• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ROCK MACHINE Rock Machine Avalanche Int E70-26

Rock Machine Avalanche Int E70-26
Beskrivelse

Utrolig underholdende sykkel for deg som vil mestre vanskelig terreng

Den utrolig underholdende Rock Machine Avalanche INT E70-26 er perfekt for deg som ønsker maksimal moro i de mest utfordrende terrengene, enten det er på solkyssete strender, snødekte fjell eller stier fulle av grove røtter som utfordrer andre sykkeltyper. Med en kraftig 1x-drivlinje og svært brede dekk som tilbyr ekstraordinær kapasitet, er dette det perfekte valget for deg som ikke lar deg stoppe av vanskelige vei- eller værforhold. En ledende japansk drivlinje som kontinuerlig leverer dynamisk kraft og enestående kjøreglede, selv når wattene begynner å bli få i bena, gjør denne sykkelen til en leken fornøyelsesmaskin som utvilsomt vil få deg til å glemme enhver dårlig dag.

Nøkkelen til suksess!

  • Skulpturell aluminiumsramme (AL-6061 T6 Custom Tubing) med spennende moderne geometri
  • Shimanos mest kraftfulle elmotor (STePS DU-EP800) med 85Nm og en dynamikk som overbeviser
  • Kraftig batteri på 504Wh, elegant integrert i rammerøret, gir opp til 120 km rekkevidde
  • E-TUBE PROJECT – Personlige innstillinger for elektrisk drift via Shimano E-Tube-appen
  • Effektiv 11-girs drivlinje fra pålitelige Shimano (Deore) med et bredt utveklsingsområde
  • Kraftige hydrauliske skivebremser med solid 4-kolvs kaliper tilpasset sykkelens hastighetspotensial
  • Ekstra brede 26-tommers hjul med Boost-nav og 120 mm brede kvalitetsdekk fra Schwalbe (Jumbo Jim)
  • Block Lock headset beskytter rammen mot skader fra styret
  • Utrustet med Dropper Post med 150/170 mm slaglengde (avhengig av rammestørrelse)
  • Egne festepunkter for skjermer, bagasjebærere, flaskeholdere, støtter og annet tilbehør

Skulpturelt chassis av kvalitetsaluminium med elegant integrert batteri

Chassiset har en moderne geometri og består av en slitesterk ramme med lav vekt, kun mulig med høykvalitets aluminium (AL-6061 T6 Custom Tubing). Designmessig utmerker rammen seg med rene linjer og et elegant integrert batteri, men det beste er dens bransjeledende tråkkeffektivitet og lynraske respons når du går hardt ut på pedalene. Rammen er tilpasset de svært brede dekkene, noe som er essensielt for aggressive turer.

Den tilbyr enestående komfort og suveren kontroll selv uten demping i ramme og gaffel, mye takket være dekkens enorme luftvolum. Med intern kabelføring og en moderne geometri som gir full kontroll, er denne sykkelen perfekt tilpasset kjøreren. Rammen har også spesifikke festepunkter for alt tenkelig tilbehør, noe som kan være praktisk i det skiftende skandinaviske været. En dropper post blir nesten uunnværlig i krevende nedkjøringer, derfor kommer sykkelen med en høydejusterbar setepinne fra ONE1 (MT171) med 150 eller 170 mm slaglengde, avhengig av rammestørrelsen.

Elektrisk drivsystem med enormt dreiemoment for en dynamisk kjøreopplevelse

Hjertet i sykkelen er markedets kanskje beste drivsystem, Shimano STePS (EP800), som kombinerer en ekstremt kraftfull elmotor (85 Nm) med et kraftig batteri som leverer hele 504 Wh med miljøvennlig energi. Dette sørger for imponerende ekstra kraft opp til en maksimal hastighet på 25 km/t. Selvfølgelig kan du sykle fortere, men da med gravitasjonen eller ren muskelkraft som hjelp.

Det dynamiske samspillet mellom elmotoren og de 11 kraftfulle girene fra Shimano (Deore), sammen med direkte driv på krankakslingen, sørger for at du kan opprettholde høy fart i all slags terreng. Drivlinjen er ekstremt pålitelig, og komponentkvaliteten er toppklasse, med en velbalansert miks av utstyr fra de beste leverandørene. Med kun et girskiftehendel integrert i styret er alt du trenger for en smidig kjøreopplevelse innen rekkevidde.

Takket være en drivpakke sentrert i den nedre delen av rammen, oppnås en lav og optimal tyngdepunkt som gir fantastisk balanse, stabilitet og manøvrerbarhet selv i de mest krevende terrengene. Med fire driftsmoduser (Off, Eco, Trail, og Boost) og en klar display (SC-E5003), har du full oversikt og kontroll over alle viktige funksjoner.

Superbrede kvalitetsdekk tilbyr eksepsjonelt grep og stabilitet

Med nærmest fem tommer (120 mm) brede 26-tommers dekk, oppnår du utrolig grep på varierende underlag som sand, snø, eller gjørme, og du navigerer lett der andre sykler ville strandet. Det store luftvolumet i dekkene gjør at du kan kjøre med svært lavt trykk for å absorbere ujevnheter og oppnå enestående grep. Når trykket justeres tilbake til et mer normalt nivå og du tråkker på gjennom det brede girutvalget, vil du merke at sykkelen ruller overraskende raskt – mye raskere enn man kanskje skulle tro på harde underlag.

Et hjulsett med imponerende torsjonsstivhet og kraftige hydrauliske skivebremser

Brede nav med Boost-teknologi sikrer en vridningsstivhet i hjulene som effektivt overfører kraften fra musklene dine (og elmotoren) direkte til bakhjulet, og lar deg enkelt distansere både naboer og venner. Og fordi sykkelen er laget for fart, er den utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser med 4-kolvs kalipere og brede bremseklosser (180 mm) fra Shimano (MT420), som både reduserer vedlikeholdsbehovet og sikrer effektiv bremsekraft under alle forhold, enten det er gjørmete, regntungt eller slapsfylt på stien.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0069064
EAN-kode-
VaremerkeROCK MACHINE
FargeGlossmetallicorange/Silver
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieRock Machine Avalanche
ModellserieRock Machine E-Mountain Hardtail
KjønnUnisex, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemShimano
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

11-delt (1 x 11)
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
ModellserieRock Machine E-Mountain Hardtail
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
FramgaffelmaterialeAluminium
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

26"
Hjul
Forhjulsnav-
Baknav-
Eiker-
Felger-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon112-559
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Pedaler-
Håndtak/Styretape-
Motor
Motor-
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
85 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Gjennomsnittlig rekkevidde 

Gjennomsnittlig rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under normale (eller gjennomsnittlige) forhold (middels store bakker, en del start og stopp samt varierende underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er for det meste hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel o.l.)
120 km
Batteri
Batteri-
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringOverrøret
Ladetid7 h 30 m
Batterikapasitet (Wh)504
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
BatteriladerDARFON 2A Smartlader
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningShimano SC-E5003
SykkelassistanseJa
KUNDENES MENINGER

LIKNENDE PRODUKTER

-21%
Merida Eone-Sixty 8000
85 999 kr
67 558 kr
Innsparing
-7%
Merida Eone-Forty 500
61 990 kr
57 769 kr
Innsparing
-32%
Rock Machine MTB Blizz Int E40-29
44 090 kr
29 949 kr
Innsparing
-16%
BH El MTB Atom 29 Svart/Rød
23 605 kr
19 931 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY