SINGLES DAY 2024 - SE KAMPANJE »
  • RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea Trail MTB Occam M30 Infinity Green Carbon View

Se prisen
Orbea Trail MTB Occam M30 Infinity Green Carbon View
Beskrivelse

Øker motet i utforkjøringer og sørger for at du finner økt kraft i klatringene

Den underholdningsrike gledesmaskinen Orbea Occam M30 gir deg mot for utforkjøringer og sørger for at du finner kraft i klatringene, på alt fra episke langdistanseturer til de intense kveldsrundene med stallkameratene. Hjertet i konstruksjonen er en ramme helt i karbonfiber med tidssvarende trailgeometri, en høykvalitets spesifikasjon samt velbalansert demping med progressiv kinematikk. Dette er en kvikk, livlig og utholdende sykkel med imponerende balanse og robust følelse i syklingen som problemfritt takler alle typer underlag og i nesten alle slags stigninger. En allsidig stisykkel med nok fjæring (140/140 mm) for at du skal kunne utfordre virkelig røffe forhold. Den har toppkomponenter som sikrer at du kan holde farten oppe i terrenget... og det uten at du må tømme svigermors velpolerte kredittkort.

Nøkkelen til suksess!

  • Kvikk, livlig og utholdende gledesmaskin med imponerende balanse oppover og solid følelse nedover
  • Fulldempet ramme helt i karbonfiber (Occam OMR), utstyrt med et topp koblingsoppheng
  • Forgaffel fra FOX (34 Float Performance 140 3-Position) med 140 mm vandring
  • Bakdemper fra FOX (Float DPS Performance 3-Position Evol Custom Tune) med 140 mm vandring
  • Kraftig 1x-drivlinje med 12 gir fra Shimano (XT/SLX) med bred utveksling (32Tx10-51T)
  • Effektive hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT6100) som virkelig svarer til fartsressursene
  • Topp hjulsett med felger fra Race Face (AR 30c) og dekk fra Maxxis (Minion DHF/Dissector)
  • Oversiktlig cockpit med styre og styrestamme i høykvalitetsaluminium
  • Sete fra Fizik (Taiga S-alloy rail) og høydejusterbar setepinne fra OC (Mountain Control MC20)

Karbonchassis med full kapasitet for intens terrengsykling på høyeste nivå

Det skulpturelle chassiset består av en ramme i toppkarbon (Occam OMR) med en aggressiv trailgeometri som takler selv rene endurorunder og framkaller umiddelbar begjær. En imponerende vri-stiv konstruksjon med et avansert koblingsoppheng som gir smidig demping og setter fullt fokus på eventyrlig terrengsykling. Dens klart utmeislede rammeform er ikke bare elegant, men også robust konstruert med høy lateral stivhet, som skaper et solid fundament. Dens moderne koblingsoppheng som tillater generøs vandring gir deg den fleksibiliteten som trengs for å garantere rask fremdrift selv på de mest utfordrende underlag.

Resultatet er en fantastisk kontakt med underlaget og effektiv kraftoverføring, sykkelen responderer umiddelbart når du vil øke farten og gjør det samtidig enkelt for deg å navigere utfordrende løyper. Rammen har naturligvis pent integrert kabelføring og er tilpasset for gjennomgående aksler (BOOST), dvs. en ekstra bred for- og bakaksel som gir større avstand mellom ekerfestene ved navet, som igjen resulterer i et stivere hjul og bedre kontroll i sporet.

Kraftig demperkonfigurasjon som gir deg økt kontroll i terrenget

I fronten sitter en FOX 34 Float Performance 140 3-Position og bak en FOX Float DPS Performance 3-Position Evol Custom Tune. Takket være kombinasjonen av mange innstillingsmuligheter og generøs vandring (140/140mm) absorberer sykkelen effektivt ujevnheter og sikrer at du kan kjøre med full kontroll, uansett terreng. Begge demperne kan også låses, noe som utvider bruksområdet og sikrer at du kan holde høy fart på alt fra glatt asfalt til mer krevende underlag. Når løypene blir tøffe er en dropper post i dag nærmest et must, så selvsagt kommer den allerede utstyrt med en høydejusterbar setepinne fra OC (Mountain Control MC20).

Ekstremt kompetent 1x-drivlinje med fokus på effektivitet og høy hastighet

Under "motorkappen" finner du en pålitelig 1x-drivlinje fra kvalitetsbevisste Shimano (XT/SLX), som kort sagt innebærer en 12-girs drivlinje som sjelden byr på problemer og som leverer utmerkede egenskaper og sømløs funksjon. Den spanske designen på høyt nivå unngår selvfølgelig middelmådighet, og hjertet i maskinen består av et kranksett med en 32-tanns singelkrans fra Race Face (Aeffect) som kombineres med en 12-delt kassett (10-51T) og gir en utveksling med imponerende bredde, hvor fokuset naturligvis er på pålitelig effektivitet og høy hastighet.

Robust hjulsett med grepssikre dekk og hydrauliske skivebremser

Komplett settet ruller på et par robuste 29-tommere med aluminiumsfelger fra Race Face (AR 30c Tubeless Ready) utstyrt med 2,5/2,4" brede kvalitetsdekk fra Maxxis (Minion DHF/Dissector) som gir høy komfort og utmerket grep i svingene. Dette er ideelt for deg som setter pris på riktig hastighet, godt feste og høy fremkommelighet. Og ettersom sykkelen trives best når det går unna i løypene, er den utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (M6100) som leverer kraftfull og jevn ytelse hele året rundt, uavhengig av om det er regn, snø eller støv i sporene.

Ja, dette er rett og slett en spretten skogsmaskin som uten problemer takler både røtter og steiner. Sykkelen passer perfekt hjemme hos noen som elsker å utforske utfordrende stier eller røffe enduroløyper. Den ideelle sykkelen for de av oss som ønsker en slitesterk kjøremaskin med massevis av moropotensial, og som samtidig har alt som trengs for å ta syklingen til nye høyder.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0101596-M489
EAN-kode-
VaremerkeORBEA
FargeInfinity Green Carbon View
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ModellserieOrbea Occam
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens nettstedwww.orbea.com/se-en/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens fargeInfinity Green Carbon View (Matt-Gloss)
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeOrbea Occam OMR. Concentric Boost 12x148 rear axle. Pure Trail geometry. Internal cable routing. Asymmetric design. 29 wheels
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelFox 34 Float Performance 140 3-Position QR15x110
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Vandring foran 

Vandring foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

140 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
BakdemperFox Float DPS Performance 3-Position Evol custom tune 210x50mm
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Med justeringskontroll på bakre støtdemperen
Vandring bak 

Vandring bak

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

140 mm
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Årsmodell2023
Hjul
HjulRace Face AR 30c Tubeless Ready
FordekkMaxxis Dissector 2.40" 60 TPI 3CMaxxTerra Exo TLR
BakdekkMaxxis Rekon 2.40" FB 60 TPI Dual Exo TR
Dekkdimensjon61-622
Drivverk
GirspakerShimano SLX M7100 I-Spec EV
BakgirShimano XT M8100 SGS Shadow Plus
KranksettRace Face Aeffect 32t
KjedeShimano M6100
KassettShimano CS-M7100 10-51t 12-Speed
Komponenter
ForbremseShimano M6100 Hydraulic Disc
BakbremseShimano M6100 Hydraulic Disc
StyrelagerAcros Alloy 1-1/8 - 1-1/2 Integrated
StyreOC Mountain Control MC30, Rise20, Width 800
StyrestemOC1 3D Forged 35mm interface 7º
SetepinneOC Mountail Control MC20, 31.6mm, Dropper
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano SLX
Sykkelutstyr
SeteFizik Taiga S-alloy rail
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY