• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

MERIDA Merida MTB Big Nine Limited

Merida MTB Big Nine Limited
Beskrivelse

Prispresset MTB med kvikk racefølelse for deg som vil stå øverst på pallen

Den konkurranseklare Merida BIG.NINE Limited er en kvikk hardtail som lener seg på en skikkelig fin aluminiumsramme! Et raskt fullblod med massevis av racefølelse som vil sørge for at du flyr gjennom svingene, perfekt for ambisiøse syklister som stiller høye krav til utstyret. Takket være en velbalansert miks av pålitelige kvalitetskomponenter og en lav totalvekt fungerer den like godt for konkurranse som for dine daglige treningsøkter med vennene. En kvikk MTB med fornuftig prislapp for deg som foretrekker å holde til ute i terrenget som sørger for at du kan riste av deg sta konkurrenter og klatre opp øverst på pallen når dagen skal oppsummeres. Dens lettvektsramme i aluminium sammen med store 29-tommere og kraftige komponenter skaper en rask stisykkel som både er lett å håndtere, leken og komfortabel. 

Nøkkelen til suksess!

  • Trippelredusert aluminiumsramme (Prolite 66) med en fullt konkurranseklare racegeometri 
  • Dempegaffel med luft fra Manitou (Markhor Comp) som bygger selvtillit
  • Kraftig 11-delt drivverk fra Shimano (Deore) med nærmest bombesikker funksjon
  • Hydrauliske skivebremser fra Tektro (M275) med kraftig ytelse uansett forhold
  • Raske 29-tommere med 2,2" brede kvalitetsdekk fra Maxxis (Ikon) med solide grepsegenskaper
  • Dedikerte fester for både støtte, skjermer og bagasjebærer om ønsket

Aluminiumsramme med konkurranseklare racegeometri og førsteklasses kraftoverføring

Ryggraden består av en fin trippelredusert aluminiumsramme (Prolite 66) som har hentet inspirasjon fra Meridas konkurransedyktige karbonmodeller, både når det gjelder geometri og finish. En fullt konkurranseklare racegeometri som leverer imponerende kraftoverføring, en effektiv kjørestilling og massevis av pålitelig følger i sporene. Kort sagt handler det om neste generasjons XC-geometri med lang reach, en bratt seterørsvinkel (73,5°), komfortabel styrevinkel (70°) og en litt kortere styrestamme - som til sammen skaper en aggressiv, smidig og stabil sykkel som er fullt tilpasset deg som helst driver med ulike former for XC og maraton. Den elegant hydroformede aluminiumsrammen har dessuten klassens kanskje glatteste sveiser og selvfølgelig intern kabelføring. 

Skarp dempegaffel med potensial til å ta syklingen din til helt nye nivåer

Dempingen håndteres av en fin dempegaffel med luft fra Manitou (Markhor Comp) som bygger selvtillit og som takket være en slaglengde på 100 mm sørger for at du raskt tar deg frem uansett hvilket underlag som gjelder for øyeblikket. Frontrammen har dessuten låsing som lynraskt håndteres via et lett håndterbart kontroll på styret, som gir deg alle forutsetninger for å kjøre nesten like raskt på flate underlag som i tøffere terreng. Takket være en velbalansert miks av komponenter av høy kvalitet og en aggressiv ramme fungerer den utmerket for intensive treningsøkter, men den passer også til daglig bruk.

Kraftig 1x-drivverk med høy ytelse og nærmest bombesikker funksjon

For å kunne håndtere alt fra raske nedoverbakker til bratte klatringer, er den utstyrt med et kraftig 11-delt drivverk fra Shimano (Deore) med høy presisjon og nærmest bombesikker funksjon. Når utfordringene byr på litt tøffere motstand, får du hjelp av drivverkets brede girutveksling, foran sitter en båtbladet singelklinga med 32 tenner og den kombineres med en kassett på 11-51T, som til sammen sørger for at du kan briljere alt fra raske grusveigrally til virkelig bratte oppoverbakker, noe som er perfekt for oss som liker utfordrende eventyr.

Raske 29-tommere med kvalitetsdekk samt skarpe hydrauliske skivebremser

Modellen ruller raskt på et par stabile 29-tommere med 2,2" brede kvalitetsdekk fra Maxxis (Ikon) som sørger for at du uten problemer flyter frem over både stokker og steiner. Større hjul ruller selvfølgelig raskere, og vi som er litt høyere foretrekker ofte 29-tommere fremfor de mindre hjulstørrelsene. Og siden sykkelen elsker høye hastigheter, er den utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser fra Tektro (M275), som gir riktig kontroll og sørger for at du alltid har effektiv bremsekraft uansett underlag, vær eller årstid. En sykkel som fungerer godt for konkurranse så vel som for intensive treningsøkter med stallkameratene, men den passer også godt for daglig bruk takket være at den har fester for både støtte, skjermer og bagasjebærer.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0072634
EAN-kode-
VaremerkeMERIDA
FargeRed/Red
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieMerida BIG.NINE LIMITED
ModellserieMerida BIG.NINE
KjønnUnisex
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Vekt (ifølge produsenten)12.49 kg
Produsentens nettstedwww.merida-bikes.com/sv-se/bike/3032/bignine-limited
Produsentens artikkelnummer-
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

100 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med styrejusteringer
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
ForhjulsnavShimano MT400-B, 110x15 mm, 32 H, centerlock
BaknavShimano MT400-B, 148x12 mm, 32 H, centerlock
Eiker32
FordekkMaxxis Ikon, 29x2.2"
BakdekkMaxxis Ikon, 29x2.2"
Dekkdimensjon55-622
FelgerMERIDA COMP CC, 20 mm inner width, aluminium
Drivverk
Girspaker-
Framgir-
Bakgir-
Kranklager-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

11-delt (1 x 11)
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
Sykkelutstyr
Håndtak/Styretape-
Pedaler-
KUNDENES MENINGER

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Merida BIG.NINE LIMITED

-18%
Merida Big Nine Limited
15 999 kr
13 055 kr
Innsparing
Ikke på lager
  • L
  • M
  • S
  • XL
  • XXL

LIKNENDE PRODUKTER

Trek MTB Procaliber 9.5
20 099 kr
fra 18 999 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
-24%
Merida MTB Big Nine 200
10 999 kr
8 363 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S
  • XL
  • XXL
-25%
Merida Big Seven 15
7 499 kr
5 600 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S
  • XS

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY