• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea Barnesykkel MX 24 Dirt Indigo Blue Bright Red

Orbea Barnesykkel MX 24 Dirt Indigo Blue Bright Red
Beskrivelse

Kjøreglad 24-tommer for kresne juniorer som aldri viker unna for en utfordring

Kjøreglade Orbea MX 24 Dirt leverer den ene underholdende runden etter den andre, enten det er en søndagsutflukt med familien eller å sykle til skolen med klassekameratene. En eventyrlig 24-tommer med lav vekt og høykvalitets komponenter som aldri viker unna for en utfordring, og er muligens den optimale MTB for juniorer som ikke ønsker at utstyret skal sette grenser. En lett juniormodell med imponerende fremkommelighet som er fullstendig tilpasset yngre syklister som vil kunne ta seg frem på alle tenkelige underlag... og det er ingen tvil om at den vekker et grådig begjær hos andre familiemedlemmer. 

Nøkkelen til suksess

  • Høykvalitets aluminiumsramme (6061) med intern kabelføring og utbyttbart girøre
  • Framgaffel i aluminium med kvikk respons og en herlig balansert styrkefølelse
  • Behagelig sittestilling med utmerket oversikt og smidig manøvrerbarhet uansett terreng
  • Pålitelig 1x-drivlinje med 7 gir fra kvalitetssikre Shimano (Altus) med bredt girregister
  • Funksjonelle og enkle å håndtere v-bremser med justeringer tilpasset juniorer
  • Robuste 24-tommere med 2.2" brede dekk fra Kenda (Booster) som takler alle typer underlag
  • En lav totalvekt som kan utgjøre en forskjell når trettheten begynner å melde seg
  • Kan utstyres med tilbehør som øker lastekapasiteten og sikrer problemfri sykling i all slags vær

Høykvalitets aluminiumsramme med klassens fineste kabelføring

Rammen består av en lettvektsramme i høykvalitets aluminium som er eksepsjonelt holdbar og har et markant skrånende overrør som gjør det enkelt å komme på og av sykkelen. Rammen har selvsagt intern kabelføring og en sporty geometri som sikrer at barnet alltid kan finne en komfortabel posisjon og samtidig beholde full kontroll og oversikt over omgivelser og medtrafikanter. 

Lett håndterlig 1x-drivlinje med 7 pålitelige gir som styres via intuitive regler

Den pålitelige 7-girede drivlinjen kommer fra kvalitetssikre Shimano (Altus) og gir barnet alle muligheter til å mestre syklingen på en ekte MTB. Girskiftene skjer umiddelbart gjennom det letthåndterlige reguleringsmekanismen som også er intuitiv, slik at barnet kan fokusere på det som virkelig teller... å ha det så gøy som mulig på en sikker måte!

Robuste 24-tommere som kommer seg frem gjennom nesten alle slags terreng

Sykkelen ruller stabilt på et par grepvennlige dekk fra Kenda (Booster) med 2.2" bredde som gir pålitelig grep på nesten alle typer underlag og som kan takle alt fra glatt asfalt til krevende skogsterreng. Når det blir nødvendig å bremse ned, så skjer det via et par letthåndterlige v-bremser som naturligvis er tilpasset mindre hender. Dette er en virkelig robust juniormodell med solid konstruksjon, lav vekt og høy sikkerhet som mer enn gjerne blir med på eventyr i det grønne og som dessuten trives best når farten økes ut på stiene.

En lav totalvekt kan utgjøre en forskjell når trettheten begynner å melde seg

Når trettheten til slutt melder seg og skogsturen føles endeløs, blir sykkelens lave vekt en avgjørende faktor. Dette, i kombinasjon med de pålitelige komponentene, sikrer at sykkelen møter høye forventninger. Det handler om en blanding av lett ramme, pålitelige komponenter og en design hvor barnets behov er i fokus, noe som i praksis betyr økt kontroll, bedre balanse og høyere sikkerhet. Denne driftssikre modellen har en lett aluminiumsramme men er også bygget for å tåle slitasje og hard bruk, også over flere år fremover. En egenskap som sikrer at sykkelen kan arves av neste generasjon eller oppnå en rettferdig pris på andrehåndsmarkedet... enda en grunn til å velge nettopp denne modellen.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0101548M46624
EAN-kode8434446327186
VaremerkeORBEA
FargeINDIGO BLUE BRIGHT RED
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0101548
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

24"
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieOrbea Mx
ModellserieOrbea MX
KjønnBarn/Ungdom
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Produsentens nettstedwww.orbea.com/se-en/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
125-150cm
Passer Høyde (cm)125-130, 130-135, 135-140, 140-145, 145-150
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Felgbremse
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

7-giret (1 x 7)
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Altus
Rammesett
RammestørrelseOne-Size
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
FramgaffelmaterialeStål
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon56-507
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Setepinne-
Pedaler-
Sykkelutstyr
Skjermer-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY