• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

SUPERIOR Superior Elsykkel Ssc 100 L

Superior Elsykkel Ssc 100 L
Beskrivelse

Design, funksjon, komfort og rekkevidde i en ekstra hjelpsom pakke

Er du på jakt etter en elektrisk sykkel som er enkel å håndtere, med et elegant bydesign, hvor både helheten og hver minste detalj gir deg en solid følelse av kvalitet? Da er Superior SSC 100 L et utmerket valg. Dette er en komfortabel, moderne og lettmanøvrert elektrisk sykkel som får deg til å tenke på et selvtrekkende sveitsisk urverk, men her med vesentlig større hjul. En pålitelig følgesvenn som gir god trøkk i pedalene og sikrer at ingen kommer til å sykle fra deg på sykkelstien. Du trenger heller ikke å bekymre deg for å ankomme svett eller andpusten! Fleksibiliteten er virkelig imponerende, og takket være kombinasjonen av robuste 28-tommers hjul og en myk komfortsadel, navigerer den uten problemer over både stubber og fortauskanter. Den trives utmerket godt både i urbane betongjungler og på kronglete grusveier.

Nøkkelen til suksess!

  • Skulpturell aluminiumsramme med ekstra lavt innsteg og en komfortabel oppreist kjørestilling
  • Dempegaffel fra Zoom (187D AMS) med 60 mm slaglengde sørger for økt komfort
  • Kraftfull Shimano-motor (Steps E5000) som er både smidig og stillegående
  • Batteri (418Wh) integrert i bagasjebrettet som tilbyr opptil 120 km rekkevidde
  • Nesten uknuselig drivlinje med 7 navgir fra Shimano (Nexus)
  • Robuste 28-tommere med 44 mm brede dekk 
  • Hydraulisk skivebrems foran og en tradisjonell fotbrems bak gir pålitelig bremsekraft under alle forhold
  • Dempestolpe, komfortabel komfortsadel og justerbar styrestamme lar deg finne den optimale posisjonen
  • Utstyrt med både skjermer, bagasjebrett, kjedebeskyttelse, støtte og lys 

Letthåndterbar aluminiumsramme med god følelse og utmerket oversikt 

Det elegante chassiset består av en vakker ramme laget av kvalitetsaluminium, med eksepsjonelt lavt innsteg, intern kabeltrekking og en komfortabel geometri. Sammen med en justerbar styrestamme gir dette deg et nesten panoramisk utsyn over trafikkbildet rundt deg. Rammen er ikke bare en fryd for øyet, men har også en moderne konstruksjon med overbevisende stabilitet, samtidig som den er fleksibel nok til å sørge for en behagelig kjøretur på ujevne underlag.

Bergsikker 7-girs drivlinje og elektrisk drift med imponerende rekkevidde

Hjertet i sykkelen er en av markedets mest testede drivlinjer, Shimano’s smidige STePS (E5000), som kombinerer en effektiv motor med et kraftfullt batteri som leverer 418 Wh med miljøvennlig energi. Dette gir deg en bemerkelsesverdig rekkevidde med ekstra power i både ben og lunger. Motoren arbeider sammen med en svært pålitelig drivlinje med 7 innkapslede og vedlikeholdsfrie girs fra Shimano (Nexus), noe som sikrer driftssikkerhet, minimalt vedlikehold og en girkasse som fungerer utmerket i både bratte bakker og på lange rettstrekninger.

Alt fungerer effektivt og stille, med direkte driv på krankakselen (hvilket definitivt er det beste valget, hvis du spør oss). Batteriet forsyner ikke bare motoren, men også den elegant integrerte belysningen, og sikrer at du er synlig også etter mørkets frembrudd. En klar display med 4 ulike kjøremodus (Av, Eco, Normal, Høy) gir deg full kontroll og viser alt du trenger å vite.

Enestående komfort og pålitelige bremser med minimalt vedlikeholdsbehov

Kombinasjonen av en dempegaffel fra Zoom (187D AMS) med 60 mm slaglengde, en ekstremt komfortabel komfortsadel, dempestolpe og brede dekk (44 mm), gjør at sykkelturer på tøffe underlag føles overraskende behagelige. Siden den håndterer høy fart bra, er den utstyrt med en effektiv hydraulisk skivebrems foran og en enkel fotbrems bak. Dette reduserer vedlikeholdsbehovet og sikrer at du alltid har tilgang til sterk bremsekraft, uansett om det er regn, støv eller slaps.

Smidig elektrisk sykkel med høy komfort, rikholdig utstyrsnivå og lang rekkevidde

Et miljøbevisst valg for deg som stiller høye krav til design, funksjon, komfort og rekkevidde. At sykkelen også kommer fullt utstyrt fra starten, betrakter vi som en ekstra bonus. Dette inkluderer justerbar styrestamme, skjermer, støtte, bagasjebrett, kjedebeskytter og lys foran og bak.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0069050
EAN-kode-
VaremerkeSUPERIOR
FargeMATTE SPARKLING GREY
Produsentens artikkelnummer-
Produsentens artikkelnummer-
MATTE SPARKLING GREY
Shimano E5000
Spesifikasjon
PersonaliseringPendling
ProduktserieSuperior SSC
ModellserieSuperior SSC
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemShimano
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

-
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

7-giret (1 x 7)
GirskifterserieShimano Nexus
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeAlloy 6061 T6, e-Comfort Geometry, Easy Entry
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelZOOM 187D AMS, 1-1/8", Coil, QR Type, 60mm travel
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

60 mm
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Hjul
ForhjulsnavSHIMANO HB-TX505, 36H, CENTER LOCK, QR Type
BaknavSHIMANO NEXUS SG-C3001-7C, 36H, 127x175.5mm
EikerSapim Leader
FelgerStars J19ZK, 36H
FordekkCST Otis, 28x1.75", reflective tape
BakdekkCST Otis, 28x1.75", reflective tape
Dekkdimensjon42-622
Drivverk
GirspakerSHIMANO NEXUS SL-C3000-7 RevoShift, 7-speed
KassettSHIMANO NEXUS, 18T
Komponenter
ForbremseAlhonga HJ-OD07, Hydraulic disc brake
BakbremseFotbroms
Styrelager"FSA TH-805ST Semi-Cartrige, 1-1/8"""
StyreONE1 Alloy, NRAL124BT, 38° backsweep, 38mm rise, 620mm, 31.8mm
StyrestemONE1 MTS-C2695 Alloy, 31.8mm, 0°/+90°
SetepinneONE1 Alloy, SP C207, 30.0mm
Pedaler-
Håndtak/StyretapeHERRMANS LINE DD36BL, HERRMANS LINE DD36AR
Motor
Motor-
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
40 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Gjennomsnittlig rekkevidde 

Gjennomsnittlig rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under normale (eller gjennomsnittlige) forhold (middels store bakker, en del start og stopp samt varierende underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er for det meste hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel o.l.)
130 km
Maksimal rekkevidde 

Maksimal rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under ideelle forhold (varmt vær, få bakker, få start og stopp samt flatt underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er hovedsakelig hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel osv.)

185 km
Batteri
BatteriSHIMANO STEPS, BT-E6000, 36V, 418 Wh, rear carrier mount
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringBagasjebrett
Avtagbart batteriJa
Batterikapasitet (Wh)418
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
Batteriladerinkludert
Visning
VisningShimano SC-E5000
Sykkelutstyr
BelysningFram: AXA Compactline 20. Bak: AXA Blueline
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Superior SSC

-26%
Superior Elsykkel Dame SSC 160 L
32 990 kr
24 470 kr
Innsparing
  • 46
  • 50
  • 54cm
-33%
Superior Ssc 200 L
33 390 kr
22 430 kr
Innsparing
  • 46
  • 50
  • 54cm

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY