Bikester tester Vaast A/1

Vaast A/1 grussykkel
Som senior tekstforfatter og oversetter er Ben ansvarlig for mye av det skrevne innholdet på Bikester.co.uk - vår britiske søsterbutikk - i tillegg til å oversette magasinartikler og har jobben med utallige andre redaksjonelle oppgaver.
Ben har syklet mesteparten av livet og deler tiden mellom grus- og landeveissykling. Han begynte å løpe på grus tidlig i 2018, har kjørt flere grusbegivenheter og har løpt i en rekke land. Vi er derfor sikre på at han kan en ting eller to om disiplinen! Han er også flink med hendene og har prøvd mange forskjellige dekk, styre og saler på sin grussykkel. Hvis været tillater det, sykler han to ganger i uken: vanligvis en kortere tur på rundt 50 km og en lengre tur på opptil (og noen ganger godt over) 100 km. Om sommeren kan dette selvsagt utgjøre mye mer.
Vi følte derfor at Ben var den ideelle kandidaten til å teste Vaast sin A/1 grus/all-road sykkel. Denne sykkelen har en 'Allite Super Magnesium'-ramme som ifølge produsenten er "33% lettere enn aluminium og 50% lettere enn titan", samtidig som den er "betydelig sterkere enn begge deler". La oss se hva Ben hadde å si om A/1 etter å ha testet den i noen uker.
Førsteinntrykk: flott ramme!
Jeg har god erfaring med lignende grussykler fra andre merker. Min egen grussykkel har et veldig likt oppsett, inkludert 650b/27,5" hjul og 1x11 SRAM Rival gruppesett, selv om den har stålramme og er en god del kilo tyngre. Den har også en noe mer "race" geometri.
Mitt første inntrykk etter å ha fått A/1 var hvor lett den var. Den er bare litt tyngre enn en sammenlignbar karbonramme og betydelig lettere enn en metallramme, inkludert min egen sykkel. Jeg ble også slått av rammens slående grønne finish, som jeg er glad for å si gjorde at sykkelpartnerne mine var nok misunnelige. Totalt sett følte jeg at sykkelen var veldig godt bygget og definitivt et kvalitetselement. Etter å ha brukt den medfølgende WTB-sadelen ved tidligere anledninger og syntes den var ubehagelig, byttet jeg den umiddelbart ut med salen fra den andre sykkelen min. Men dette er selvfølgelig min personlige preferanse.


På tide å kværne litt grus!
Jeg tilbrakte mange morsomme timer på A/1 på de lokale grusveiene og i skogen i nærheten, samt på asfaltveiene på veien dit. Det ga meg mange muligheter til å sette det på prøve. Jeg kjørte på rette, flate grusveier og enkeltspor i skogen. Jeg passet på å sykle oppover og nedover - så mye som mulig i et stort sett flatt område - så vel som i regn. Selv på kronglete, rotfylte skogsstier som du kanskje tror var mer egnet for en terrengsykkel, var ikke sykkelen overveldet. Jeg tilskriver dette dekkene, den mer oppreiste sittestillingen og bremsene. Det føltes lett og smidig på stigninger, og stabilt i nedoverbakke.

Jeg var imponert over sykkelens lette ramme og de kraftige SRAM hydrauliske skivebremsene, som reagerte veldig raskt og alltid ga ønsket stoppkraft. A/1 er en veldig komfortabel sykkel og geometrien passet kroppen min godt. Fordi sykkelens posisjon er litt mer oppreist enn en typisk "racersykkel", er den perfekt for lange dager i salen, eller som Vaast sa det: "for rytteren som ikke er satt på en pallplassering".
Girskiftet fungerte også veldig bra og hadde et utmerket utvalg av gir for terrenget jeg kjørte - som ikke var for kupert - det er ingen fjell der jeg bor! For kupert terreng foretrekker du kanskje et mindre krankdrev enn det medfølgende 42t krankdrevet. Den polstrede stangtapen som ble brukt på styret var også veldig tykk og behagelig. Jeg følte imidlertid at i forhold til den store rammestørrelsen kunne styret vært litt bredere enn det som ble gitt (42 cm), noe som virker ganske smalt for en L grussykkel. Spesielt med tanke på dagens trend mot bredere styre på grussykler. Igjen, dette avhenger av rytterens konstruksjon.
MAXXIS Rambler-dekkene presterte utmerket terreng, og holdt grepet i lett gjørme og ved støt med røtter. De rullet også overraskende raskt på asfalt for et 47 mm dekk. Uansett hvor ujevn underlaget er, følte jeg aldri at jeg mistet grepet – avgjørende for et grussykkeldekk.
Siste tanker
Jeg likte å kjøre A/1 og har ingen stor kritikk. Det er alt en moderne grussykkel skal være: lett, smidig, har sterke dekk (med plass til enda bredere) og er komfortabel. Brakettene lar deg montere skjermer og stativer, noe som gjør den mer allsidig enn du kanskje først tror: den ville være ideell som en allvær-/multi-overflatependler.
Dette er en høykvalitets sykkel som vil appellere til dedikerte fans av grussjangeren, og Vaast har ikke spart på noe når det kommer til spesifikasjonene. Med en pris på rundt 20 200 NOK er det imidlertid ingen billig sykkel, og den har seriøs konkurranse i sin prisklasse. Du må spørre deg selv om det fancy rammematerialet er et must, for hvis du bestemmer deg for at du kan leve med en aluminiumsramme (med en liten vektøkning), kan du få en lignende spesifikasjon for betydelig mindre penger.

Jeg vil anbefale A/1 til alle som leter etter en lett, allsidig og moderne grussykkel som oppfyller alle de riktige kravene. Jeg er sikker på at det vil gi deg et stort smil, akkurat som det gjorde på meg.
Resultater:
Funksjon: 9/10
Pris/ytelsesforhold: 7/10
Utførelse/kvalitet: 8/10
Design/utseende: 8/10