• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

SUPERIOR SUPERIOR XP 969 Gloss Grey/Chrome/Red

SUPERDEAL
SUPERIOR XP 969 Gloss Grey/Chrome/Red
Beskrivelse

Klar for konkurranse hardtail med makeløse fartsegenskaper og kvikk racefølelse

Leter du etter en kompetent hardtail med solid racefølelse, så er bestselgeren Superior XP 969 et opplagt valg. En ekstremt prisverdig karbonhoj med raske 29-tommere og en kompetent demper som elsker høy hastighet og som aldri viker for en utfordring. Det spiller ingen rolle om du foretrekker å fly frem på flate XC-løyper, utfordre vanskelige skogstier eller kaste deg ned for halsbrekkende bakker i sykkelparken, for den leverer mektige fartsegenskaper overalt! Ja, dette er en vanvittig rask hardtail som sørger for at du kan håndtere vanskelige situasjoner på en bemerkelsesverdig enkel måte, og hvor hver eneste lille detalj er ekstremt godt gjennomtenkt.

Nøkkelen til suksess!

  • Klar for konkurranse ramme i karbon (Carbon MTB Race Pro Mid Modulus) med lav vekt og brutal kraftoverføring
  • Skarp luftgaffel fra RockShox (SID SL Select RL R) med 100 mm vandring og remote lockout
  • Effektiv 12-giret drivverk med enkeltklinge fra Shimano (SLX) og en bred utveksling
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (Deore) som matcher fartsegenskapene
  • Hjulsett av høy kvalitet fra DT Swiss (X 1900 Spline DB25) som tåler mye juling
  • Gripende 29-tommere fra Schwalbe (Racing Ray/Racing Ralph) med 2,25" bredde og lav rullemotstand
  • Komponenter i aluminium og karbon fra ONE1 som er fullt tilpasset tøffe tak
  • Block Lock headset som effektivt forhindrer skader på rammen

Klar for konkurranse karbonramme med kvikk respons og virkelig høy kapasitet

Basisen består av en konkurransetestet ramme helt i karbon (Carbon MTB Race Pro Mid Modulus) med imponerende kraftoverføring. Den bygger på toppmodellen, men i denne versjonen har den noe høyere vekt. Den ekstremt lette Team-versjonen er laget i High Modulus karbon og veier litt over 900 gram, mens denne versjonen er laget i mindre superlett Mid Modulus karbon og veier omtrent 250 gram mer. Du får med andre ord en utrolig lett og ekstremt stiv ramme, og det fine er at den faktisk er mer robust enn sine dyrere søsken.

Den lette rammen har korte kjedestag og helt riktige vinkler, noe som samlet sørger for at du alltid har rask akselerasjon, riktig kursstabilitet, kvikk respons og ikke minst herlig lekenhet. Den har selvfølgelig elegant integrert kabeltrekking og er også tilpasset for gjennomgående aksler (BOOST), dvs. en ekstra bred fram- og bakaksel som gir større avstand mellom ekerfestene ved navet, noe som igjen gir stivere hjul med bedre kontroll.

Legendarisk sykkel med høy kapasitet som er verdt å oppgradere

Allerede i grunnutførelsen takler den legendariske 969 det meste, men den fungerer også som en solid plattform for kommende oppgraderinger. Det er ikke rart at dette er en av våre bestselgende modeller, for den leverer en ekstremt uslåelig kombinasjon når du sammenligner spesifikasjon, vekt og pris. En virkelig skarp sykkel med den herlige følelsen av høy kapasitet, perfekt for deg som vil ta syklingen din til neste nivå, eller for deg som tar snarveien direkte til toppen og hopper over den sykkelen du uansett ville ha vokst ut av etter en stund.

Luftgaffel som håndterer alt fra glatte grusveier til røff skogssykling

Dempingen foran håndteres av en luftgaffel fra kvalitetssikre RockShox (Recon Silver RL R) med remote lockout (du kan låse demperen via en kontroll fra styret), og den har en vandring på 100 mm. En konfigurasjon som sørger for at du kan kjøre nesten like fort på glatte grusveier som på betydelig røffere underlag. Du kan med andre ord kjøre full fart på flate partier, men samtidig være kvikk i de mer teknisk utfordrende partiene.

Imponerende lav totalvekt og et kraftig 1x-drivverk med høy presisjon

Svimlende hastigheter oppnås med hjelp av et kraftig 12-girs drivverk fra Shimano (SLX) med høy presisjon og pålitelig funksjon. Når utfordringene byr på tøffere motstand, vil redningen være den moderne utvekslingen (en 34-tannet enkeltklinge kombinert med en kassett på 10-51T), som sammen med sykkelens lave vekt sørger for at den lever opp til de høye forventningene.

Effektive skivebremser og raske 29-tommere med suverent grep i svingene

Alt ruller på et par robuste 29-tommere fra DT Swiss (X 1900 Spline DB25) med kvalitetsdekk fra Schwalbe (Racing Ray/Racing Ralph) med 2,25" bredde som leverer pålitelig kursstabilitet, riktig grep i svingene og selvsagt veldig god rull. Jo raskere det går, jo høyere krav stilles til bremsene, og derfor er modellen utstyrt med hydrauliske skivebremser fra kvalitetssikre Shimano (Deore) som matcher fartsegenskapene og leverer kraftfull ytelse året rundt - uansett om det regner, snør eller er støvete i sporet. Så hvis du vil håndtere alt fra glatte grusveier til røff skogssykling og håper på å kjøre fra naboen og alle kameratene dine, så har du funnet riktig sykkel.

PÅ DETALJNIVÅ
Informasjon om sykkelens spesifikasjoner: På grunn av den rådende verdenssituasjonen kan noen av sykkelens komponenter avvike fra det som står i spesifikasjonen og det som vises på bildene. Produsenten kan uten varsel erstatte komponentene i den vanlige spesifikasjonen med tilsvarende komponenter.
Artikkelnummer0068983-H890
Leverandørens artikkelnummer-
EAN-kode-
VaremerkeSUPERIOR
FargeGloss Grey/Chrome/Red
Størrelse-
Produsentens artikkelnummer-
ModellserieSuperior XP serie
Spesifikasjon
KjønnUnisex, Herre
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens nettstedsuperiorbikes.com/se
PersonaliseringTerrengsykling
MalingGrå
Produsentens fargeGLOSS GREY/CHROME/RED
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeCarbon MTB Race Pro Mid Modulus, Race Geometry, Tapered Head Tube, BB92, SR dropout, Boost Thru Axle 12x148 mm, Inner Cable Routing
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelRockShox SID SL Select RL R, Tapered, DebonAir, 15x110mm axle, 100mm travel
Vandring foran 

Vandring foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Årsmodell2022
MTB-bruksområdeXC
SykkeltypeTerrengsykkel
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Hjul
FordekkSchwalbe Racing Ray Performance TL-Ready, 29x2.25", ADDIX, Schwalbe Racing Ralph Performance TL-Ready, 29x2.25", ADDIX Speedgrip
BakdekkSchwalbe Racing Ray Performance TL-Ready, 29x2.25", ADDIX, Schwalbe Racing Ralph Performance TL-Ready, 29x2.25", ADDIX Speedgrip
Dekkdimensjon57-622
Drivverk
GirspakerSHIMANO SLX SL-M7100-IR RapidFire Plus, 12-speed
BakgirSHIMANO SLX RD-M7100 Shadow Plus
KranklagerSHIMANO BB-MT500PA PressFit, shell 41x92mm
KassettSHIMANO CS-M6100-12, 10-51T
Komponenter
ForbremseSHIMANO BL-M6100/BR-M6100, hydraulic disc brake
BakbremseSHIMANO BL-M6100/BR-M6100, hydraulic disc brake
StyrelagerACROS AZX-220 R4, ZS44/28.6
ZS56/40, BlockLock 150° ### Head set cover
StyreONE1 Race, Horizon Bow, 9° backsweep, 5mm rise, 760mm, 31.8mm
StyrestemONE1 Race Alloy, 31.8mm, -7°
SetepinneONE1 Race Carbon, PMP12, 27.2mm
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano SLX
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano SLX
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeONE1 VLG-1907D2 ### ONE1 VLG-1962-11D2, Lock-On
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Topp selgere innenfor MTB dekk

KLIKK HJEM
Continental Sykkeldekk Cross King Wire
KLIKK HJEM
-42%
MAXXIS Sykkeldekk HOOKWORM 29" 63-622 (2,5)
KLIKK HJEM
-16%
Sykkeldekk Schwalbe Magic Mary Gravity Pro 27,5" Radial Soft
KLIKK HJEM
Continental Sykkeldekk Double Fighter III

Topp selgere innenfor MTB-hjelmer

-35%
Sykkelhjelm Lazer Compact Mips Glossy Black
HØYSESONG
-37%
Bell Sykkelhjelm Mtb 4Forty Mips Mat/Gls Black
HØYSESONG
-33%
Bell Sykkelhjelm 4Forty Mips Black Camo
1 199 kr
808 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY