• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

LIVELO Livelo El-lastesykkel #1 svart

Livelo El-lastesykkel #1 svart
Beskrivelse

Høykvalitets lastesykkel med pålitelig elektrisk drift og rikelig med praktisk plass

Den høykvalitets lastesykkelen Livelo #1 er stabil, pålitelig og lettmanøvrert med tre hjul og nyttig elektrisk assistanse som gjør sykling til en fryd, selv uten last. Dette kjøretøyet er for alle som ønsker å leve fullt ut på elektrisk drift, og sykkelen vil være en pålitelig stemningsløfter for alle i familien. Å sykle til barnehagen eller fotballtreningen blir en daglig favorittaktivitet, handling før langhelger blir lekende lett, og drømmen om den perfekte familieutflukten til stranden kan bli virkelighet allerede i morgen. Denne sykkelen er ideell som en familiesykkel, men fungerer også utmerket som en transportløsning for små bedrifter som trenger en kompakt lastebærer med god fremkommelighet, selv i travle bygater.

Nøkkelen til suksess!

  • Høykvalitets, robust og lett håndterlig trehjulssykkel med mye plass for både folk og varer
  • Sykkel for pendling, barnetransport, hundeturer eller handling – en miljøvennlig og effektiv transportmetode
  • Plass til både barn og bagasje som sammen dekker alle familiens daglige behov for transport
  • Robust aluminiumsramme gir utmerket stabilitet og enkelt innsteg
  • Kompakt design med kort lengde gjør den svært praktisk og enkel å manøvrere i urbane områder
  • Effektiv elmotor med et dreiemoment på 38Nm og direkte drift på bakhjulet
  • Avtagbart og låsbart batteri som er plassert praktisk og godt beskyttet på yttersiden av lasteområdet
  • Behagelig men sportslig kjørestilling for god oversikt i trafikken
  • Ryggefunksjon som forenkler håndtering uten å måtte avsykle og løfte
  • Pålitelig 1x-drivlinje med 9 eksterne gir som er problemfri
  • Kraftfulle skivebremser på alle tre hjul gir pålitelig bremsing året rundt
  • Optimalisert styring og hjuloppheng med korrekte camber-, caster- og KPI-vinkler for sikker kjøring
  • Patentsøkt ultralett tekstilstruktur med lokk som lett kan omdannes til barnesete
  • Sikkerhetsbelter integrert i designet for enkel og rask bruk
  • Stødig beskyttelsesbøyle som enkelt kan gjøres om til regnbeskyttelse
  • Integrert lys koplet til batteriet, enkelt å slå på og av
  • App for enkel sporing via GPS og kontinuerlig nye funksjoner
  • Integrert GPS for forbedret tyverisikring (3 måneders abonnement inkludert, deretter 59 kr/måned)

Solid aluminiumsramme med en sterk helhetsfølelse og lavt innsteg

Det robuste chassiset er designet slik at alle komponenter er på sin rette plass, noe som gir en harmonisk helhet. Aluminiumsrammen (6061) gir en stabil kjøreopplevelse i alle hastigheter og med tung last (tåler opp til 80 kg), og sammen med 50 mm brede dekk og avansert hjulopphengning sikres en komfortabel tur selv på dårlige veier.

Den balanserte geometrien gir en sporty, men komfortabel kjørestilling som sikrer god oversikt, og en justerbar sal som gjør det enkelt å endre kjøreposisjonen. Den har også en optimalisert styring og hjuloppheng med korrekte vinkler for camber, caster og KPI, samt ackermann-kompensasjon for selvjustering - trygghet og stabilitet i alle hastigheter.

Det unike kompakte designet med kort total lengde tilbyr smidig manøvrering, bedre tilgjengelighet og håndtering enn mange andre lastesykler på markedet. Plus, dens kompakte størrelse gjør Livelo #1 betydelig lettere å oppbevare i garasjer, bod eller sykkelrom.

Fleksibel lastekapasitet tilpasset dagens behov

Lasterommet tilbyr tre grunnleggende funksjoner: lukket for å beskytte last mot vær, barnesete for sikker transport av to barn, eller åpen for maksimal lastekapasitet. Den superlette tekstilkonstruksjonen har solide glidelåser og et hendig magnetlås i front. Det robuste beskyttelsesbøyle fungerer også som grunnlag for transparent regnbeskyttelse for barn (selges separat). Selv svært tunge gjenstander som en hel helgs matinnkjøp, jordsekker eller drikkekasser, er intet problem for denne praktiske arbeidshesten. Boksen rommer enkelt to barn og litt til, med en lastekapasitet på inntil 80 kg.

Elektrisk bakhjulsmotor i samarbeid med en 9-girs drivlinje

Motorkraften leveres av en godt beskyttet elmotor integrert i bakhjulet med et dreiemoment på 38Nm, viktig når lasten blir tyngre. Det oppladbare batteriet er avtagbart, godt beskyttet og gir masse miljøvennlig energi (489 Wh). Med fulladet batteri ruller dere lett mellom gater og smug, uten bekymring for svette panner eller tung pust. Batteriet driver ikke bare motoren men også den integrerte lykten, som sikrer synlighet i mørket.

Den bakhjulsmonterte motoren tilbyr god kraft og en overraskende stillegående kjøreopplevelse. Drivsystemet reagerer smidig på pedalbevegelser, takket være effektive sensorer. Sakte og forsiktig tråkking gir myk assistanse, mens kraftigere tråkking øker assistansen (maks 25 km/t). Samspillet med de 9 eksterne girene er smidig, effektivt og tilbyr en rekkevidde på opp til 80 km.

Enkelt teknologi som øker sikkerheten og tryggheten

Til tross for avansert teknologi, er sykkelen enkel i bruk. Velg ønsket assistansenivå, og resten håndteres automatisk. En tydelig fargedisplay med USB-port midt på styret viser all nødvendig informasjon. Den nyeste modellen har også en ryggefunksjon som gjør hverdagen enklere når lasterommet er fullt. En praktisk ”gå-assistent-modus” er ideell for lastesykler, og lar deg bruke elmotoren selv når du går ved siden av sykkelen.

Kraftfulle hydrauliske skivebremser og solide hjul for tunge laster

Den trehjuls konstruksjonen er designet for tunge laster, med solide aluminiumsfelger og 50 mm brede dekk. Kvalitetskombinasjonen gir stabil og sikker kjøring over alle underlag. Pålitelige bremser er et must for verdifulle laster, og derfor har sykkelen kraftige hydrauliske skivebremser på alle hjul, som sikrer effektiv bremsing og korte stoppdistanser. Parkeringbrems inkludert.

Utrustningen som gjør sykkellivet enklere

Tilleggsutstyr inkluderer kraftige skjermer for all slags vær, et praktisk kjedebeskytter, en svært komfortabel sal og flaskeholder for din favorittdrikk. Kvalitetslys foran og bak, styrt med en egen knapp, sikrer god synlighet selv etter solnedgang.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer01075090119OS
EAN-kode2240000021706
VaremerkeLIVELO
FargeSvart
Knutenummer0107509
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

26"
PersonaliseringPendling
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)39kg
Produsentens nettstedlivelo.se
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemShengyi
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
140-200cm
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

9-delt (1 x 9)
Rammesett
RammestørrelseOne-Size
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
FramgaffelmaterialeAluminium
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Forhjulsnav-
Baknav-
Eiker-
Felger-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon50-559
Drivverk
Girspaker-
Framgir-
Bakgir-
Kranklager-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styre-
Styrestem-
Pedaler-
Håndtak/Styretape-
Motor
Motor-
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Bakhjul
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
38 Nm
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Gjennomsnittlig rekkevidde 

Gjennomsnittlig rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under normale (eller gjennomsnittlige) forhold (middels store bakker, en del start og stopp samt varierende underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er for det meste hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel o.l.)
60km
Maksimal rekkevidde 

Maksimal rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under ideelle forhold (varmt vær, få bakker, få start og stopp samt flatt underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er hovedsakelig hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel osv.)

80km
Batteri
Batteri-
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringRamme
Avtagbart batteriJa
Ladetid6 h
Batterikapasitet (Wh)504
Batterikapasitet (Ah)14 Ah
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
Batterilader2A
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningAPT 850C-CAN
DisplayplasseringSenter
LadestasjonUSB
Assistansenivåer5
Sykkelutstyr
Belysning-
Skjermer-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i
  • 2023
  • 26"

LIKNENDE PRODUKTER

-5%
Centurion Lastesykkel Challenger E-Street
49 990 kr
47 605 kr
Innsparing
-11%
Lastesykkel Mgb Cargo Cargo
41 995 kr
37 445 kr
Innsparing
-0%
Ecoride Lastesykkel El Loader Axs M5 24/26
44 995 kr
44 929 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY