• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ECORIDE Ecoride Elsykkel Ambassador Axs M-5 E5 Dame Black

Ecoride Elsykkel Ambassador Axs M-5 E5 Dame Black
Beskrivelse

Komfortabel og lett å håndtere elsykkel med en herlig dynamisk følelse

Den funksjonelle skjønnheten Ecoride Ambassador 28 AXS M-8 E5 har pålitelige svenske gener og er skapt basert på nesten 15 års erfaring med å bygge høykvalitets elsykler som er tilpasset vårt strenge nordiske klima. Dette er en robust bruksykkel med lavt innsteg som sikrer at du daglig kan tilbakelegge lange distanser uten at du blir det minste trett, andpusten eller sliten. Store mengder last utgjør ingen større problemer, foran sitter en robust sykkelkurv og i kombinasjon med den tilpasningsbare AVS-plattformen (bagasjebrettet) kan sykkelen håndtere dine skiftende transportbehov med en pakkeåsnes imponerende effektivitet. Ambassador vil sørge for at du smidig kan komme deg frem i alle fire årstider og kanskje like viktig... den støtter seg på en kombinasjon av vakre farger og moderne former, som gjør den til en virkelig godbit for øyet. Og som du sikkert har forstått nå; det er ingen tilfeldighet at denne lettkjørte og prisverdige klassikeren tilhører en av våre absolutt mest solgte modeller.

Nøkkelen til suksess!

  • Behagelig, stabil, sikker og lett å håndtere elsykkel med praktisk lavt innsteg
  • Smidig elektrisk drift med herlig dynamisk følelse i kombinasjon med en bombesikker 8-girs drivlinje
  • Drivlinjens sentrerte tyngdepunkt gir eksemplarisk balansert og sikker sykling
  • Behagelig opprett kjørestilling som gir deg god oversikt over hva som skjer foran deg!
  • Kurv foran og en modulær AVS-plattform bak løser effektivt dine daglige transportbehov
  • Effektive bremser med smidig håndtering og pålitelig funksjon året rundt
  • Sikker og trygg montering av barnesete er ingen problem på disse elsyklene
  • Høy utstyrsnivå med pålitelige kvalitetskomponenter som er tilpasset nordiske forhold
  • Robuste 28-tommere med både punkteringsbeskyttelse og en praktisk innebygd refleksstripe

Velbygd ramme med et praktisk lavt innsteg og trygg stabilitet

Den robuste rammen er ikke bare velbygd men har en solid konstruksjon som skaper massevis av trygg stabilitet, men den har samtidig nok fleksibilitet til å gjøre din kjøretur behagelig når underlaget blir litt dårligere. Takket være brede dekk med generøs volum er komforten alltid mykt behagelig, dekkene gir også pålitelig grep i svingene samt også bra rull og spretten akselerasjon, noe du vil merke når du blåser forbi på rette strekninger og skyter fart ved røde lys. Legg til en bred komfortsadel som effektivt beskytter dine myke deler og en praktisk justerbar styrestem gjør det enkelt å finne vinkelen som passer nettopp deg. Kort sagt - En fleksibel helhet som sørger for at du enkelt kan finne en behagelig opprett kjørestilling, noe som både gir en avslappet posisjon og sørger for at du har god oversikt over hva som skjer rundt deg ute i trafikken.

Dynamisk elektrisk drift kombinert med en helt innkapslet drivlinje med 5 gir

Kraften leveres av Shimano (STePS E5000) og består av en lett men kraftig midtmontert motor samt et kompakt batteri (418Wh) som er elegant integrert i det nedre diagonale røret, og som også er både avtagbart og låsbart. Batteriets smarte plassering betyr en lav og sentrert tyngdepunkt som gir økt stabilitet under sykling, samtidig som det sørger for at du uten problemer kan feste barnestoler med rammeinnfestning på røret som setepinnen sitter i. Den smidige elektriske motoren har en herlig følgesvennlig følelse og leverer kort sagt masse miljøvennlig drivkraft og gir deg mengder av ekstra kraft i både ben og lunger. Den er dessuten både lettere, mindre samt betydelig stillere enn sin populære forgjenger. Med midtmotor oppnås best balanse og en tydelig dynamisk følelse under sykling, trår du rolig og forsiktig får du myk og rolig assistanse. Trår du i stedet raskere, og kanskje fremfor alt hardere, får du en betydelig mer kraftfull assistanse som selvfølgelig også skaper høyere hastigheter (dog maks 25 km/t). Motoren samarbeider sømløst med de 8 helt innkapslede og nesten vedlikeholdsfrie navgirene fra Shimano (Nexus). Alt skjer dessuten effektivt, herlig stille og gir deg en minst sagt imponerende rekkevidde (opp til hele 120 km) med helt riktige hastighetsressurser.

Når letthåndterlig teknologi gir deg den der deilige følelsen av grenseløs kraft

Til tross for all den moderne teknologien, er sykkelen virkelig eksemplarisk letthåndterlig, du velger en av de fire assistansenivåene (Off, Low, Mid, High) og deretter er det bare å velge riktig gir og tråkke på… siden det intelligente systemet helt på egenhånd tar seg av resten. På styret sitter en tydelig display som viser både hastighetsmåler, trippmåler, odometer, batteristatus, serviceinfo, belysning på/av samt klokke (den kan også koble til andre enheter via ANT og Bluetooth). Du kan dessuten bruke et femte nivå som kalles "walk assist nivå", hvilket betyr at du kan bruke elmotoren også når du går ved siden av sykkelen (dog maks opp til 6km/t). Med hjelp av elektrisk drift kommer du deg frem i høye hastigheter uten minste anstrengelse, både i oppoverbakker på landet og blant sinte røde lys i byen. Og siden sykkelen trives når det går fort, er den utstyrt med både en tradisjonell fotbremse bak og en hydraulisk skivebremse foran, en kombinasjon som sikrer pålitelig bremseevne uansett hvilke forhold som råder for dagen… med prioritet på kvalitet og sikkerhet, nettopp!

Høy utstyrsnivå med pålitelige kvalitetskomponenter allerede fra start

Utstyrsnivået er minst sagt generøst, eller hva sier du om både en solid kurv og stabil AVS-bagasjebrett som gir deg masse plass for pakningen. Kvalitetsbelysning som sørger for at du blir godt sett, robuste skjermer som sørger for at du kan sykle uansett vær og et godt dekkende kjedeskydd som sørger for at du slipper ødelagte eller skitne bukser. Legg til et justerbart støtte, robuste kvalitetsdekk med punkteringsbeskyttelse og innebygd refleksstripe samt et godkjent ramlås som forhåpentligvis sørger for at du får beholde din nye Ambassador i fred.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0053829-0119
EAN-kode-
VaremerkeECORIDE
FargeSvart
Knutenummer0053829
AnnetRingklocka
Spesifikasjon
PersonaliseringPendling
ProduktserieEcoRide Ambassador
ModellserieEcoRide Ambassador
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Ja
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)23 kg inklusive batteri
Produsentens nettsted-
Produsentens artikkelnummer-
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Rammesett
RammestørrelseOne-Size
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

-
Hjul
Forhjulsnav-
Baknav-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon-
Felger-
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kranklager-
Kjede-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Fotbrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

5-giret (navgir)
GirskifterserieShimano Nexus
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Nexus
Motor
Motor-
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
40 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Maksimal rekkevidde 

Maksimal rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under ideelle forhold (varmt vær, få bakker, få start og stopp samt flatt underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er hovedsakelig hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel osv.)

120 km
Elektrisk systemShimano
Batteri
Batteri-
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringOverrøret
Avtagbart batteriJa
Ladetid5 h
Batterikapasitet (Wh)418
Batterikapasitet (Ah)11
Spenning-
Batteri inkludert?Ja
BatteriladerShimano 2A
Kan lades på sykkelenJa
-
Visning
VisningShimano SC-E5000
Avtagbar skjermNei
DisplayplasseringVenstre
LadestasjonNei
Assistansenivåer5
SykkelassistanseJa
Sykkelutstyr
Belysning-
Skjermer-
Støtte-
Bagasjebrett-
Kurv-
Lås-
Håndtak/Styretape-
Pedaler-
Sete-
SSF-Godkjent lås 

SSF-Godkjent lås

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en SSF-godkjent lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Ja
Annet-
KUNDENES MENINGER

ANDRE PRODUKTER I SERIEN EcoRide Ambassador

-12%
Ecoride Elsykkel Ambassador Axs H-7 Black
22 495 kr
19 886 kr
Innsparing
  • 26
  • 28
-12%
Ecoride Elsykkel Ambassador Axs H-7 Rød
22 495 kr
19 886 kr
Innsparing
-8%
Ecoride Elsykkel Ambassador Axs M-5 E6 Black
31 995 kr
29 570 kr
Innsparing
-12%
Ecoride Elsykkel Ambassador Axs H-7 Silver
22 495 kr
19 880 kr
Innsparing

LIKNENDE PRODUKTER

-34%
ROCK MACHINE ELSYKKEL CROSSRIDE INT E425
29 390 kr
19 370 kr
Innsparing
  • L
  • M
-33%
ROCK MACHINE ELSYKKEL CROSSRIDE INT E400
33 390 kr
22 430 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S
  • XL
-29%
Merida Espresso City 300 Se Eq (504 Wh)
36 999 kr
26 418 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S
  • XL
  • XS

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY