• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

Frappé Frappé Elsykkel Dame Fsd R100

Frappé Elsykkel Dame Fsd R100
Beskrivelse

Smidig pendler som raskt, kvikt og komfortabelt tar deg dit nesen peker

Er du på utkikk etter en sprek bysykkel med sporty design, så er den velbygde bestselgeren Frappe FSD R100 et prisgunstig alternativ. Et moderne transportmiddel med vakre linjer som leverer både effektivitet, komfort og full kontroll over dine medtrafikanter. En kvikk og lett håndterlig elsykkel for deg som av og til ønsker litt ekstra hjelp i motbakkene (perfekt om pusten kanskje begynner å bli kort, men viljen er fortsatt sterk) eller for deg som daglig ønsker å kunne tilbakelegge lange avstander uten å bli det minste trett, andpusten eller sliten. At den også sørger for at du uten problemer rekker både å levere barna i barnehagen og ordne alle viktige gjøremål før du ankommer jobben (uten å bli det minste svett eller andpusten) må vel kalles en skikkelig bonus.

Nøkkelen til suksess!

  • Velbygd og elegant elsykkel for kresne pendlere som verdsetter smidig funksjonalitet
  • Høykvalitets aluminiumsramme (AL-6061) med sporty og komfortabel kjørestilling
  • Pålitelig bakhjulsmotor fra Sport Drive (M155) som gir kraft under skosålene
  • Kraftfullt batteri (500Wh) som er sentralt montert på sykkelens diagonalrør
  • Pålitelig ekstern 9-delt drivlinje fra kvalitetsbevisste Shimano (Altus)
  • Effektive hydrauliske skivebremser som leverer kraftfull ytelse uansett forhold
  • Robuste 28-toms hjul med 37 mm brede dekk fra CST (Otis) som gir beskyttelse mot punktering
  • Stabil bagasjebærer med smidig AVS-funksjon for varierte behov
  • Høyt utstyrsnivå med pålitelige komponenter som forenkler hverdagen din

Sporty aluminiumsramme med effektiv kjørestilling og god oversikt

Det elegante chassiset består av en sporty ramme i førsteklasses aluminium (AL-6061) med intern kabelføring som tilbyr pålitelig respons når du trykker ned pedalene. Smarte materialvalg og moderne produksjonsmetoder gir rammen høy vridningsstivhet, noe som gjør at kraften fra musklene dine sammen med elmotoren blir effektivt omgjort til den hastigheten du ønsker.

Effektiv kjørestilling som gir deg en klar oversikt over omgivelsene

Sykkelen tilbyr en effektiv, men også behagelig kjørestilling som fokuserer på rask manøvreringsevne, god oversikt og smidig fremkommelighet. Det nesten rette styret er noe vinklet for å skape en komfortabel posisjon for armene dine, og i endene sitter selvfølgelig ergonomiske håndtak montert. Styrestammen er justerbar i vinkel, slik at du enkelt kan finne posisjonen som passer deg best. Setet er akkurat passe bredt og er dessuten utstyrt med myk demping, noe som virkelig bidrar til komforten.

Elektrisk drift med imponerende bunndrag i samarbeid med en sporty drivlinje

Hjertet i sykkelen er et driftssikkert system med navmotor fra Sport Drive (M155), som kombineres med et elegant integrert batteri plassert sentralt på ramens diagonalrør. Batteriet leverer 500 Wh med miljøvennlig kraft og gir deg mange timers ekstra energi i både bein og lunger, samt en imponerende rekkevidde. Den pålitelige elmotoren er plassert i bakhjulet og gir assistanse opp til en hastighet på maksimalt 25 km/t. Selvfølgelig, hvis du ønsker å sykle raskere, står det deg fritt til å bidra med klassisk muskelkraft.

Med elmotoren i bakhjulet får man kanskje ikke helt samme dynamiske følelse som med en midtmotor, men funksjonen er likevel like pålitelig, og kjeden blir mindre slitt ettersom den bare håndterer kraften fra syklisten. Den driftssikre navmotoren er også responsiv og gir en jevn assistanse uten å virke rykkete. Motoren arbeider sømløst sammen med de 9 eksterne girene fra kvalitetssikre Shimano (Altus). Total kjørelengde avhenger av flere faktorer, men sykkelen tilbyr en rekkevidde som er mer enn tilstrekkelig for de fleste.

Styret er utstyrt med en kompakt display styrt av et reglage med lettbetjente knapper, som viser nødvendig informasjon som hastighet, avstand, og gjenværende batterikapasitet. Sykkelens sentralt plasserte, og dessuten avtagbare, batteri driver ikke bare motoren men også den kraftige belysningen som garanterer at du synes også etter at mørket har senket seg.

Moderne teknologi som skaper en pålitelig følelse av lett håndterbar kraft

Til tross for all sin moderne teknologi, er sykkelen bemerkelsesverdig lett å håndtere. Du velger enkelt et av de fire assistansenivåene og trår i vei, hovedsakelig takket være en nøye kalibrert sensor og kompetent programvare som tar hånd om resten. Du har også mulighet til å benytte "walk mode"-modus, noe som gjør at du kan aktivere motorkraft selv når du går ved siden av sykkelen (opp til maks 5 km/t).

Hjulsett med grepvennlige dekk og skivebremser med kraftfull ytelse

Hele konstruksjonen ruller på et stabilt hjulsett med grepvennlige dekk fra CST (Otis) på 37 mm bredde, som gir både god rulleevne og høy komfort på de fleste underlag. Med elektrisk assist blir du lett og uten anstrengelse ført fram i høy fart, noe som fungerer like godt i bratte motbakker som når du ønsker å akselerere raskt i kryss og ved trafikklys. Når det er på tide å redusere farten, har du kraftfulle hydrauliske skivebremser fra Shimano til din disposisjon, som matcher sykkelens hastighetskapasitet og sikrer konsistent og pålitelig bremsekraft uansett vær, underlag eller årstid.

Utrustet med komponenter og utstyr som forenkler hverdagen din

Sykkelen kommer godt utstyrt og inkluderer en stabil bagasjebærer med AVS-funksjon, robuste skjermer, et roterende kjedeskydd, en justerbar styrestamme, et stabilt støtteben og en godkjent lås som forhåpentligvis lar deg beholde din nye elsykkel i fred. En morsom og engasjerende elcykel som vil endre måten du tenker på sykling/pendling for alltid, og som lar deg med god samvittighet la bilen stå til fordel for nye eventyr! En sporty elsykkel der helheten oser av kvalitet og som passer perfekt for urbane syklister med høye krav til design, funksjonalitet, komfort og pris.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0053775
EAN-kode-
VaremerkeFrappé
Farge-
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
PersonaliseringPendling
ProduktserieFrappé FSD
ModellserieFrappé E-City Sport
KjønnDame
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Ja
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Produsentens nettstedfrappecycles.eu/en
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemSport Drive
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

9-delt (1 x 9)
GirskifterserieShimano Altus
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Altus
ModellserieFrappé E-City Sport
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Hjul
Forhjulsnav-
Baknav-
Eiker-
Felger-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon37-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Pedaler-
Håndtak/Styretape-
Motor
Motor-
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Bakhjul
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Batteri
Batteri-
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringOverrøret
Avtagbart batteriJa
Ladetid7h
Batterikapasitet (Ah)13.8
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningSPORT DRIVE Grip
LadestasjonNei
Assistansenivåer-
SykkelassistanseJa
Sykkelutstyr
Belysning-
Støtte-
Lås-
SSF-Godkjent lås 

SSF-Godkjent lås

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en SSF-godkjent lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Ja
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Frappé FSD

-37%
Frappé Elsykkel Dame Fsd M600
28 990 kr
18 179 kr
Innsparing
Ikke på lager
-27%
Frappé Elsykkel for Damer Fsd M1200I
29 390 kr
21 389 kr
Innsparing
Ikke på lager
-11%
Frappe Elsykkel Fsd R100
23 900 kr
21 389 kr
Innsparing
Ikke på lager

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY