• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

BASSO Basso Gravel-sykkelramme Palta Phantom

Basso Gravel-sykkelramme Palta Phantom
Beskrivelse

Italiensk håndbygg for kresne hastighetsentusiaster som ønsker å kunne krysse kontinenter

Er du en kresen hastighetsentusiast som ønsker å konkurrere, trene og krysse kontinenter på én og samme sykkel, så er den nye Basso Palta II det opplagte valget. Hvilken kategori passer den inn under... grussykling, cyclocross, eller kanskje et eventyrlig landeveissykkel? Det er til enhver tid en diskusjon, men søker du en håndbygd italiensk karbonramme som er både mer elegant og vesentlig raskere enn naboens oransje gamle vrak, da er du definitivt på rett spor. Dette er et raskt og ekstremt allsidig førsteklasses kjøretøy hvor fokus er på lange dager i salen med høy effektivitet og opprettholdt komfort, selv på de mest krevende underlag. Med materialer av topp kvalitet og en aggressiv grusgeometri, er denne raskgående eventyreren imponerende utholdende og klarer å temme hele kontinenter uten å sløse din verdifulle energi.

Nøkkelen til suksess!

  • Håndbygget italiensk hastighetsvidunder med førsteklasses geometri og utrolig elegante former
  • Ramme + gaffel i toppmoderne karbon (High Modulus 3K Torayca HMCF T700-MR60) 
  • Forsiktig oppdatert geometri - Øvre rør har en litt mer avslappet vinkel og er forlenget en smule
  • Kan konfigureres med både 1x- og 2x-drivlinjer (både mekaniske og elektroniske)
  • Designet tillater nå dekkbredde på opptil 45 mm
  • Utstyrt med en oppdatert versjon av Basso’s særegne 3B-klemmesystem som forbedrer dempingen  
  • Forberedt for opp til 3 flasker (eller annet tilbehør du ønsker å feste på rammen)

Håndbygd karbonramme med en geometri som skaper brede smil

Den oppdaterte rammen består av en håndbygd karbonramme (High Modulus 3K Torayca HMCF T700-MR60) med imponerende vridningsstivhet og en aggressiv grusgeometri som leverer skyhøy effektivitet og gir deg pålitelig kontroll selv ved høye hastigheter. Den forsiktig oppdaterte geometrien har ført til at øvre rør har en litt mer avslappet vinkel og det har også blitt forlenget litt (alle vinkler og mål finner du blant bildene). Rammen er enda mer aerodynamisk og tilbyr også plass for bredere dekk (45mm), men ellers er det ikke gjort store endringer på denne ekstremt suksessrike oppskriften. Hele oppsettet er komplettert med en unikt utformet gaffel i høykvalitetskullfiber (samme ypperlige kvalitet som rammen) og i kombinasjon med en high-end cockpit, danner dette grunnlaget for dens stabile styringsfølelse og raske manøvreringsevne.

En høykvalitets raser for syklister som forakter kjedelige kompromisser

En klatrevennlig og komfortabel hastighetsmaskin med fantastisk respons, rask akselerasjon og stabil styring som enkelt overgår overmodige konkurrenter til frokost, lunsj og middag. En ekstremt velkonstruert italiensk grussykkel med effektiv kraftoverføring, rask respons og imponerende kontroll som leverer skarp ytelse, enten det er til daglig trening eller krevende utholdenhetskonkurranser på et internasjonalt nivå. En håndbygd italiensk karbonrakett som effektivt overfører hver eneste watt av din pedalkraft til bakhjulet, slik at du kan dominere på alle typer underlag. Eller som Basso selv sier... Made to Race, Made to Win, Made to Last, Made by Basso #WeDoPalta

Hva sier så verdens sykkelpresse om Basso Palta II?

  • Cyclist - "raskere, mer reaktiv, mer komfortabel og mer allsidig enn sin forgjenger."
  • Bikerumor.com -  "Basso’s nye Palta II grussykkel er mer kapabel og allsidig!"
  • Sixtypluscycling.com - "Nå er denne nye Basso Palta II større, raskere og mer kapabel i terreng. Men den beholder likevel den raske veiegnetheten som gjorde den unik fra start."
PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0077786-7481
EAN-kode-
VaremerkeBASSO
FargePhantom
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0077786
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
PersonaliseringLandeveissykling
ProduktserieBasso Palta
ModellserieBasso Gravelbikes
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Produsentens nettstedwww.bassobikes.com/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
ModellserieBasso Gravelbikes
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel-
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon40-622
Komponenter
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Håndtak/Styretape-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Basso Palta

-3%
Basso Grus-sykkel Palta Grx 1X11 Mx25 Poseidon
45 090 kr
43 948 kr
Innsparing
Ikke på lager
Basso Gravel Bike Palta B. Rival Xplr Axs Mx25 Phantom
49 990 kr
fra 46 534 kr
Innsparing
Ikke på lager
-7%
Basso Grus Sykkel Palta B. Rival Xplr Axs Mx25 Poseidon
49 990 kr
fra 46 525 kr
Innsparing
Ikke på lager

LIKNENDE PRODUKTER

-8%
Merida Silex 400
20 499 kr
18 928 kr
Innsparing
-13%
Rondo Gravel Bike Ruut Al 2 Sort/Sort
22 090 kr
19 249 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY