• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

3T 3T Gravel Bike Exploro Racemax Campagnolo Ekar 1X13 Rød/Hvit

3T Gravel Bike Exploro Racemax Campagnolo Ekar 1X13 Rød/Hvit
Beskrivelse

Aerodynamisk italiensk gravelracer som knuser all motstand

Den innovative 3T Exploro RaceMax Campagnolo Ekar er tydelig designet med aerodynamikk i tankene, skapt av ingen ringere enn Gérard Vroomen (en av grunnleggerne av Cervélo). Det handler om å opprettholde høy hastighet gjennom en geometri som tillater en aggressiv posisjon og en design med effektiv aerodynamikk, samtidig som den tillater maksimal fremkommelighet ved å legge til muligheten for å velge et grovmønstret dekk med virkelig generøs bredde. Hviken kategori den faller inn under... gravelracer, cyclocross, allroad eller kanskje en ren aeroracer? Det kan diskuteres, men at den ser ut som en racer, føles som en racer og rett og slett knuser all motstand på grus og andre typer utfordrende underlag... det trenger vi faktisk ikke diskutere!

Nøkkelen til suksess!

  • Ser ut som en racer, føles som en racer og knuser all motstand på alle typer utfordrende underlag
  • Italiensk fartsmonster med ekstremt aerodynamiske former og ledende fremkommelighet
  • Høykvalitets ramme i karbonfiber (High Modulus Unidirectional pre-preg carbon) signert Gérard Vroomen
  • Kraftig 1x-drivlinje med 13 gir fra anerkjente Campagnolo (Ekar) med en fantastisk distinkt følelse
  • Hydrauliske skivebremser fra Campagnolo (Ekar) med kraftig bremseevne uansett forhold
  • Masterlig italiensk hjulsett fra Fulcrum (Race 600 DB) som tillater imponerende dekkbredder
  • Laget for at du kan sykle på dekk opp til 700x42 og/eller 650bx61mm
  • Ønsker du å sykle med doble hjulpar av ulike størrelser? Både ramme og gaffel tillater det uten problemer!
  • Oversiktlig cockpit med styrestamme fra 3T (Apto Stealth) og styre fra 3T (Superergo LTD)
  • Sadelstolpe i karbonfiber fra 3T (Charlie Sqaero Team) med Ritchey´s smarte Rail Clamp
  • Rammen har integrerte skjermbeslag og er forberedt for annet tilbehør (bento box, flaskeholdere etc.) 

Høykvalitets ramme i karbonfiber med ekstremt aerodynamiske former

Rammen består av en aerodynamisk italiensk karbonfiberram (High Modulus Unidirectional pre-preg carbon) med utrolig vridningsstivhet og en aggressiv gravelgeometri som leverer høy effektivitet og maksimal kontroll i høye hastigheter. Vi kunne skrevet spaltemeter om den unike aerodynamiske utformingen og den suksessfulle geometrien men vi nøyer oss med å nevne at et solid utviklingsarbeid ligger bak utformingen av den imponerende rammen (du finner alle vinkler og mål blant bildene). Hele bygget kompleteres av en unikt kompakt forkgaffel (Fango RaceMax) i høykvalitets karbonfiber og selvfølgelig et allsidig styre, en kombinasjon som utgjør grunnlaget for den solide styringsfølelsen og raske manøvreringen.

Ekstremt kompetent 1x-drivlinje med imponerende ytelse

Under den aerodynamiske motorhetten finner du en svært kompetent 1x-drivlinje som kommer fra italienske Campagnolo (Ekar), det dreier seg kort sagt om 13 ekstremt pålitelige gir med elektronisk reglage som nesten aldri gir trøbbel og som enstemmig har blitt rost for sin fantastisk distinkte følelse. Eksklusiv italiensk design utelukker alle former for middelmådige masseprodukter, og den anerkjente 1x-drivlinjen består av et høykvalitets veivparti med enkelklinge (38T) og kombineres med en 13-delt kassett (9-42T) som gir en imponerende rekkevidde men der fokuset fortsatt ligger på pålitelig driftssikkerhet. Kassetten er dessuten gradert til perfeksjon, som i praksis sørger for at du kan holde et utrolig høyt tempo på varierte underlag og i ulike stigninger.

Høykvalitets hydrauliske skivebremser med kraftig bremseevne

Når det går fort øker kravene til bremsekapasiteten og nettopp derfor er den utstyrt med høykvalitets hydrauliske skivebremser fra Campagnolo (Ekar), noe som sikrer minimalt vedlikeholdsbehov og gir deg tilgang til imponerende kraftig bremseevne året rundt, og i tillegg uansett om det er tørt, vått eller slaps på asfalten for tiden. 

Mesterlig hjulsett som gir deg nesten uendelige valgmuligheter

Alt ruller på et par asymmetriske mesterverk i aluminium fra italienske Fulcrum (Race 600 DB) med en unikt allsidig utforming som kan håndtere dekk i et bredt spekter av størrelser. Velger du å sykle på 700c (som sykkelen leveres med i denne versjonen) så tillates dekk med en bredde på opp til 42 mm, men skulle du istedet velge å sykle på et sett i størrelsen 650b så tillates dekk med en bredde på opp til hele 61 mm (ja, du leste faktisk riktig). En helt unik allsidighet sørger for at du kan briljere på alle former for underlag ved rett og slett å velge de dekkene som passer best for underlagene du foretrekker akkurat nå.

Hva betyr VAM og RAM for nye Exploro RaceMax ? 

Med nye Exploro RaceMax har geniet Gérard Vroomen skapt et helt nytt konsept for å måle og regne på dekkhøyde/bredde, alt for å kunne skape en så aerodynamisk gravelcykel som mulig. For å forstå hans tanker rundt skapelsen så trenger man å forstå hva WAM (Width As Measured) og RAM (Radius As Measured) betyr for hele konseptet. Hvis du vil lære deg litt mer i detalj, eller kanskje først og fremst se hvilke dekk som passer best for ditt drømmebygg så klikker du her.

I praksis handler det meget kort forklart om en utforming som tillater deg å sykle med flere ulike hjulsett for å dekke over et enda mer omfattende register med en rekke ulike dekkbredder. Vil du fokusere på ren hastighet så velger du et hjul (700c) med VAM på 35-42 mm. Men hvis du i stedet ønsker å fokusere litt mer på ren fremkommelighet så velger du et litt mer robust og bredere hjul (650b), og det fine er at 90% av rammenes aerodynamikk opprettholdes med WAM på opp til 61mm brede dekk.

Rammen har en meget stram utforming ved bakhjulet (men fortsatt med rom for både leire og smuss) og en forkgaffel som har rikelig med plass for brede dekk, og som dessuten har et like kort mål som på de fleste vanlige landeveissykler. Resultatet er en aerodynamisk ramme med rask manøvrering og virkelig skarp styrefølelse, det er riktignok veldig trangt men sykkelen har likevel plass for de hjulstørrelsene du ønsker å passe inn.

Aerodynamisk gravelracer for deg som vil kunne sykle i fra hvem som helst

Et aerodynamisk fartsvidunder med fantastisk respons, rask akselerasjon og pålitelig kursstabilitet som fortærer skrytende konkurrenter til frokost, lunsj og middag. En ekstremt velbygget gravelhoj med effektiv kraftoverføring, rask respons, imponerende kontroll som alltid leverer sylskarp ytelse enten det er daglig hardtrening eller utfordrende utholdenhetskonkurranser internasjonalt som er ditt hovedmål. En virkelig rask italiensk karbonrakett som overfører hver eneste watt av pedalkraften til bakhjulet, slik at du kan sykle i fra hvem som helst og ta steget helt opp på pallen når dagen skal oppsummeres.

Hva sier da verdens sykkelpresse om 3T Exploro?

  • Bicycling - "Det er en flott landeveissykkel og en flott gravel-sykkel i ett. Den er rett og slett rask overalt."
  • RoadBikeAction - "En av få gravel-sykler vi har testet som virkelig duger både på grus og asfalt.”
  • Road.cc - "Rask og smidig gravel-design”, “Det er en absolutt glede å sykle.”

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0072142060856
EAN-kode4895211824837
Varemerke3T
FargeRed/White
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0072142
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
PersonaliseringLandeveissykling
Produktserie3T Exploro Racemax
Modellserie3T Exploro
KjønnUnisex
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Produsentens nettstedwww.3t.bike/en/223-exploro-race#sg-prod-content
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
176-186cm
Passer Høyde (cm)175-180, 180-185, 185-190
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

13-giret (1 x 13)
GirskifterserieCampagnolo Ekar
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Campagnolo Ekar
Modellserie3T Exploro
Rammesett
Rammestørrelse56
Ramme-
Forhjulsgaffel-
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styre-
Styrestem-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

LIKNENDE PRODUKTER

-8%
Merida Silex 400
20 499 kr
18 928 kr
Innsparing
-13%
Rondo Gravel Bike Ruut Al 2 Sort/Sort
22 090 kr
19 249 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY