• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

BH Bh Mtb Lynx Race 7.0 Rød-Rød-Rød

Bh Mtb Lynx Race 7.0 Rød-Rød-Rød
Beskrivelse

Høykvalitets fartsunder med potensial til å ta syklingen din til nye nivåer!

Vil du sykle på samme ramme som David Velero og alle de andre syklistene i BH Coloma Team, så har du funnet rett! Den fullt dempede BH Lynx Race 7.0 er et raskt fartsunder med 100 mm vandring og en fantastisk smidig følelse, skapt for oss som elsker å sykle i virkelig høye hastigheter og vil kunne utfordre alt og alle. En temperamentsfull spansk fullblods med en rask race-følelse som vil sørge for at du flyr gjennom løypene, perfekt for ambisiøse syklister som stiller høye krav til utstyret og aldri nøyer seg med kompromisser. Dette er en aggressiv XC/XM-missil med en ramme av høykvalitets karbonfiber og en ekstremt pålitelig spesifikasjon som har potensial til å løfte syklingen din til internasjonalt nivå. 

Nøkkelen til suksess!

  • Lett fartsunder med samme race-geometri som brukes av David Valero og BH Coloma Team
  • Fullt dempet ramme i karbonfiber (Toray T1100 og T800) med overbevisende kinematikk
  • Korte kjedestag (430mm) og en avansert race-geometri med 67/68 graders vinkel på styrehodet
  • Høykvalitets dempere fra FOX med vandringer på 100 mm som er tilpasset for XC/XM
  • Ekstremt kraftig 1x-drivverk med 12 gir fra Shimano (XT) som sjelden svikter
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (XT) som matcher fartsressursene
  • Robust hjulsett fra BH (Evo Alloy Tubeless) med 25 mm brede felger i aluminium
  • Tempostærke kvalitetsdekk fra Maxxis (Ardent EXO/ Ikon EXO) med 2.25" bredde
  • Smart BlockLock System som sørger for å minimere risikoen for skader på både ramme og gaffel
  • Du styrer hele oppsettet via et slankt cockpit fra BH med elegant integrert kabelføring
  • Kompatibel med FIT system (inngår ikke) - Skjult i styrstammen kan du plassere de viktigste verktøyene 

Fullt dempet ramme med rask race-geometri og split pivot link

Hele konstruksjonen er bygget på en fullt dempet ramme i karbonfiber (Toray T1100 og T800) og, akkurat som på alle BH's konkurranseklare rammer, bruker man HCIM (Hollow Core Internal Moulding) som tillater en high-end konstruksjon hvor man har lykkes med å holde vekten til et minimum. Denne potente konstruksjonen har en aggressiv geometri og en vridningsstivhet som sikrer imponerende kraftoverføring, noe som kombinert med et eksemplarisk lavt tyngdepunkt gir imponerende stabilitet selv i virkelig høye hastigheter. 

Det smått magiske linkaget, Split Pivot System, gir en demping som leverer en progressiv kinematikk som virkelig imponerer på alle plan. Resultatet er en helt fantastisk markkontakt med en ekstremt smidig følelse kombinert med effektiv kraftoverføring. Sykkelen reagerer raskt når du vil øke tempoet, og sørger samtidig for at du med full kontroll kan håndtere vanskelige sporvalg på en imponerende enkel måte. Og kombinasjonen med velbalanserte vandringer (du kan kjøre med både 100 eller 120 mm) skaper smidig manøvrerbarhet og gjør deg trampeffektiv selv i mindre krevende terreng. Den fullt dempede rammen er utvilsomt funksjonell og leverer en finjustert balanse mellom stivhet og styrke, noe som gjør at den oppleves som både smidig, effektiv og aggressiv.

Rammen har en elegant integrert kabelføring og er selvsagt tilpasset for stikakseler (BOOST), dvs. ekstra bred foran og bakaksel som tillater større avstand mellom ekerfestene ved navet, noe som gir et stivere hjul for maksimal kontroll. Den har selvsagt de riktige vinklene (du finner alle vinkler og mål blant bildene). 

Høykvalitets dempere som sørger for at du kan kjøre raskt

Foran sitter en luftgaffel fra FOX (Fox 34SC Performance) og også bak håndteres dempingen av FOX (DPS Evol Performance), demperne har 100 mm vandring og begge demperne har mange justeringsmuligheter, slik at du enkelt kan tilpasse sykkelen etter de ønskene du har akkurat for øyeblikket. De har selvsagt lockout som styres via lettbetjente kontroller, noe som enkelt forklart gir deg et bredere bruksområde og muligheten til å kunne kjøre like raskt på røffe skogsstier som på hardpakkede grusveier. Et lettbetjent og smidig oppsett som gjør sykkelen fullt tilpassbar etter de gjeldende forholdene. 

Dagens teknisk utfordrende baner (og det gjelder både for XC og Marathon) er ofte så teknisk krevende at det noen ganger er fordelaktig å kjøre med en heve/senkbare setepinne. Og selvsagt kan denne sykkelen utstyres med en Dropper Post (inngår IKKE), noe som i praksis gir deg mye ekstra manøvreringsrom ved at du kan senke setet i fart og holde det ute av veien når du kontrollerer fly frem i utforkjøringene.

Slank cockpit og ekstremt kraftig 1x-drivverk som sjelden svikter

Under panseret sitter et ekstremt kraftig 1x-drivverk som er hentet fra Shimanos øverste hylle (XT), kort sagt 12 mekanisk styrte gir som sjelden svikter og som stiller opp på alt fra ditt lokale klubbmesterskap til både VM og OL. Spansk design på høyt nivå utelukker selvsagt mediokre massedistribuerte deler, og hjertet i konstruksjonen er en krank med en 34-tannet singelklinge (XT) som kombineres med en 12-delt kassett (10-51T) som gir et girforhold med imponerende bredde hvor fokus selvsagt ligger på høy effektivitet og maksimal hastighet. Du styrer hele oppsettet via en slank cockpit fra BH, og den har også fullstendig integrert kabelføring og er også kompatibel med smart FIT system - skjult i styrstammen kan du plassere de viktigste verktøyene, noe som kan utgjøre forskjellen på om du krysser målstreken eller ikke.

Høykvalitets hjulsett med tempostærke dekk og kraftige hydrauliske skivebremser 

Det høykvalitets hjulsettet kommer fra BH (Evo Alloy Tubeless) med felger i aluminium og ruller på tempostærke kvalitetsdekk fra Maxxis (Ardent EXO/Ikon EXO), disse raske 29-tommerne med 2.25" bredde kjennetegnes av stor fartslykke i kombinasjon med et imponerende kurvegrep. Når det går fort øker kravene til bremseevnen og derfor er sykkelen utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (XT) som virkelig matcher fartsressursene og sørger for at du har ekstremt pålitelig bremsekraft hele året rundt, uansett om det er gjørmete, regnfullt eller slushy i løypa for dagen. 

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0106492-O366
EAN-kode-
VaremerkeBH
FargeRed
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ModellserieBH LYNX RACE
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Vekt (ifølge produsenten)12,4
Produsentens nettstedwww.bhbikes.com/en_GB
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens fargeRED-RED-RED
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeLYNX RACE CARBON, PC LAYUP, ACROS ICR, PF92, 148X12, UDH
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelFox 34SC Performance Push to Lock kabolt 100mm
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Vandring foran 

Vandring foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

100 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med styrejusteringer
BakdemperFox DPS Evol Performance , 190x40mm ,DCM,DRM,CMF
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Vandring bak 

Vandring bak

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

100 mm
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Årsmodell2023
Hjul
HjulBH Evo Alloy Tubeless, 25mm, 28H
FordekkMaxxis Ardent EXO 2.25
BakdekkMaxxis Ikon EXO 2.25
Dekkdimensjon56-622
Drivverk
GirspakerShimano XT 8100 12sp
BakgirShimano XT 8100 12sp
KranklagerShimano
KranksettShimano XT 8100 34, 175mm
KjedeShimano XT
KassettSHIMANO XT 8100 10/51
Komponenter
ForbremseShimano XT 180mm
BakbremseShimano XT 180mm
StyrelagerAcros ICR FIT 36/45, Block Lock 160
StyreBH SL Top Flat 780mm, 10mm Rise
StyrestemBH FIT 60mm, 31,8mm, -6
SetepinneBH SL 31,6mm 420mm
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano XT
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeBH SL Lock On
SetePrologo Nago RS
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

 

LIKNENDE PRODUKTER

Se prisen
Trek MTB Procaliber 9.5
17 840 kr
Ikke på lager
Trek MTB Top Fuel 9.8 Gx Axs
72 699 kr
fra 53 039 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY