• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

Frappé Frappé Elsykkel Dame Fsd M600

Frappé Elsykkel Dame Fsd M600
Beskrivelse

Vakker design, pålitelig funksjon og trygg komfort i en elegant pakke

Leter du etter en letthåndterlig elsykkel med et elegant design der helheten gir en trygg følelse av pålitelig funksjon, da er Frappe FSD M600 det opplagte valget. En behagelig og letthåndterlig elsykkel med litt minimalistisk følelse og et eksemplarisk lavt inngangstrinn som sørger for at du aldri trenger å bekymre deg for å ankomme svett eller andpusten! Smidigheten er imponerende, og takket være kombinasjonen av et par robuste 28-tommers hjul og en myk komfortsadel, tar den seg problemfritt fram over både fortauskanter, stubber og kantstein, og trives faktisk like godt i betongjungelen som ute på de svingete sykkelstiene.

Nøkkelen til suksess!

  • Skulpturell aluminiumsramme med ekstra lavt inngangstrinn og en vidunderlig behagelig kjørestilling
  • Smidig elmotor fra Sport Drive (MD250S) med masse kraftig dreiemoment (60Nm)
  • Midtmotorens sentrale plassering gir eksemplarisk velbalansert og trygg sykling
  • Kraftig batteri (500Wh) som gir generøs rekkevidde og har smart integrert belysning 
  • Nesten bergsikker drivlinje med 7 innkapslede navgir fra Shimano (Nexus)
  • Robuste hjulsett med 47 mm brede dekk fra Schwalbe (Silento) som har pålitelig punkteringsbeskyttelse 
  • Behagelig komfortsadel og justerbar styrestamme sørger for at du kan finne en optimal posisjon
  • Det stabile bagasjebrettet med smart AVS-funksjon gjør sykkelen til en smidig fleksibel liten pakkesel
  • I tillegg utstyrt med både skjermer, kjedeskydd, støtte, lås og belysning fra start

Aluminiumsramme med smidig følelse og god oversikt over dine medtrafikanter

Det grasiøse chassiset består av en vakker ramme i kvalitativ aluminium med et eksemplarisk lavt inngangstrinn, intern kabelføring samt en komfortabel geometri som sammen med en justerbar styrestamme gir deg en nesten panoramalik utsikt over hva som skjer rundt deg i trafikken. Rammen er dessuten ikke bare vakker å se på, men har en moderne konstruksjon med overbevisende stabilitet og samtidig nok fleksibilitet til å kunne garantere en behagelig kjøretur på litt dårligere underlag.

Kraftfull elektrisk drift kombinert med en nær ufeilbarlig 7-giret drivlinje 

Hjertet består av et pålitelig drivsystem fra Sport Drive (MD250S) som kombinerer en sentralt plassert midtmotor med et batteri som kort sagt leverer 500 Wh av miljøvennlig kraft. Batteriet, som er lett tilgjengelig plassert på sykkelens robuste AVS-bagasjebrett, har dessuten en smart integrert baklys. Kort sagt, det handler om generøse mengder med miljøvennlig elektrisk kraft som gir deg massevis av ekstra kraft i både bein og lunger. Den skyter av gårde med en hastighet på maksimalt 25 km/t, selvsagt kan du sykle enda raskere, men resten av jobben må du da gjøre med hjelp av klassisk muskelkraft.

Takket være motorens sentrale plassering oppnås et lavt tyngdepunkt, noe som skaper kvikkere manøvrerbarhet og en velbalansert følelse i syklingen. Det betyr at når du tråkker rolig og forsiktig, så får du myk og rolig assistanse, men tråkker du i stedet raskere, og kanskje fremfor alt mer intensivt, så får du en betydelig mer kraftfull assistanse som selvsagt også skaper høyere hastigheter.

Den kraftfulle midtmotoren samarbeider sømløst med den nesten ufeilbarlige drivlinjen som har 7 gir fra Shimano (Nexus 7), noe som i praksis betyr pålitelig funksjon, minimalt vedlikehold og et girregister som fungerer like godt i bratte oppoverbakker som på milslange rettstrekninger. Dette intuitive giresystemet lar deg dessuten skifte gir selv når du ikke tråkker, noe som er perfekt i bytrafikken med alle sine stadige stopp. Det er et eksemplarisk smidig system som også bidrar til å beskytte sykkelens viktige deler mot veismuss og værets makter. De syv innkapslede girene er godt beskyttet mot fysisk påvirkning og også mot regn, slaps og skitt, noe som betyr at de krever et absolutt minimum av vedlikehold. Og med litt normal omsorg, litt kjærlighet og noen servicer nå og da, vil giresystemet gi deg glede i flere tiår framover.

Moderne teknologi som skaper en trygg følelse av pålitelig hjelpsomhet

Til tross for all dens moderne teknologi, så oppleves sykkelen som eksemplarisk letthåndterlig; gjennom den tydelige displayen velger du en av de tre forskjellige driftsmodusene og deretter er det bare å tråkke på. Da tar motorens høykvalitetssensorer og en kompetent programvare hånd om resten. Du kan dessuten benytte det såkalte "walk mode"-modusen, som betyr at du kan bruke elmotoren også når du går ved siden av sykkelen din.

Høykvalitets komfort og kraftige skivebremser med overbevisende ytelse

Takket være kombinasjonen av en virkelig behagelig komfortsadel og kvalitetsdekk fra Schwalbe (Silento) med bred profil (47 mm), vil sykkelturer på litt dårligere underlag oppleves som vidunderlig komfortable. Med hjelp av elektrisk drift tar du deg friksjonsfritt fram i høye hastigheter uten anstrengelse, og det fungerer like effektivt i bratte oppoverbakker som når du raskt vil komme opp i fart igjen etter at du har måttet stoppe ved rødt lys. Når det blir tid for å senke farten, har du tilgang til et par effektive, letthåndterlige og nesten vedlikeholdsfrie hydrauliske skivebremser som gir kraftfull bremseevne uansett forholdene som råder for dagen og dessuten gjennom hele året.

Smidig elsykkel med vidunderlig komfort og himmelhøy utstyrsnivå

Den elektrisk assisterte Frappe FSD M600 sørger for at du både rekker å levere ungene og ordne alle viktige ærend før du ankommer jobben, i tillegg uten at du blir det minste svett eller andpusten. At sykkelen dessuten er utstyrt med det meste du kan tenkes å trenge fra starten av, skulle vi ville kalle en ekstra bonus; eller hva sies om justerbar styrestamme, robuste skjermer, et stabilt bagasjebrett med AVS-funksjon, støtte, kjedeskydd, belysning (både foran og bak) samt en godkjent ramlås som forhåpentligvis vil avskrekke klåfingrede sykkeltyver og sørge for at du får beholde din elegante Frappe i fred.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0053795
EAN-kode-
VaremerkeFrappé
Farge-
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
PersonaliseringPendling
ProduktserieFrappé FSD
ModellserieFrappé E-City Comfort
KjønnDame
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Ja
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Produsentens nettstedfrappecycles.eu/en
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemSport Drive
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

7-girs (navgir)
GirskifterserieShimano Nexus
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Nexus
ModellserieFrappé E-City Comfort
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Forhjulsnav-
Baknav-
Eiker-
Felger-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon47-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Pedaler-
Håndtak/Styretape-
Motor
Motor-
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
60 Nm
SensorerFart, Kadens
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Batteri
Batteri-
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringBagasjebrett
Avtagbart batteriJa
Ladetid7h
Batterikapasitet (Ah)13.8
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningSPORT DRIVE Square
LadestasjonNei
SykkelassistanseJa
Sykkelutstyr
Belysning-
Støtte-
Lås-
SSF-Godkjent lås 

SSF-Godkjent lås

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en SSF-godkjent lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Ja
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY