• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR

SUPERIOR Superior Heldämpad Mtb XF 9.7 DC Matte Carbon Berry

Black Friday pris
Superior Heldämpad Mtb XF 9.7 DC Matte Carbon Berry
Beskrivelse

Heldekket karbonbygg med imponerende fartressurser og solid sporfølelse

Den underholdende Superior XF 9.7 DC har imponerende fartressurser og leverer masse solid sporfølelse, en perfekt sykkel for deg som vil kjøre vanvittig fort og samtidig ha full kontroll på utstyret. En kraftfull MTB med høy leken-potensial som kan ta syklingen din til helt nye nivåer. Hvis du vil briljere på alt fra eventyrlig parksykling til intense langløp og har mål om å kjøre fra alle stallkameratene, så er dette riktig trailsykkel. En virkelig skarp Down Country med skyhøy kapasitet, rask respons og presis styring som ivrig svarer når du vil øke farten, og som alltid vil gi deg maksimal kjøreglede.

Nøkkelen til suksess!

  • Nyutviklet heldempet ramme i karbon med en velprøvd demping gir deg skyhøy kapasitet
  • Framgaffel fra Rock Shox (PIKE Ultimate Charger 3 RC2) med 130 mm vandring og lockout
  • Bakre demper fra Rock Shox (Deluxe Ultimate RCT) med 130 mm vandring og lockout
  • Kraftig 12-trinns drivlinje fra Shimano (XT/SLX) med ekstremt pålitelig ytelse
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (M8120) som matcher fartressursene
  • Høykvalitets 29-tommere fra DT Swiss (M 1900 SPLINE)
  • Gripende kvalitetsdekk fra Schwalbe (Wicked Will Evo) med 2,4" bredde
  • Block Lock styrehode beskytter rammen og sørger for at du unngår skader fra styret
  • Hev-/senkbar setepinne fra ONE (Sport Dropper Post) som styres via en lett tilgjengelig bryter

Høykvalitets karbonramme som skaper enorm kapasitet ute i løypene

Den lette rammen består av en nyutviklet heldempet ramme (Carbon MTB DC SU-01.2) med karbon både i hovedtriangelet og i baksvingen, og som allerede har prestert i verdenscupen med den olympiske mesteren Jaroslav Kulhavy. Rammen har en geometri (Advanced Down Country Geometry) med korte kjedestag (430 mm), lang akselavstand og en slak vinkel på styret (65,6 grader). Dette gir egenskaper som sammen med en velprøvd demping med moderne kinematikk leverer økt manøvrerbarhet i nedoverbakker og mer stabilitet i bratte stigninger, og den gjør det dessuten uten at masse kraft går til spille når du trykker full gass på pedalene. Rammen har fullt integrert kabelføring og er tilpasset for gjennomgående hjulakser (BOOST), altså en ekstra bred for- og bakaksel som medfører større avstand mellom ekerinnfestningene ved navet, og dette gir igjen et stivere hjul med bedre kontroll.

Dempere som trives på alt fra glatte grusveier til røff skogssykling

Dempingen håndteres av RockShox, foran sitter en PIKE Ultimate Charger 3 RC2 og bak en Deluxe Ultimate RCT. Begge demperne er låsbare og har vandringer på 130/130 mm, og de passer hovedsakelig for deg som vil kjøre nesten uvirkelig fort på moderne flytstier i utfordrende terreng. Demperne skaper imponerende bakkekontakt og sørger for at du har muligheten til å kjøre fra hvem som helst, på alt fra glatte grusveier til betydelig røffere underlag.

Kraftig 1x-drivlinje med høy presisjon og moderne giring

Svimlende hastigheter oppnås med hjelp av en ekstremt kraftig 12-trinns drivlinje med imponerende høy presisjon og velprøvd funksjon. Når utfordringene byr på litt tøffere motstand vil den moderne giringen sammen med sykkelens lave vekt sørge for at sykkelen lever opp til de høye forventningene. 

Hjulsett med solid stabilitet og kraftige hydrauliske skivebremser

Alt ruller på et par høykvalitets 29-tommere med gripende kvalitetsdekk med 2,4" bredde som leverer stabilitet, supert grep i svingene og selvfølgelig veldig god rulling. Jo raskere det går, jo høyere krav stilles på bremsene, og derfor er modellen utstyrt med hydrauliske skivebremser som virkelig matcher fartressursene og leverer kraftig ytelse året rundt - uansett om det regner, snør eller er støvete i løypene.

PÅ DETALJNIVÅ
Informasjon om sykkelens spesifikasjoner: På grunn av den rådende verdenssituasjonen kan noen av sykkelens komponenter avvike fra det som står i spesifikasjonen og det som vises på bildene. Produsenten kan uten varsel erstatte komponentene i den vanlige spesifikasjonen med tilsvarende komponenter.
Artikkelnummer0119512-R105
Leverandørens artikkelnummer-
EAN-kode-
VaremerkeSUPERIOR
FargeMatte Carbon Berry
Størrelse-
Produsentens artikkelnummer-
ModellserieSuperior XF serie
Spesifikasjon
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.

Nei
Produsentens nettstedsuperiorbikes.com/se-sv
Vekt (ifølge produsenten)12.55 kg
PersonaliseringTerrengsykling
FargeLilla, Svart
Produsentens fargeMatte Carbon Berry
SykkeltypeTerrengsykkel
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeCarbon MTB DC SU-01.2, Advanced Down Country Geometry, Travel 130 mm, Integrated Cable routing, BB92, 3D alloy one pice link, Carbon swingarm, SR dropout, Boost Thru Axle 148x12 mm, Dropped seat post ready
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelRockShox PIKE Ultimate Charger 3 RC2, Tapered, DebonAir+, 15x110mm axle, 130mm travel
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Vandring foran 

Vandring foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

-
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
BakdemperRockShox Deluxe Ultimate RCT, size 190x45mm
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Med justeringskontroll på bakre støtdemperen
Vandring bak 

Vandring bak

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

-
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Årsmodell2024
MTB-bruksområdeXC
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Hjul
HjulDT Swiss M 1900 SPLINE, CL, 15x110mm, Tubeless Ready/DT Swiss M 1900 SPLINE, CL, 12x148mm, SH12, Tubeless Ready
FordekkSchwalbe Wicked Will Evo, SuperGround, TL-Easy, 29x2.40", ADDIX SpeedGrip
BakdekkSchwalbe Wicked Will Evo, SuperGround, TL-Easy, 29x2.40", ADDIX SpeedGrip
Dekkdimensjon62-622
Drivverk
GirspakerSHIMANO SLX SL-M7100-IR, RAPIDFIRE Plus, 12-speed
BakgirSHIMANO XT RD-M8100, Shadow Plus Design
KranklagerSHIMANO BB-MT500PA, PressFit, shell 41x92mm
KranksettSHIMANO XT FC-M8120, Hollowtech II, 34T
KjedeSHIMANO DEORE CN-M6100
KassettSHIMANO SLX CS-M7101, 12-speed, 10-51T
Komponenter
ForbremseSHIMANO XT M8120, 4 piston, hydraulic disc brake
Bremseskive foranSHIMANO SM-RT64, 180mm
BakbremseSHIMANO XT M8120, 4 piston, hydraulic disc brake
Bremseplate bakSHIMANO SM-RT64, 180mm
StyrelagerACROS AZX-1052S, ICR, ZS56/28.6 - ZS56/40, BlockLock 150°, Stainless Bearings
StyreONE Alloy, 12mm rise, 760mm, 35mm
StyrestemONE ICR, Alloy, 35mm, 0°
SetepinneONE Sport Dropper Post, Alloy, 30.9mm
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano SLX
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeONE Race, Lock-On
SeteFizi:k Ridon X5, Alloy
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

LIKNENDE PRODUKTER

Black Friday pris
Hardtail MTB Orbea Onna 20 Ivory White/Navy Blue
10 297 kr
10 850 kr
-5%
Prismatch til 8/12
Innsparing
Black Friday pris
Hardtail MTB Orbea Onna 20 Tanzanite/Silver
10 297 kr
10 850 kr
-5%
Prismatch til 8/12
Innsparing
Black Friday pris
Fulldempet MTB Orbea Occam SL H30 Tanzanite
29 776 kr
31 280 kr
-5%
Prismatch til 8/12
Innsparing
Black Friday pris
Hardtail MTB Orbea Onna 20 Burning Red/Black
10 297 kr
10 849 kr
-5%
Prismatch til 8/12
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY