• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

Frappé Frappe Elsykkel Fsd R100

Frappe Elsykkel Fsd R100
Beskrivelse

Smidig pendler som raskt, kvikt og bekvemt tar deg dit nesen peker

Er du på utkikk etter en kvikk bysykkel med sporty design, er den velbygde bestselgeren Frappe FSD R100 et prisgunstig valg. Et moderne transportmiddel med vakre linjer som leverer både effektivitet, komfort og full kontroll over dine medtrafikanter. En rask og lettmanøvrert elsykkel for deg som av og til ønsker litt ekstra hjelp i motbakkene (perfekt når pusten begynner å bli tung, men viljen er sterk) eller for deg som daglig ønsker å tilbakelegge lange distanser uten å bli det minste sliten, andpusten eller trøtt. At den også sørger for at du uten problemer rekker å levere barna i barnehagen og utføre alle viktige ærend før du kommer til jobb (uten at du blir det minste svett eller andpusten), må vel kalles en ganske fin bonus.

Nøkkelen til suksess!

  • Velbygd og stilig elsykkel for kresne pendlere som verdsetter smidig funksjon
  • Høykvalitets aluminiumsramme (AL-6061) med en sporty og behagelig kjørestilling
  • Pålitelig bakhjulsmotor fra Sport Drive (M155) som gir det lille ekstra under galosjene
  • Kraftig batteri (400Wh) sentralt montert på sykkelens diagonalrør
  • Pålitelig eksternt 9-girs drivverk fra kvalitetssikre Shimano (Altus)
  • Effektive hydrauliske skivebremser som gir solid ytelse uavhengig av forhold
  • Robuste 28-tommers hjul med 37 mm brede dekk fra CST (Otis) med punkteringsbeskyttelse
  • Stabil bagasjebærer med smart AVS-funksjon for varierte behov
  • Høyt utstyrsnivå med pålitelige komponenter som gjør hverdagspuslespillet enklere

Sporty aluminiumsramme med effektiv kjørestilling og god oversikt

Det elegante chassiset består av en sporty ramme i høykvalitets aluminium (AL-6061) med intern kabelføring som tilbyr pålitelig respons når du trår til. Smart materialvalg og moderne produksjonsmetoder gir rammen stor vridningsstivhet, noe som effektivt omdanner muskel- og elmotorkraft til ønsket fart.

Effektiv kjørestilling som gir deg en klar oversikt over omgivelsene

Sykkelen tilbyr en effektiv, men likevel komfortabel kjørestilling som fokuserer på rask manøvreringsevne, god oversikt og smidige fremkomst. Det nesten rette styret er lett vinklet for å skape en komfortabel armstilling, og i endene finnes selvfølgelig ergonomiske grep montert. Styrestammen kan enkelt justeres i vinkel, slik at du finner posisjonen som passer deg best. Salen er passe bred og utstyrt med myk demping, som virkelig løfter komfortnivået.

Elektrisk drift med imponerende bunndrag i samarbeid med en sportslig drivlinje

Hjertet i sykkelen er et driftssikkert system med navmotor fra Sport Drive (M155), kombinert med et elegant integrert batteri plassert sentralt på ramens diagonalrør, som leverer 400 Wh med miljøvennlig energi. Dette gir deg timevis med ekstra kraft i både ben og lunger, og en rekkevidde som er imponerende. Den pålitelige elmotoren, som er plassert i bakhjulet, gir assistanse opp til maks 25 km/t. Naturligvis kan du sykle enda raskere, men da må resten av jobben gjøres med god gammeldags muskelkraft.

Med elmotoren plassert i bakhjulet, oppnår du kanskje ikke helt samme dynamiske følelse som med en midtmotor, men funksjonen er like pålitelig og effektiv. Kjeden behøver kun å håndtere kraften fra syklisten, noe som betyr at den slites mindre. Den driftssikre navmotoren er også smidig og reagerer kvikt, uten å føles rykkete eller ujevn. Motor og de 9 eksterne girene fra Shimano (Altus) samarbeider smidig og effektivt. Total kjøreavstand avhenger av flere faktorer som veiforhold, assistansenivå, passasjervekt, lufttrykk m.m., men sykkelen gir en rekkevidde som er mer enn nok for de fleste.

På styret finner du en kompakt display styrt av en hendel med enkle trykknapper, som viser viktig informasjon som hastighet, avstand og gjenværende batterikapasitet. Sykkelens sentralt plasserte og avtagbare batteri driver ikke bare motoren, men også kraftig belysning som sikrer at du blir sett også etter solnedgang.

Moderne teknologi for en pålitelig følelse av kraft

Til tross for all sin moderne teknologi, føles sykkelen forbilledlig letthåndterlig. Du velger enkelt ett av de fire assistansenivåene og tråkker i vei, takket være en nøye kalibrert sensor og effektiv programvare som tar seg av resten. Du kan også benytte "walk mode"-funksjonen, som lar deg bruke motorkraft mens du går ved siden av sykkelen (opp til maks 5 km/t).

Hjulsett med grepsterke dekk og skivebremser med solid ytelse

Hele oppsettet ruller på et stabilt hjulsett med grepsterke dekk fra CST (Otis) på 37 mm bredde, som gir god rulleeffekt og komfort på varierte underlag. Med elektrisk drift kommer du deg lett frem i høy fart uten anstrengelse, og det fungerer like godt i bratte motbakker som når du ønsker å akselerere raskt etter et stopp. Når det er tid for å bremse, har du kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano til disposisjon, som matcher sykkelens fartspotensial og gir pålitelig bremsekraft uansett værforhold eller terreng.

Utrustet med komponenter og utstyr som forenkler hverdagen din

Utstyret er nøye utvalgt, og sykkelen kommer med blant annet stabil bagasjebærer med AVS-funksjon, slitesterke skjermer, et roterbart kjedeskydd, justerbar styrestamme, stabil støtte og et godkjent lås, som alle bidrar til at du forhåpentligvis kan holde på din nye elsykkel uten bekymringer. En underholdende elsykkel som vil forandre hvordan du ser på sykling og pendling, og som lar deg med god samvittighet bytte ut bilen med nye eventyr på to hjul! En sportslig elsykkel hvor helheten oser av kvalitet, og som passer perfekt for urbane syklister med høye krav til design, funksjon, komfort og pris.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0053774
EAN-kode-
VaremerkeFrappé
FargeMatte Dark Grey
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
PersonaliseringPendling
ProduktserieFrappé FSD
ModellserieFrappé E-City Sport
KjønnDame
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Produsentens nettstedfrappecycles.eu/en
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemSport Drive
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

9-delt (1 x 9)
GirskifterserieShimano Altus
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Altus
ModellserieFrappé E-City Sport
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Hjul
Forhjulsnav-
Baknav-
Eiker-
Felger-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon37-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Pedaler-
Håndtak/Styretape-
Motor
Motor-
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Bakhjul
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Batteri
Batteri-
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringOverrøret
Avtagbart batteriJa
Ladetid7h
Batterikapasitet (Ah)13.8
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningSPORT DRIVE Grip
LadestasjonNei
SykkelassistanseJa
Sykkelutstyr
Belysning-
Støtte-
Lås-
SSF-Godkjent lås 

SSF-Godkjent lås

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en SSF-godkjent lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Ja
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Frappé FSD

-37%
Frappé Elsykkel Dame Fsd M600
28 990 kr
18 179 kr
Innsparing
Ikke på lager
-27%
Frappé Elsykkel for Damer Fsd M1200I
29 390 kr
21 389 kr
Innsparing
Ikke på lager
-29%
Frappé Elsykkel Dame Fsd R100
23 990 kr
17 109 kr
Innsparing
Ikke på lager

LIKNENDE PRODUKTER

-4%
Ecoride Elsykkel Flexer Axs Fold H-3 Black
21 995 kr
21 176 kr
Innsparing
-4%
Merida Espresso 400S Eq
42 999 kr
41 400 kr
Innsparing
-15%
Merida Espresso 300Se Eq (418 Wh)
33 999 kr
28 835 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY