• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

BASSO Basso Gravel Bike Palta B. Grx 600 Mx25 Phantom

Basso Gravel Bike Palta B. Grx 600 Mx25 Phantom
Beskrivelse

Håndbygd italiener for smarte fartsdjevler som vil kunne krysse kontinenter

Er du en kresen fartsdjevel som både vil kunne konkurrere, trene og krysse kontinenter på en og samme sykkel, så er nye Basso Palta II GRX 600 et opplagt alternativ. Hvilken kategori faller den da inn under... gravel, cyclocross, eller kanskje en eventyrlig landeveisracer? Det kan alltid diskuteres, men leter du etter en håndbygd italiensk karbonramme som både er mer elegant og betydelig raskere enn naboens oransje gamle skrangleverk, så er du på helt riktig spor. Dette er en rask og ekstremt allsidig fartsbygning hvor fokuset er på lange dager i salen med stor effektivitet og opprettholdt komfort, selv på virkelig røffe underlag. Takket være førsteklasses materialvalg og en aggressiv gravelgeometri er denne raske eventyreren imponerende utholdende og kan kue hele kontinenter uten å sløse med din verdifulle energi.

Nøkkelen til suksess!

  • Håndbygd italiensk fartsvidunder med førsteklasses geometri og vanvittig elegante former
  • Ramme + forgaffel i førsteklasses karbon (High Modulus 3K Torayca HMCF T700-MR60) 
  • Varsomt oppdatert geometri - Øvre rammerør har en noe mer avslappet vinkel og har blitt forlenget litt
  • Kraftig 2x-drivverk med 22 gir fra Shimano (GRX 600) med bred utveksling (46/30Tx11-34T)
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (RX810) med kraftig bremseeffekt uansett forhold
  • Kvalitativt italiensk hjulsett fra Microtech (MX 25) med 40mm brede dekk fra Continental (Terra Trail)
  • Oversiktlig cockpit fra Basso (Paradigma Integration System) med en ekstremt ren design
  • Setepinne i karbon og sete fra San Marco (Ground)
  • Oppdatert versjon av Bassos unike 3B clamp-system som forbedrer dempingen  
  • Forberedt for å kunne bære opptil 3 flasker (eller andre tilbehør som du ønsker å montere på rammen)

Håndbygd ramme i karbon med en geometri som skaper brede smil

Den oppdaterte rammen består av en håndbygd karbonramme (High Modulus 3K Torayca HMCF T700-MR60) med imponerende vridningsstivhet og en aggressiv gravelgeometri som leverer svært høy effektivitet og gir deg pålitelig kontroll selv i høye hastigheter. Den varsomme oppdateringen av geometrien har resultert i at det øvre rammerøret har fått en noe mer avslappet vinkel og det har i tillegg blitt forlenget litt (du finner selvfølgelig alle vinkler og mål blant bildene). Rammens aerodynamikk er enda mer effektiv og det er også mer plass til enda bredere dekk (45mm), men ellers har man ikke gjort noen større endringer på den ekstremt suksessfulle oppskriften. Hele konstruksjonen kompletteres av en unikt utformet forgaffel i høy kvalitet karbon (samme gode kvalitet som rammen) og i kombinasjon med en førsteklasses cockpit, utgjør denne velbalanserte oppsettet grunnlaget for dens stabile styrefølelse og raske manøvreringsevne.

Kraftig 2x-drivverk med pålitelig ytelse og driftssikkerhet

Under panseret sitter et kraftig 2x-drivverk som er hentet inn fra Shimano (GRX 600), det handler kort sagt om 22 pålitelige gir som svært sjelden skaper problemer og som leverer en drivlinje med en imponerende distinkt følelse. Førsteklasses design utelukker selvfølgelig middelmådige gjennomsnittlige deler, og hjertet i skaperverket består av en robust krank med dobbelte ringer (46/30T) som kombineres med en 11-delt kassett (11-34T), noe som gir en utveksling med imponerende bredde, men hvor fokuset fortsatt ligger på pålitelig driftssikkerhet. Kassetten er også smart utformet, hvilket i praksis sørger for at du kan holde riktig tempo på varierende typer underlag og i ulike stigninger.

Kvalitativt italiensk hjulsett som ruller på gripvillige tyske kvalitetsdekk 

Alt ruller på et pålitelig italiensk hjulsett med aluminiumsfelger fra Microtech (MX 25) som er utstyrt med gripvillige kvalitetsdekk fra tyske Continental (Terra Trail) som, takket være en bredde på hele 40mm (men utformingen tillater nå dekkbredder på opptil 45mm), sørger for at du kan fortsette å trå selv når underlaget blir virkelig røft, noe som både øker allsidigheten og ytterligere forsterker komforten. Når det går unna øker kravene til bremseevnen, og nettopp derfor er den utstyrt med effektive hydrauliske skivebremser fra kvalitetssikre Shimano, noe som både reduserer behovet for vedlikehold og sørger for at du har tilgang til pålitelig bremseevne året rundt, og i tillegg uansett om det er tørr, våt eller slapsete asfalt som gjelder for øyeblikket. 

Førsteklasses fartsvidunder for syklister som avskyr kjedelige kompromisser

Et klatrevillig og komfortabelt fartsvidunder med fantastisk respons, kvikk akselerasjon og pålitelig kursstabilitet som knuser skrytsomme konkurrenter til både frokost, lunsj og middag. En velbygd italiensk gravel-sykkel med effektiv kraftoverføring, kvikk respons, imponerende kontroll som leverer pålitelig ytelse enten det er daglig trening eller utfordrende utholdenhetskonkurranser på nasjonalt nivå som er ditt primære mål. En håndbygd italiensk karbonrakett som vil overføre hver minste watt av din pedalkraft til bakhjulet, slik at du kan dominere på alle former for underlag. Eller som Basso selv sier... Made to Race, Made to Win, Made to Last, Made by Basso #WeDoPalta

Hva sier verdens sykkelpress om Basso Palta II?

  • Cyclist - "raskere, mer reaktiv, mer komfortabel og mer allsidig enn forgjengeren."
  • Bikerumor.com - "Bassos nye Palta II gravel-sykkel er mer kapabel og velrundet!"
  • Sixtypluscycling.com - "Nå er denne nye Basso Palta II større, raskere og mer kapabel off-road. Likevel klarer den alt dette uten å gi slipp på den kvikke veiadferden som gjorde den unik fra starten."

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer00777817481A6
VaremerkeBASSO
FargePhantom
Produsentens artikkelnummer221PLB-12-0S-60D134MX
Spesifikasjon
PersonaliseringLandeveissykling
ModellserieBasso Gravelbikes
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2022
Produsentens nettstedwww.bassobikes.com/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
160-170cm
Passer Høyde (cm)160-165, 165-170
Produsentens fargePHANTOM
Rammesett
Rammestørrelses
RammePalta carbon monocoque construction 100% 3K Torayca HMCF T700-MR60 monocoque construction
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelPalta full carbon 3K Torayca HMCF T700-MR60 monocoque construction
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Hjul
Forhjulsnav#N/A
FordekkContinental Terra Trail 700 x 40 mm
BakdekkContinental Terra Trail 700 x 40 mm
Dekkdimensjon40-622
Drivverk
GirspakerShimano GRX ASP
FramgirShimano GRX FD-RX810-F
BakgirShimano Shadow RD +
KranklagerShimano
KassettShimano
Komponenter
ForbremseShimano GRX BR-RX810
BakbremseShimano GRX BR-RX810
StyrelagerMicrotech Integrated Cables Head Set
StyreBasso Gravel Carbon
StyrestemParadigma
SetepinneHeart Carbon -15 mm
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

22-giret (2 x 11)
GirskifterserieShimano GRX
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano GRX
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano GRX
Sykkelutstyr
Håndtak/Styretape"The Ribbon" Gravel Handlebar Tape 4.5 mm
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

LIKNENDE PRODUKTER

-18%
Trek Gravel Bike Checkpoint ALR5
31 699 kr
25 863 kr
Innsparing
Finnes i flere varianter
-30%
Merida Grus Sykkel Silex 200
15 999 kr
11 199,20 kr
Innsparing
  • XS
  • S
  • M
  • L
  • XL
Merida Silex 400
20 499 kr
fra 15 199,20 kr
Innsparing
  • XS
  • S
  • M
  • L
  • XL

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY