• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

MERIDA Merida Esilex 400

Merida Esilex 400
Beskrivelse

Elassistert grussykkel som lar deg dominere på ethvert underlag

Om du er en utemmet eventyrer som stadig utfordrer grenser, så vil den hjelpsomme Merida eSILEX 400 kunne bli din absolutte beste venn. Dette er en utrolig rask grussykkel utstyrt med kraftig elektrisk drift som gir kraftfull assistanse akkurat når du trenger det mest, og i tillegg byr på et repertoar som gjør din hverdag mer eventyrlig, langt morsommere og utrolig mye raskere. Men, i motsetning til de fleste andre el-sykler, har den en silhuett og en vekt som minner mer om en tradisjonell landeveissykkel. Et nesten selvskrevet valg for fornuftige hastighetsentusiaster som ønsker å kunne sykle lange turer uten å bli andpustne eller svette. Faktisk spiller det ingen rolle om du helst sykler på glatt asfalt, ujevn brostein eller krevende skogsstier, for sykkelen leverer fremragende framkommelighet på nesten alle typer underlag. Dette er sannsynligvis det perfekte redskapet for kresne pendlere, eventyrere og terrengsyklister som iblant ønsker litt ekstra kraft i pedalene og som aldri overlater noe til tilfeldighetene.

Nøkkelen til suksess!

  • Trippelredusert ramme i hydroformet aluminium med kraftoverføring i absolutt toppklasse
  • Moderne grussykkelgeometri med litt lengre overrør og styrerør kombinert med en litt kortere styrestem
  • Konisk gaffel i karbonfiber med gjennomgående aksel som sikrer presis styring og solid kurvekjøring
  • Super slank navmontert elmotor fra MAHLE (X35+) med 40Nm dreiemoment
  • Fult integrert batteri på 250Wh som kan utvides med en rekkeviddeforlenger (+250Wh)
  • iWoc ONE - Du kontrollerer hele systemet med et display og en enkel knapp som er lettilgjengelig plassert på topprøret
  • Robust 2x-drivlinje med 20 pålitelige gir fra kvalitetssikrede Shimano (GRX400/GRX600)
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (GRX400) som gir kraftig bremsekapasitet under alle forhold
  • Robust hjulsett i aluminium med lav rotasjonsvekt og 40mm brede dekk fra Maxxis som ruller utmerket
  • Superclean kabeldragning og en slank cockpit uten masse forstyrrende kabler
  • Rikelig med plass for all oppakningen din og et bredt utvalg av annet tilbehør

Skulpturelt utformet aluminiumsramme og skarp forgaffel i karbonfiber

Den skulpturelle rammen i trippelredusert og hydroformet aluminium (Prolite 66) har ikke bare estetisk tiltalende glatte sveiser men også elegant intern kabeldragning og rikelig med festepunkter for diverse utstyr. Den markant slanke eSILEX har mye til felles med tradisjonelle landeveissykler, men tilbyr en langt mer komfortabel posisjon i sadelen. Dens moderne grussykkelgeometri, med litt lengre overrør og styrerør kombinert med en litt kortere styrestem samt et klassisk bøyleratt, sikrer at sykkelen føles responsiv mens den også gir deg avlastning, slik at du kan krysse kontinenter uten å få vondt i nakken eller ryggen (og ikke minst en kjørestilling som gir deg utmerket oversikt over medtrafikanter). Den lette forgaffelen er helt laget av karbonfiber, og det er nøkkelen til de stabiliserende egenskapene, den raske responsen og presis styring.

Effektiv elektronisk drivlinje med dynamisk kraftoverføring

Kraften leveres av tyske Mahle, bestående av en komplett drivpakke spesielt designet for denne type sykler, og batteriet er stilig integrert i rammen (det er faktisk vanskelig å se forskjellen sammenlignet med vanlige Silex). Hjertet er en høykvalitets navmotor som gir 250W og 40Nm, kombinert med et kraftig batteri på 250Wh miljøvennlig energi. Du kan også skaffe en rekkeviddeforlenger (som har formen av en vannflaske og passer også i et vanlig flaskestativ) og dermed få ytterligere 250Wh rekkevidde. Det lettforståelige lille displayet styres med en knapp og har tre driftsmoduser (Eco - Normal - Turbo) som gir deg enkelt og håndterbart kontroll over kraftuttaket.

Systemet arbeider i tett samarbeid med en kraftfull 2x-drivlinje fra Shimano (GRX400/GRX600) med 20 testete gir, som er spesielt tilpasset nettopp grussykler, og tilbyr nesten fjellstø funksjonalitet, et bredt girspekter og selvsagt førsteklasses hastighetsressurser. Hele settet har en imponerende lav støynivå og leverer en dynamisk følelse av kraftoverføring, og det beste av alt er at det skjer med nesten sømløs harmoni og høy effektivitet.

Robuste 28-tommere som takler alle underlag

Holdbare 28-tommere med lav rotasjonsmasse gir rask fremdrift og utmerket grep, mye takket være et par høykvalitetsdekk fra Maxxis (Rambler) med 40 mm bredde. Du kan uten problemer kjøre med dekkbredder på opptil 45 mm, noe som gir god margin for skitt og gjørme, så du kan selv velge om du vil minimere rullemotstanden eller kanskje heller prioritere komfort (med enda bredere dekk). Legg til muligheten for å montere et par smidige 27.5-tommere med opp til 2.2" bredde, perfekt for de som ønsker å kjøre i virkelig krevende terreng (takket være et lavere tyngdepunkt)... Mangfoldighet er virkelig nøkkelordet! Når det blir tid for å bremse, gjør du det med effektive hydrauliske skivebremser som sikrer at du har kraftig bremseevne, uansett underlag, vær eller årstid.

Testvinnende DNA og rom for både oppakning og et bredt utvalg av tilbehør

Dette er en kraftig, rask og robust kjøremaskin som vil ta deg dit du vil i komfortabel og kontrollerbar form, dessuten helt smertefritt og betydelig raskere enn du kanskje hadde antatt. En imponerende kvikk grussykkel med fantastisk hjelpsom elektrisk assistanse som gir hverdagen din det lille ekstra, og som dessuten kan utstyres med både skjermer, bagasjebrett og en rekke forskjellige typer vesker.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0072722
EAN-kode-
VaremerkeMERIDA
FargeTeal/Black
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
PersonaliseringLandeveissykling
ProduktserieMerida ESILEX 400
ModellserieMerida Silex
KjønnUnisex
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Vekt (ifølge produsenten)14.11 kg
Produsentens nettstedwww.merida-bikes.com/sv-se/bike/2811/esilex-400
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemMahle
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

20-giret (2 x 10)
GirskifterserieShimano GRX
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano GRX
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano GRX
ModellserieMerida Silex
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Forhjulsnav-
Eiker-
Felger-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon42-622
Drivverk
Girspaker-
Framgir-
Bakgir-
Kranklager-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Pedaler-
Håndtak/Styretape-
Motor
Motor-
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Bakhjul
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
40 Nm
SensorerFart, Kadens
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Gjennomsnittlig rekkevidde 

Gjennomsnittlig rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under normale (eller gjennomsnittlige) forhold (middels store bakker, en del start og stopp samt varierende underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er for det meste hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel o.l.)
75 km
Maksimal rekkevidde 

Maksimal rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under ideelle forhold (varmt vær, få bakker, få start og stopp samt flatt underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er hovedsakelig hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel osv.)

100 km
Batteri
Batteri-
BatteritypeLitium-ion
Ladetid3 h
Batterikapasitet (Wh)250
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
BatteriladerMAHLE CHARGER-C, 2A
Visning
Assistansenivåer3
SykkelassistanseNei
Sykkelutstyr
Belysning-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY