• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

BASSO Basso Grus Sykkel Palta B. Rival Xplr Axs Mx25 Poseidon

Basso Grus Sykkel Palta B. Rival Xplr Axs Mx25 Poseidon
Beskrivelse

Håndbygget italiensk gravel-sykkel for kresne fartdjevler med høye ambisjoner

Er du en kresen fartdjevel som ønsker å både konkurrere, trene, og krysse kontinenter på én og samme sykkel? Da er Basso Palta II Rival XPLR AXS det opplagte valget for deg. Hva kategoriseres den som... gravel, cyclocross, eller kanskje et eventyrlig landeveissykkel? Det er det alltid rom for å diskutere, men hvis du er på utkikk etter en håndbygget italiensk karbonramme som er både mer stilfull og betydelig raskere enn naboens gamle oransje vrak, da er du definitivt på rett spor. Dette er en rask og utrolig allsidig fartsmaskin hvor fokuset er på lange dager i salen med høy effektivitet og behagelig komfort, selv på de tøffeste underlag. Med takket være førsteklasses materialvalg og en aggressiv gravelgeometri, viser denne hurtige eventyreren enorm utholdenhet og evnen til å temme kontinenter uten å sløse bort din verdifulle energi.

Nøkkelen til suksess!

  • Håndbygget italiensk råskap på to hjul med topp geometri og fantastisk eleganse
  • Ramme + framgaffel i premium karbon (High Modulus 3K Torayca HMCF T700-MR60) 
  • Nøye oppdatert geometri - Øvre røret har en litt mer avslappet vinkel og har blitt forlenget en smule
  • Kraftfull 1x-drivlinje med 12 gir fra Sram (Rival AXS eTap) med en utmerket distinkt følelse
  • Hydrauliske skivebremser fra Sram (Rival) med robust bremsekraft under alle forhold
  • Høykvalitets italiensk hjulsett fra Microtech (MX 25) med 40mm brede dekk fra Continental (Terra Trail)
  • Klar cockpit fra Basso (Paradigma Integration System) med et ekstremt rent design
  • Streamline setepinne i karbon og et sete fra San Marco (Ground)
  • Forbedret versjon av Bassos unike 3B clamp system som øker dempingen  
  • Klar for opptil 3 flasker (eller andre tilbehør du ønsker å feste på rammen)

Håndbygget karbonramme med en geometri som skaper brede glis

Den oppdaterte rammen er laget av en håndbygget karbonramme (High Modulus 3K Torayca HMCF T700-MR60) med imponerende vridningsstivhet og en aggressiv gravelgeometri som sørger for skyhøy effektivitet og gir deg pålitelig kontroll også i store hastigheter. Den skånsomt oppdaterte geometrien har resultert i at det øvre røret har fått en litt mer avslappet vinkel og er blitt noe forlenget (alle vinkler og mål finner du selvfølgelig blandt bildene). Aerodynamikken i rammen er enda bedre, og det er også mer plass for enda bredere dekk (45mm), men ellers er det ikke gjort større endringer i den ekstremt vellykkete oppskriften. Hele bygget kompletteres av en unikt designet framgaffel i høykvalitets karbon (samme høye kvalitet som rammen), og i kombinasjon med en premium cockpit, danner dette en balansert sammensetning som er grunnlaget for dens stabile styring og raske manøvrerbarhet.

Kompetent 1x-drivlinje med imponerende ytelse og pålitelig driftssikkerhet

Under panseret skjuler det seg en utrolig kompetent 1x-drivlinje fra kvalitetssikre Sram (Rival AXS eTap), som rett og slett består av 12 kraftige gir med sømløs elektronisk skifting som stort sett aldri feiler, og som har blitt ensidig rost for sin fantastiske distinkte følelse. Premium italiensk design ekskluderer alle varianter av middelmådige masseprodukter, og den velrenomerte amerikanske drivlinjen består av et robust kranksett med en enkeltring (40T) kombinert med en 12-delers kassett (10-44T), noe som i sum gir en utveksling med imponerende spekter samtidig som det opprettholder fokus på pålitelig driftssikkerhet. Kassetten er dessuten moderne gradert, noe som i praksis sikrer at du kan opprettholde høyt tempo på varierte overflater og forskjellige hellinger.

Italiensk kvalitetshjulsett som ruller på gripesterke tyske kvalitetsdekk 

Alt ruller på et pålitelig italiensk hjulsett med aluminiumsfelger fra Microtech (MX 25) som er utstyrt med gripesikre dekk fra tyske Continental (Terra Trail) med en bredde på hele 40mm (men nå tillater designet dekkbredder på opptil 45mm) som sikrer at du kan fortsette å tråkke jevnt selv når underlaget blir ekstra utfordrende. Dette øker sykkelens allsidighet betydelig og forsterker komforten til nye nivåer. Når farten øker, gjør også kravene til bremsene det, og derfor kommer den med effektive hydrauliske skivebremser fra kvalitetssikre Shimano, noe som reduserer vedlikeholdsbehov og sørger for at du har pålitelig bremsekraft året rundt, uansett om det er tørt, vått, eller gjørmete på veien.

Premium fartvidunder for syklister som nekter å inngå kjedelige kompromisser

Et klatrevennlig og behagelig fartvidunder med fantastisk respons, kvikk akselerasjon og stabil kjøreegenskaper som enkelt tar overmodige konkurrenter til frokost, lunsj, og middag. En velkonstruert italiensk gravel-sykkel med effektiv kraftoverføring, rask respons, og imponerende styring som tilbyr pålitelig ytelse enten det er daglig trening eller krevende utholdenhetskurranser på internasjonalt nivå. En håndbygget italiensk karbonrakett designet for å overføre hvert eneste watt av pedaltråkket ditt til bakhjulet, slik at du kan dominere på alle typer underlag. Eller som Basso selv sier... Made to Race, Made to Win, Made to Last, Made by Basso #WeDoPalta

Hva sier så verdens sykkelpresse om Basso Palta II?

  • Cyclist - "raskere, mer reaktiv, mer komfortabel og mer allsidig enn sin forgjenger."
  • Bikerumor.com -  "Bassos nye Palta II gravel-sykkel er mer kapabel & velrundet!"
  • Sixtypluscycling.com - "Nå er denne nye Basso Palta II større, raskere og mer kapabel utenfor veien. Men den beholder det raske veihåndteringen som gjorde den unik fra starten."
PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0077784-3636
EAN-kode-
VaremerkeBASSO
FargePoseidon
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0077784
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
PersonaliseringLandeveissykling
ProduktserieBasso Palta
ModellserieBasso Gravelbikes
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Produsentens nettstedwww.bassobikes.com/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieSRAM RIVAL eTap AXS
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
SRAM RIVAL eTap AXS
ModellserieBasso Gravelbikes
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel-
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Forhjulsnav-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon40-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kranklager-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Håndtak/Styretape-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Basso Palta

-3%
Basso Grus-sykkel Palta Grx 1X11 Mx25 Poseidon
45 090 kr
43 948 kr
Innsparing
Ikke på lager
-37%
Basso Gravel-sykkelramme Palta Phantom
30 390 kr
19 249 kr
Innsparing
Ikke på lager
Basso Gravel Bike Palta B. Rival Xplr Axs Mx25 Phantom
49 990 kr
fra 46 534 kr
Innsparing
Ikke på lager

LIKNENDE PRODUKTER

-8%
Merida Silex 400
20 499 kr
18 928 kr
Innsparing
-13%
Rondo Gravel Bike Ruut Al 2 Sort/Sort
22 090 kr
19 249 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY