• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

BH BH MTB Lynx Race 7.0 Xt12V Fox Perf

BH MTB Lynx Race 7.0 Xt12V Fox Perf
Beskrivelse

Høykvalitets sykkel med potensial til å løfte syklingen din til nye høyder!

Den fullstendig dempede BH Lynx Race Carbon 7.0 er en rasende hastighetsmaskin med 100 mm vandring og en fantastisk responsivitet, designet for de av oss som elsker høy fart. Et lidenskapelig spansk rasehest med en kvikk racerbilfølelse som vil sørge for at du suser gjennom sporene. Perfekt for ambisiøse syklister som har høye forventninger til utstyret sitt og aldri går på kompromiss. Dette er en aggressiv XC/XM-rakett med en ramme av toppkvalitets karbon og ekstremt pålitelig utstyr som har potensialet til å løfte syklingen din til helt nye nivåer. 

Nøkkelen til suksess!

  • Et lettkjørt hastighetsvidunder med den samme vinnergeometrien som brukes av BH Templo Cafes UCC
  • En fullstendig dempet karbonramme (Toray T1100 og T800) med overbevisende kinematikk
  • Korte kjedelenger (430mm) og avansert racer geometri med en 67/68 graders vinkel på styrehodet
  • Topprangerte dempere fra FOX med 100mm vandring tilpasset for XC/XM
  • En kraftfull 1x-drivlinje med 12 gir fra Shimano (XT), som er pålitelig
  • Effektive hydrauliske skivebremser fra Shimano (XT) passer perfekt til fartsegenskapene
  • Et robust hjulsett fra BH (Evo Alloy Tubeless) med 25 mm bredde på aluminiumsfelgene
  • Raske, høykvalitetsdekk fra Maxxis (Ardent EXO/Ikon EXO) med 2.25" bredde
  • Det intelligente BlockLock Systemet minimerer risikoen for skader på rammen og gaflene
  • Kontroller hele bygget via en stilren cockpit fra BH med pent integrerte kabler
  • Kompatibel med FIT-systemet - Gjem dine viktigste verktøy i styrestammen 

En fullstendig dempet ramme med kvikk racegeometri og split pivot kobling 

Hele konstruksjonen er basert på en fullstendig dempet karbonramme (Toray T1100 og T800), og bruker HCIM (Hollow Core Internal Moulding) for en high-end byggeprosess hvor vekten er holdt på et minimum. Dette kraftige oppsettet har en aggressiv geometri (du finner alle vinkler og mål i bildene) og torsjonsstivhet som sikrer en imponerende kraftoverføring. Kombinert med et eksemplarisk lavt tyngdepunkt, resulterer dette i enestående stabilitet selv ved svært høye hastigheter. 

Det litt magiske Split Pivot Systemet tilbyr en dempeopphengning som leverer en progressiv kinematikk, og imponerer på alle plan. Resultatet er eksepsjonell kontakt med underlaget og en ekstremt responsiv følelse kombinert med effektiv kraftoverføring. Sykkelen reagerer raskt når du øker tempoet og gir deg full kontroll over krevende valg av spor på en forbavsende enkel måte. Og kombinasjonen av velbalanserte vandringer (du kan bruke enten 100 eller 120 mm) gir smidig manøvrerbarhet og gjør deg effektiv selv på mindre utfordrende terreng. Den fullstendig dempede rammen er uten tvil funksjonell og tilbyr en finjustert balanse mellom stivhet og styrke, noe som gjør at den kjennes både smidig, effektiv og aggressiv ut.

Rammen har en elegant integrert kabeloppsett og er selvfølgelig designet for gjennomgående akslinger (BOOST), hvilket betyr ekstra bredde foran og bak som tillater større avstand mellom eikefester ved navet og dermed et stivere hjul for maksimal kontroll. Den har selvsagt riktige vinkler (du finner alle vinkler og mål blant bildene). 

Førsteklasses dempere som sikrer at du kan kjøre fort

I fronten sitter en luftgaffel fra Fox (34SC Performance Push To Lock) og i bak er også dempingen håndtert av Fox (DPS Evol Performance Push To Lock), med 100 mm vandring. Begge demperne tilbyr høyt nivå av innstillingsmuligheter, noe som gjør at du enkelt kan tilpasse sykkelen etter dine ønsker i øyeblikket. De har selvfølgelig lockout som styres via lett håndterlige kontroller, noe som enkelt forklart gir deg et bredere bruksområde og muligheten til å kjøre like raskt på utfordrende skogsløyper som på hardtpakket grusveier. En hendig og fleksibel oppsett gjør sykkelen fullt tilpassbar til gjeldende forhold. 

De teknisk utfordrende løypene i dagens XC og Marathon er ofte så krevende at det kan være en fordel å kjøre med en høydejusterbar setepinne. Og selvfølgelig kan denne sykkelen utstyres med en Dropper Post (IKKE inkludert), som praktisk talt gir deg mye ekstra manøvreringsplass ved at du kan senke setet mens du kjører og holde det unna når du kontrollert farer nedoverbakke.

En strømlinjeformet cockpit og en ekstremt kraftfull 1x-drivlinje som sjelden gir problemer

Under hetten sitter en kraftfull 1x-drivlinje hentet rett fra Shimanos aller beste (XT), kort sagt handler det om 12 mekanisk styrte gir som sjelden gir problemer og som er pålitelig i alt fra lokale klubbmesterskap til VM og OL. Spansk design av høy kvalitet utelukker selvsagt middelmådige masseproduktene, og hjertet i monteringen er et kranksett med en 34-tanns enkel drev (XT) som kombineres med en 12-delt kassett (10-51T), noe som gir en imponerende bred rekkevidde der fokuset naturligvis er på høy effektivitet og maksimal hastighet. Du kontrollerer hele oppsettet via en elegant cockpit fra BH, komplett med fullstendig integrert kabelføring, og er også kompatibel med det smarte FIT-systemet - skjult i styrestammen, hvor du kan plassere dine viktigste verktøy, noe som kan utgjøre forskjellen på om du krysser mållinjen eller ikke.

Et robust hjulsett med hurtige dekk og kraftige skivebremser 

Det solide hjulsettet kommer fra BH (Evo Alloy Tubeless) med aluminiumsfelger og ruller på hurtige kvalitetsdekk fra Maxxis (Ardent EXO/Ikon EXO), disse raske 29-tommerne med 2.25" bredde er kjent for sin fartsglede kombinert med et imponerende kurvgrep. Når farten øker, øker også behovet for bremsekraft, derfor er sykkelen utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (XT) som matcher fartsressursene og sikrer førsteklasses bremseevne året rundt, uavhengig av om det er gjørmete, regnfullt eller slaps på løypene. 

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0069182
EAN-kode-
VaremerkeBH
Farge-
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
Personalisering-
ProduktserieBH Lynx
Kjønn-
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell-
Vekt (veid av oss)12.41 kg (Large)
Produsentens nettstedwww.bhbikes.com/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

-
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

-
Girskifterserie-
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
-
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
-
Modellserie-
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

-
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæring-
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

-
Bakdemper-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

-
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

-
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

-
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon-
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Håndtak/Styretape-
Sykkelutstyr
SSF-Godkjent lås 

SSF-Godkjent lås

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en SSF-godkjent lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Nei
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN BH Lynx

-29%
BH MTB Lynx Trail Carbon 9.0 Svart/Gul
54 390 kr
38 509 kr
Innsparing
-27%
BH MTB Lynx Race Evo Carbon 8.0 Svart/Rød
49 790 kr
36 369 kr
Innsparing
Ikke på lager

LIKNENDE PRODUKTER

-13%
Merida One-Twenty 600
31 999 kr
27 819 kr
Innsparing
-13%
Merida MTB One-Sixty 500
36 999 kr
32 089 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY