Mange har fått øynene opp for syklingens gleder og nytteverdi – også om vinteren. De fleste vet at man bør skifte til vinterdekk på sykkelen, men har virkelig lufttrykket i disse dekkene noe å si for komfort og framkommelighet?
SYKLING HELE ÅRET KREVER GODT OG RIKTIG UTSTYR
Du kan godt bruke den vanlige sykkelen din også om vinteren, men da må du huske å gjøre den klar for turer på glatte vinterveier. Gode lys foran og bak er et must, og bekledningen må takle både kaldt vær og dager med slaps og regn. Men det viktigste man må tenke på er gode vinterdekk. De fleste vinterdekk til sykler har i dag pigger, og test av piggdekk til sykkel gjøres av flere nettsider med tema «vintersykling».
Hvilke piggdekk du velger avhenger av hvor og hvor langt du skal sykle om vinteren. Dekk for bruk i terrenget og på smale vinterstier kan ideelt sett ha flere pigger enn dekk for kjøring på islagt eller bar asfalt. Her kan man gjerne prøve seg litt fram for å finne ut hva slags dekk som passer best til den aktuelle bruken. Generelt vil dekk med mange pigger, det vil si over 300, ha mer rullemotstand enn dekk med færre pigger.
HAR DEKKTRYKKET NOE Å SI FOR VEIGREPET?
De fleste som kjører bil har vel lært at dekktrykket skal følge produsentens anbefaling for å minimere slitasje og sikre godt veigrep. Slik er det også med sommerdekk til sykkel. Dersom trykket blir for lavt, føles syklingen «svampete», og rullemotstanden blir større. Alt for lavt trykk i dekkene kan også medføre skader på felgen. Høyt trykk vil føre til en «hard» og ukomfortabel sykkelopplevelse, der alle ujevnheter fra bakken føres videre opp i sete og styre.
Når det gjelder test av vinterdekk til sykkel med forskjellig lufttrykk så stiller det seg litt annerledes. Siden både knastene og piggene i dekket er spredt over hele overflaten, vil et lavere lufttrykk føre til at flere knaster og pigger er i kontakt med underlaget, og dermed blir veigrepet bedre. De fleste produsentene av piggdekk til sykkel vil derfor anbefale at du velger den nedre delen av skalaen for anbefalt dekktrykk når du kjører på vinterføre. Dersom anbefalt område ligger mellom 30 og 60 psi, bør du legge deg ned mot 30 psi for å få maksimalt grep med piggene. Vær oppmerksom på at et lavt dekktrykk også vil medføre større rullemotstand, slik at det beste lufttrykket i praksis vil være et kompromiss mellom festet, komforten og rullemotstanden.
VIL TYPE SYKKEL PÅVIRKE OPTIMALT DEKKTRYKK?
Dersom du har elsykkel, vil lufttrykket i dekkene også kunne påvirke hvor langt du kan sykle på én opplading, og dermed til syvende og sist levetiden på batteriet. For sommersykling kan det derfor lønne seg med et trykk i den øvre enden av skalaen for slike sykler, selvsagt uten at turen føles ukomfortabel. På vinterstid med piggdekk gjelder de samme reglene som for andre sykler; lavere trykk øker grepet, men også rullemotstanden.
Landeveis- eller racersykler brukes sjelden på vinteren, men typiske terrengsykler har mellom 25 og 60 psi anbefalt trykk, mens hybridsykler ligger på 40–70 psi. Om vinteren bør man bruke vinterdekk til sykkel, og teste om et lavt trykk gir bedre grep og komfort.
Bikesterredaktionen 13.03.2024 22:03