• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

SUPERIOR Superior Elsykkel Dame SSC 160 L

Superior Elsykkel Dame SSC 160 L
Beskrivelse

Design, funksjon, komfort og rekkevidde i en imponerende kraftpakke

Er du på utkikk etter en lettmanøvrert el-sykkel med et elegant bydesign, der helheten og hver minste detalj gir deg en følelse av solid kvalitet, så er Superior SSC 160 et kløktig valg. En komfortabel, moderne, og lettmanøvrert el-sykkel som kan minne om et selvtrekkende sveitsisk urverk, bare med mye større hjul. En pålitelig følgesvenn som tilbyr massiv pedaltrykk-kraft og gir deg vissheten om at ingen vil sykle fra deg på sykkelstien, og du slipper å bekymre deg for å ankomme svett eller andpusten! Smidigheten er virkelig bemerkelsesverdig, og med kombinasjonen av et par robuste 28-tommere, en dempet gaffel og en myk komfortsadel, håndterer den uten problem både røtter og fortauskanter, og den trives faktisk like godt i byjungelen som på svingete grusveier.

Nøkkelen til suksess!

  • Skulpturell aluminiumsramme med ekstra lavt innsteg og en utrolig komfortabel kjørestilling
  • Kraftig Shimano Steps E6100-motor med fantastisk dreiemoment på hele 60 Nm
  • Batteri (504Wh) integrert i bagasjebrettet gir opp til 185 km rekkevidde
  • Nesten uknuselig drivlinje med 7 navgir fra Shimano (Nexus)
  • Dempet gaffel fra SR Suntour (NEX-DS) med 50 mm slaglengde og en komfortabel komfortsadel
  • Robuste 28-tommere med 38 mm brede dekk 
  • Justérbar styrestamme gjør at du enkelt finner den optimale posisjonen
  • Utrustet med skjermer, bagasjebrett, kjedeskydd, støtte, og belysning 

Lettere aluminiumsramme for en smidig følelse og utmerket oversikt 

Det elegante chassiset består av en vakker ramme i kvalitetsaluminium med eksemplarisk lavt innsteg, intern kabelføring og en komfortabel geometri som, sammen med en justérbar styrestamme, tilbyr deg nærmest en panoramautsikt over trafikken rundt deg. Rammen er ikke bare vakker å se på, men den har også en moderne konstruksjon med imponerende stabilitet, samtidig som den har nok fleksibilitet til å sikre en behagelig tur på vanskelige underlag. 

Kraftfull eldrift kombinert med en nesten uknuselig 7-girs drivlinje 

Kjernen består av en av markedets absolutt beste drivlinjer, Shimano sitt kraftige STePS (E6100), som kombinerer en kraftig motor med mye dreiemoment (60nm) og et batteri som leverer 504 Wh med miljøvennlig kraft, noe som gir deg en imponerende rekkevidde med masse ekstra kraft i både ben og lunger. Motoren samarbeider med en drivlinje som er nesten uknuselig og har 7 innkapslede og så godt som vedlikeholdsfrie gir fra Shimano (Nexus), noe som i praksis betyr pålitelig funksjonalitet, minimalt med vedlikehold og et girspekter som håndterer både bratte bakker og lange rettstrekker uten problemer.

Alt skjer effektivt, stille og dessuten direkte på veivakselen (som definitivt er det beste alternativet etter vår mening). Batteriet driver ikke bare motoren, men også den elegant integrerte belysningen som sørger for at du blir sett også etter mørkets frembrudd. Legg til en tydelig skjerm med 4 forskjellige driftsmodus (Off, Eco, Normal, High) som gir deg full kontroll og viser deg i prinsippet alt du trenger å vite. 

Overbevisende komfort og kraftige hydrauliske skivebremser

Takket være kombinasjonen av en dempet framgaffel fra Suntour (NEX-DS) med 50 mm slaglengde, en behagelig komfortsadel, og dekk med litt bredere profil (38 mm) vil sykkelturer på dårligere underlag oppleves som meget komfortable. Og siden den trives i høy fart, er den utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser (foran og bak) som reduserer vedlikeholdsbehovet og sikrer kraftig bremsekraft året rundt, uansett om det er vått, tørt eller slaps.

Smidig el-sykkel med deilig komfort, høy utstyrsnivå og lang rekkevidde

Et miljøbevisst transportmiddel med rask og enkel lading som passer for deg som setter høye krav til design, funksjon, komfort, kapasitet og rekkevidde. At sykkelen dessuten kommer utstyrt med nesten alt du kan ønske deg rett fra starten, regner vi som en ekstra bonus. Hva sier du til justerbar styrestamme, skjermer, støtte, bagasjebrett, kjedeskydd og belysning foran og bak?

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0052162
EAN-kode-
VaremerkeSUPERIOR
FargeMatte Jet Black
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
PersonaliseringPendling
ProduktserieSuperior SSC
ModellserieSuperior SSC serie
KjønnDame
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Ja
Produsentens fargeMATTE JET BLACK
Årsmodell2022
Vekt (ifølge produsenten)25,3 kg
Produsentens nettstedsuperiorbikes.eu/
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemShimano
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

7-girs (navgir)
GirskifterserieShimano Nexus
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Nexus
ModellserieSuperior SSC serie
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeAlloy 6061 T6, e-Comfort Geometry, Easy Entry
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelSR Suntour NEX-DS, 1-1/8 , Coil, QR Type, 50mm travel
Forstilling, type fjæringStålfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

50 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Ikke låsbar
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
ForhjulsnavSHIMANO HB-TX505, 36H, CENTER LOCK, QR Type
BaknavSHIMANO NEXUS SG-C3001-7D, 36H, CENTER LOCK, 135x187mm
EikerSapim Leader
FelgerStars J19ZK, 36H
FordekkCST Reach, 28x1.60 , reflective tape
BakdekkCST Reach, 28x1.60 , reflective tape
Dekkdimensjon42-622
Drivverk
GirspakerSHIMANO NEXUS SL-C3000-7 RevoShift, 7-speed
BakgirShimano Nexus
KassettSHIMANO NEXUS, 18T
Komponenter
ForbremseSHIMANO BL-MT200/BR-MT200, hydraulic disc brake
BakbremseSHIMANO BL-MT200/BR-MT200, hydraulic disc brake
StyrelagerFSA TH-805ST Semi-Cartrige, 1-1/8
StyreONE1 Alloy, NRAL124BT, 38° backsweep, 38mm rise, 620mm, 31.8mm
StyrestemONE1 MTS-C2695 Alloy, 31.8mm, 0°/+90°
SetepinneONE1 Alloy, SP C207, 30.0mm
PedalerMarwi SP-823
Håndtak/StyretapeHERRMANS LINE DD36AR HERRMANS LINE DD36BL
Motor
MotorShimano STePS DU-E6100
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
60 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Maksimal rekkevidde 

Maksimal rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under ideelle forhold (varmt vær, få bakker, få start og stopp samt flatt underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er hovedsakelig hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel osv.)

185 km
Batteri
BatteriSHIMANO STEPS, BT-E6001, 36V, 504 Wh, rear carrier mount
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringBagasjebrett
Batterikapasitet (Wh)504
Batterikapasitet (Ah)14
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
BatteriladerSHIMANO EC-E6002 1,8A
Visning
VisningShimano SC-E5000
AssistansenivåerEco, High, Normal, Off
SykkelassistanseJa
Sykkelutstyr
BelysningAXA Blueline
SkjermerAXA Compactline 20
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Superior SSC

-27%
Superior Elsykkel Ssc 100 L
29 490 kr
21 389 kr
Innsparing
-30%
Superior Ssc 200 L
33 390 kr
23 529 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY