• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

BH BH Gravelbike Gravelx Evo 3.0 Rød/Rød

BH Gravelbike Gravelx Evo 3.0 Rød/Rød
Beskrivelse

Grussykkel for eventyrlige fartsetere som søker maksimal framkommelighet

Er du en eventyrlig fartseter som ønsker å pendle, trene og krysse kontinenter på én og samme sykkel, da er BH GravelX EVO 3.0 et smart valg. Om du ser etter en allsidig karbonkonstruksjon hvor fokus er på lav vekt, maksimal framkommelighet og lange dager i sadelen med utmerket stabilitet og høy komfort selv på veldig ujevne underlag, da er du på rett vei. Takket være materialer av høy kvalitet og en moderne gravelgeometri med lang akselavstand og et litt høyere styrerør, er denne ukompromissløse sykkelen imponerende utholdende... du kan i teorien krysse kontinenter uten at du sløser bort din dyrebare energi.

Nøkkelen til suksess!

  • Kvalitetsramme i karbon (Gravel X Carbon Monocoque) med Hollow Core Carbon Technology
  • Skarpt forgafler i karbon (Gravel X Evo Carbon 1.5") som leverer imponerende styrerespons 
  • Moderne gravelgeometri med lang akselavstand og høyere styrrør som gir komfort og en stabil kjørefølelse 
  • Kraftig 1x-drivlinje med 11 godt smurte gir fra Shimano (GRX) spesielt utviklet for gravel
  • Kraftfulle hydrauliske skivebremser (GRX Hydra) med flatmontering som gir konstant bremsekraft uavhengig av forholdene
  • Hjulsett fra Shimano med 40 mm brede dekk fra Hutchinson (Touareg), men støtter opptil 42 mm bredde
  • Utrustet med toppkomponenter fra BH, Prologo og FSA
  • Flere festepunkter for bagasje, flaskeholdere og annet utstyr

Ultralett karbonramme med presise vinkler og gjennomtenkte detaljer

Det er mye som kan sies om rammen, men vi nøyer oss med å påpeke at et nøysomt utviklingsarbeid sørger for at den ekstremt lette karbonrammen (Gravel X Carbon Monocoque) er formet for at du skal kunne tilbringe mange timer i sadelen med både komfort og kjørestabilitet som prioritert. Dette oppnås gjennom en kombinasjon av et kompakt helnings topprør, en lang akselavstand og et litt høyere styrrør (du finner alle mål og vinkler blant bildene). Hver minste detalj på rammen er gjennomtenkt, og den kommer med dedikerte festeutsyr for både pakkvesker, flaskeholdere og annet tilbehør. Foran finner du et skarpt forskjørt, også helprodusert i karbon (Gravel X Evo Carbon 1.5), som bidrar til å dempe vibrasjoner og gi en stabil kjøreopplevelse samt maksimal styringspresisjon. Dette inkluderer også et allsidig bukkestyre samt nav med gjennomgående aksler, en kombinasjon som grunnlegger dens smidige manøvrerbarhet og robuste følelse i hjulene.

Kraftig 1x-drivlinje som leverer imponerende hastighetsressurser 

Under «motordekselet» finner du en kraftig 1x-drivlinje fra kvalitetssikret Shimano (GRX), som kort sagt består av 11 pålitelige gir som styres via et mekanisk system. En godt bevist drivlinje utviklet for gravel som praktisk talt aldri skaper problemer, og som har fått enstemmig ros for sin distinkte og smidige følelse. Design av høy kvalitet utelukker alle middelmådige masseprodukter, og det anerkjente japanske drivverket kombineres med et robust kranksett fra FSA (Omega Mono) med enkeltratt (40T) og en 11-del kassett (11-42T) fra Shimano (SLX), som samlet gir en utveksling med imponerende rekkevidde samtidig som det opprettholdes en fokus på pålitelig driftssikkerhet. Kassetten er også eksemplarisk trinnvis, noe som sikrer at du kan holde en høy hastighet på varierte underlag og i forskjellige stigninger. Ellers dreier det seg utelukkende om komponenter av høy kvalitet fra anerkjente produsenter (Prologo og BH). 

Høykvalitets hydrauliske skivebremser med kraftfull bremsekapasitet

Når farten øker, gjør også kravene til bremsekapasiteten det, og det er derfor sykkelen er utstyrt med høykvalitets hydrauliske skivebremser med Direct Mount fra Shimano (GRX Hydra), som både taper for minimalt vedlikeholdsbehov og sikrer at du har tilgang til kraftfull bremsekapasitet året rundt, uansett om det er tørt, vått eller slaps på veien.

Hjulsett med dekk som klarer alt fra glatt asfalt til ekstremt røffe underlag

Hele sykkelen ruller på et robust hjulsett fra Shimano (RS171 Disc) utstyrt med et par 40 mm brede kvalitetsdekk fra Hutchinson (Touareg), raske og gripeklare dekk som sikrer at du kan fly frem på alt fra glatt asfalt til svært utfordrende underlag uten å måtte bekymre deg for irriterende punkteringer. Sykkelen tillater bruk av dekk opptil 42 mm bredde og du kan selvfølgelig utstyre den med piggdekk om vinteren, eller kanskje velge et par smalere slicks hvis du fortrinnsvis skal kjøre på glatt asfalt... valget er ditt!

Veltillaget spansk grussykkel for stae seierhoder som stiller høye krav

Dette er nesten en selvfølge for de stae seierhodene som søker den optimale balansen mellom lav vekt, høy fart, maksimal framkommelighet og stabil kursstabilitet. En ekstremt veltillaget spansk grussykkel med et bredt spekter og helt riktig utseende som leverer overbevisende kontroll og høy driftssikkerhet... dessuten uavhengig av årstid, underlag eller værforhold. Kort sagt - Kanskje den ultimate sykkelen for vårt varierte nordiske klima? 

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer00691775836AE
EAN-kode8413616903481
VaremerkeBH
FargeRed/Red
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0069177
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
PersonaliseringLandeveissykling
ProduktserieBH Gravelx
ModellserieBH Gravelx
KjønnDame
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Ja
Produsentens fargeRED/RED
Årsmodell2022
Produsentens nettstedwww.bhbikes.com/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
175-189cm
Passer Høyde (cm)175-180, 180-185, 185-190
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

11-delt (1 x 11)
GirskifterserieShimano GRX
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Ingen forskifter
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano GRX 810
ModellserieBH Gravelx
Rammesett
Rammestørrelsel
RammeGravel X Carbon Monocoque
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelGravel X Evo Carbon 1.5
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
FordekkHutchinson Touareg Tan 700x40
BakdekkHutchinson Touareg Tan 700x40
Dekkdimensjon40-622
Drivverk
GirspakerShimano GRX 810 Hydra
BakgirShimano GRX 810 11sp
KassettShimano SLX 11/42
Komponenter
ForbremseShimano GRX Hydra
BakbremseShimano GRX Hydra
StyrelagerBH SL Integrated Sealed Bearing
StyreBH Lite Gravel
StyrestemBH SL
SetepinneBH Lite Gravel
Sykkelutstyr
SSF-Godkjent lås 

SSF-Godkjent lås

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en SSF-godkjent lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Nei
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY