• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

MERIDA Merida Elsykkel Espeeder 400 Eq Svart/Grå

Merida Elsykkel Espeeder 400 Eq Svart/Grå
Beskrivelse

Slank stjerneskudd som er et opplagt valg for de fartsglade

Har du noen gang ønsket at veien hjem fra jobben var mindre slitsom eller at de siste tre bakkene på kveldsturen med venner var nedoverbakker? I så fall anbefaler vi den slanke stjerneskudden Merida eSPEEDER 400, et nesten selvskreven alternativ for fornuftige fartsglade som ønsker å pendle og kjøre lange runder uten å bli andpustne eller svette. Dette er en lynrask byhybrid, utstyrt med kraftig elektrisk drivverk som gir sterk assistanse når du trenger det mest, og tilbyr dessuten funksjoner som gjør din hverdag litt mer praktisk, mye morsommere og utrolig rask. Men i motsetning til de fleste andre el-sykler har den en silhuett og vekt som minner mer om en vanlig hybrid. Og det spiller faktisk ingen rolle om du foretrekker å kjøre på nylagt asfalt, brostein eller svingete grusveier – den fungerer bra på de fleste litt jevnere underlag.

Nøkkelen til suksess!

  • Tredobbeltreduksert ramme i hydroformet aluminium (eSPEDDER Lite) med en sporty og komfortorientert geometri
  • Konisk gaffel i karbonfiber med gjennomgående aksel for nøyaktig styring og bedre kurvetaking
  • Ultraslank elektrisk motor fra MAHLE (X35+) med 40Nm i dreiemoment
  • Fult integrert 250Wh batteri som kan utvides med en rekkeviddeforlenger (+250Wh)
  • iWoc ONE - Systemkontroll gjennom en skjerm aktivert av en enkel knapp lett tilgjengelig på topprøret
  • Kraftig elektronisk 1x-drevet girsystem fra Shimano (Deore) med 10 gir 42x11-46T
  • Hydrauliske skivebremser gir sterkt bremsegrep uavhengig av forhold
  • Meget ren kabeltrekking gir et styr uten synlige kabler
  • Robust hjulsett i aluminium med 40mm brede dekk fra Schwalbe som gir utmerket rulleegenskaper

Skulpturell tredobbelreduksert ramme i høykvalitets hydroformet aluminium

Den skulpturelle rammen i tredobbelreduksjon og hydroformet aluminium (Prolite 66) har ikke bare nydelig glatte sveiser, men også elegant intern kabelføring og mange festepunkter for tilbehør. Den tydelig slanke eSPEEDER tar mye fra tradisjonelle landeveissykler, men kommer med et høyere styrestem og et flatt styre, som gir betydelig mer komfortabel posisjonering i setet. Geometrien er sporty komfortabel, og kjørestillingen er relativt oppreist med god oversikt, mens sykkelen opprettholder imponerende stabilitet selv ved høyere hastigheter. Den lette framgaffelen er helt i karbonfiber og tilbyr rask respons og utmerket styringspresisjon.

Slagkraftig elektronisk girsystem med dynamisk kraftoverføring

Drivkraften leveres av tyske Mahle og inkluderer et komplett drivsystem spesialdesignet for denne typen sykler. Batteriet er elegant integrert i rammen (det er faktisk vanskelig å skille den fra vanlige Speeder). Hjertet av systemet er en høykvalitets navmotor som gir 250W og 40Nm sammen med et kraftig batteri på 250Wh miljøvennlig energi. Du kan også anskaffe en rekkeviddeforlenger (som har formen av en vannflaske og passer i en standard flaskeholder) og dermed øke til ytterligere 250Wh rekkevidde. Den tydelige lille skjermen (iWoc ONE) betjenes med en enkel knapp og har tre driftsmodus (Eco - Normal - Turbo), noe som gir smidig og enkel kontroll over effekten. Systemet samarbeider med et kraftfullt girsystem fra Shimano med 10 gir (Deore)som tilbyr nærmest feilfri drift, nøyaktig presisjon og også et bredt utvalg gir. Hele settet har en imponerende lav lydprofil og leverer en dynamisk opplevelse i kraftoverføringen, og det beste av alt er at det skjer med nesten sømløs harmoni og høy effektivitet.

Raske hjul og skivebremser tilpasset hastigheten

Alt ruller på et solid hjulsett med 40 mm glatte dekk fra Continental (Contact Urban) som leverer fantastisk fart og eksepsjonelt grep i svingene. Og siden sykkelen trives med høy hastighet, er den utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser som sikrer at du alltid har effektiv bremsekraft, uavhengig av underlag, vær eller årstid.

En fantastisk hjelpsom racehybrid som legger litt ekstra gullkant på hverdagen

Dette er en kraftfull, rask og lettmanøvrert sykkel som tar deg dit du vil på en komfortabel og kontrollert måte, og som gjør turen smertefri og betydelig raskere enn forventet. En imponerende kvikk racehybrid med fantastisk elektrisk støtte som legger litt ekstra gullkant på hverdagen din, og som også kommer utstyrt med skjermer, bagasjebrett og støtte fra starten av.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0052087-0423
EAN-kode-
VaremerkeMERIDA
FargeBlack/Grey
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0052087
Spesifikasjon
PersonaliseringPendling
ProduktserieMerida Speeder
ModellserieMerida Speeder
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens fargeBLACK/GREY
Årsmodell2021
Vekt (ifølge produsenten)TBA
Produsentens nettstedwww.merida-bikes.com/sv-se/bike/2176/espeeder-400-eq
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemMahle
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

10-delt (1 x 10)
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
ModellserieMerida Speeder
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeeSPEEDER LITE II
ForhjulsgaffelMISSION CX CF3
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Hjul
ForhjulsnavVP CLK170F, 100x12 mm, 28 H, CL
EikerBlack stainless
FelgerMERIDA COMP SL, aluminium
FordekkContinental, CONTACT Urban, 700Cx40
BakdekkContinental, CONTACT Urban, 700Cx40
Dekkdimensjon42-622
Drivverk
GirspakerShimano Deore M4100
BakgirShimano Deore
KranklagerEB2401
KassettShimano CS-M4100, 11-46T, 10-speed
Komponenter
ForbremseShimano MT-200 / UR300
BakbremseShimano MT-200 / UR300
StyrelagerVP-MH-P16
StyreMERIDA EXPERT CC, 620 mm, flat
StyrestemMERIDA EXPERT IR, aluminium, 31.8 mm, 5°
SetepinneMERIDA EXPERT CC, carbon, 0 SB
PedalerVP, VPE-891
Håndtak/StyretapeMERIDA COMP EC
Motor
MotorX35+ Hub Engine
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Bakhjul
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
40 Nm
SensorerFart
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Gjennomsnittlig rekkevidde 

Gjennomsnittlig rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under normale (eller gjennomsnittlige) forhold (middels store bakker, en del start og stopp samt varierende underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er for det meste hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel o.l.)
75 km
Maksimal rekkevidde 

Maksimal rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under ideelle forhold (varmt vær, få bakker, få start og stopp samt flatt underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er hovedsakelig hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel osv.)

100 km
Batteri
BatteriMahle B1-C
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriNei
Ladetid3 h
Batterikapasitet (Wh)250
Batterikapasitet (Ah)6.9
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
BatteriladerMAHLE CHARGER-C
Kan lades på sykkelenJa
Visning
AssistansenivåerEco, Normal, Turbo
SykkelassistanseJa
Sykkelutstyr
SkjermerYes
StøtteYes
AnnetRingklocka
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Merida Speeder

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY