedsakelig takket være et par høykvalitetsdekk fra Maxxis (Rambler) med 38 mm bredde. Du kan uten problemer bruke dekkbredder opp til 45 mm, som gir god margin for litt gjørme og skitt, slik at du selv kan velge om du vil redusere rullemotstanden eller kanskje prioritere komfort (med et par enda bredere dekk). Legg til dette muligheten for å montere et par smidige 27.5-tommere med opptil 2.1" bredde, perfekt for deg som ønsker å navigere i virkelig krevende terreng (takket være lavere tyngdepunkt)... Mangfoldet er diamanten!

Testvinner med rikelig plass for både bagasje og tilbehør

Kombiner dette med en mengde festepunkter for drikkeflasker, en romslig fronttrekant (perfekt for rammevesker), og praktiske fester for skjermer samt bagasjebærer, så får du både praktisk funksjonalitet og beholder den slanke racefølelsen. Sykkelpressen fortsetter å hylle Silex: Road CC kårer den til "Gravel and Adventure Bike of the Year" og Cyclingweekly.com gir den 9 av 10 poeng... vi sier BINGO!

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0072671
EAN-kode-
VaremerkeMERIDA
FargeSvart
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
PersonaliseringLandeveissykling
ProduktserieMerida SILEX 200
ModellserieMerida Silex
KjønnUnisex
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Vekt (ifølge produsenten)10.45 kg
Produsentens nettstedwww.merida-bikes.com/sv-se/bike/3121/silex-200
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Mekanisk skivebremse
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

18-giret (2 x 9)
GirskifterserieShimano Sora
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano Sora
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Sora
ModellserieMerida Silex
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Forhjulsnav-
Baknav-
Eiker-
Felger-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon40-622
Drivverk
Girspaker-
Framgir-
Bakgir-
Kranklager-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Pedaler-
Håndtak/Styretape-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

LIKNENDE PRODUKTER

-4%
Merida Grus Sykkel Silex 200
15 999 kr
15 284 kr
Innsparing
-8%
Merida Silex 400
20 499 kr
18 928 kr
Innsparing
-9%
Merida Gravel Bike Silex 600
22 499 kr
20 532 kr
Innsparing
-11%
Merida Grus-sykkel Silex 400
20 499 kr
18 179 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY