• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ROCK MACHINE ROCK MACHINE ELSYKKEL CROSSRIDE INT E400

ROCK MACHINE ELSYKKEL CROSSRIDE INT E400
Beskrivelse

Et kraftfullt drømmebygg med mye deilig trykk i pedalene

Leter du etter en el-sykkel hvor helheten og hver minste detalj gir en solid følelse av kvalitet, er Rock Machine Crossride INT e400 Touring et utmerket valg. En praktisk og allsidig sykkel med en urban følelse og en atletisk drivlinje som leverer rikelig med kraft og ekte kjøreglede, uavhengig av hvor mye kraft du har igjen i beina. Den ideelle sykkelen for deg som ønsker en rask el-sykkel med massevis av deilig trykk i pedalene, og som effektivt tar deg dit du ønsker uten at du trenger å bekymre deg for å ankomme svett eller andpusten! Med robuste hjul av høy volum og en dempet framgaffel, takler den lett både tømmerstokker og kantsteiner. Den trives faktisk like godt i betongjungelen som på slyngende grusveier... et rent drømmebygg for oss kresne pendlere!

Nøkkelen til suksess!

  • Skulpturell aluminiumsramme med ekstremt lavt innsteg og elegant integrerte komponenter 
  • Dynamisk Shimano Steps E5000 motor med smidig funksjon og stille drift
  • Kraftfullt 500Wh batteri elegant integrert i rammen gir opptil 185 km rekkevidde
  • Pålitelig 9-girs drivlinje fra Shimano (Altus) av høy kvalitet
  • Dempegaffel fra ZOOM (187D AMS HLO) med 65 mm slaglengde og lockout
  • Robuste 29-tommere med 44 mm brede WTB (Riddler Comp) kvalitetsdekk
  • Utstyrt med skjermer, bagasjebærer, kjedeskydd, støtte og belysning 

Skulpturelt chassis i høykvalitets aluminium med eksemplarisk lavt innsteg

Det skulpturelle chassiset er bygget av en nyskapende aluminiumsramme (AL-6061 T6 MONO Tube Unisex) med rene linjer og et elegant integrert batteri samt praktisk intern kabelføring. Den balanserte geometrien sikrer en komfortabel posisjon samtidig som den gir full oversikt over trafikkbildet rundt deg. Rammen, med sitt førsteklasses lave innsteg, er ikke bare praktisk og funksjonell, men vekker også en umiddelbar begjærlighet. Ikke bare er rammen estetisk tiltalende, men den har også en robust konstruksjon med høy lateral stivhet for trygg stabilitet, mens det fortsatt er nok fleksibilitet til å sikre en behagelig tur selv på grovere underlag.

Pålitelig 9-girs drivlinje og eldrift med imponerende rekkevidde

Hjertet i sykkelen består av en av markedets mest betrodde drivlinjer, Shimano´s smidige STePS (E5000), som kombinerer en myk motor med dynamisk respons og et batteri som leverer 504 Wh miljøvennlig kraft. Dette gir totalt en fantastisk rekkevidde på hele 185 km, med ekstra energi til både bein og lunger. Motoren arbeider sammen med 9 pålitelige gir fra Shimano (Altus) på en effektiv, still, og direkte måte på veivakselen (det beste alternativet etter vår mening). Batteriet driver ikke bare motoren, men også den elegant integrerte belysningen, som sikrer at du er synlig i mørket. Dessuten kommer en klar display med 4 kjøremodus (Off, Eco, Normal, High) som gir deg full kontroll og viser essensiell informasjon.

Komfortabel demping og kraftfulle hydrauliske skivebremser

Kombinasjonen av en dempet framgaffel fra ZOOM (187D AMS HLO) med 65 mm slaglengde, en sporty komfortsadel og brede kvalitetsdekk (44mm) gjør at sykkelturer på utfordrende underlag føles overraskende behagelige. Og fordi sykkelen er bygget for fart, er den utstyrt med effektive hydrauliske skivebremser som reduserer vedlikeholdsbehovet og sikrer kraftig bremseevne hele året, uansett vær.

Sykkelen som for alltid vil endre ditt syn på sykling

En el-assistert touring-sykkel som trives i de fleste miljøer, gjør at du effektivt og raskt kan manøvrere i urbane strøk like vel som å nyte avslappede turer langs bølgende skogsstier. At sykkelen også kommer utstyrt med alt du måtte trenge fra starten, som skjermer, støtte, bagasjebærer, kjedeskydd og belysning foran og bak, betrakter vi som en ekstra bonus. En praktisk og lettstyrt el-sykkel med imponerende fremkommelighet gjør at du med god samvittighet kan la bilen stå, og som ivrig blir med på nye eventyr! Dette er transportmiddelet som for alltid vil forandre måten du ser på sykling og pendling, og som vil bringe deg dit du ønsker både raskere og langt enklere. 

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0053370
EAN-kode-
VaremerkeROCK MACHINE
FargeGloss Red/Black
Spesifikasjon
PersonaliseringPendling
ProduktserieRock Machine Cross
ModellserieRock Machine Cross
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Ja
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Vekt (ifølge produsenten)20.3kg
Produsentens nettstedrockmachine.us/se/2021/e-tour/crossride-int-e400-touring/gloss-red-black
Produsentens artikkelnummer-
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæringStålfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

65 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
ForhjulsnavShimano TX HB-TX505, 32H, CENTER LOCK, QR Type
BaknavShimano TX FH-TX505-8, 32H, CENTER LOCK, M10x135mm, QR Type
EikerSapim Galvanized Black
FordekkWTB Riddler Comp, 29x1.75", Reflective Tape
BakdekkWTB Riddler Comp, 29x1.75", Reflective Tape
Dekkdimensjon47-622
FelgerWTB SX19, 32H
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

9-delt (1 x 9)
GirskifterserieShimano Altus
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Altus
Motor
Motor-
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
40 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Maksimal rekkevidde 

Maksimal rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under ideelle forhold (varmt vær, få bakker, få start og stopp samt flatt underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er hovedsakelig hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel osv.)

185 km
Elektrisk systemShimano
Batteri
Batteri-
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringInnvendig
Ladetid4 h 30 m
Batterikapasitet (Wh)504
Batterikapasitet (Ah)14
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
BatteriladerDARFON 4A Smart plus
Visning
VisningShimano SC-E6100
DisplayplasseringSenter
LadestasjonNo
AssistansenivåerEco, High, Normal, Off
SykkelassistanseJa
Sykkelutstyr
Belysning-
Håndtak/Styretape-
Pedaler-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Rock Machine Cross

-34%
ROCK MACHINE ELSYKKEL CROSSRIDE INT E425
29 390 kr
19 370 kr
Innsparing
  • L
  • M
-28%
Rock Machine Elsykkel Crossride E350 Lady
23 990 kr
17 330 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S
-31%
Rock Machine Torrent Int E30-29
34 190 kr
23 450 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • XL
-31%
Rock Machine Torrent Int E30 - 29 Dame
34 190 kr
23 450 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY