• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

BH BH El MTB Atom Pro Rød/Svart

BH El MTB Atom Pro Rød/Svart
Beskrivelse

Underholdende eMTB med atletisk elektrisk drift og pålitelig fremkommelighet

Den underholdende allrounderen BH Atom Pro og dens atletiske 1x-drivlinje leverer rikelig med kraft samt ekte kjøreglede, uavhengig av hvor mange watt du tilfeldigvis har igjen i beina. Det ideelle transportmidlet for deg som ønsker en smidig eMTB med mye deilig trykk i pedalene. Modellen er klart ikke begrenset til jevne sykkelveier; allsidighet og fremkommelighet er noen av dens fremste kvaliteter. Med robuste hjul av betydelig volum og en dempet framgaffel, blir det enkelt å navigere gater, smug, plasser og skogsstier. Joda, den trives like godt i betongjungelen som på humpete skogsstier. Dens moderne design er helt i frontlinjen, og den byr på en slagkraftig 10-girs drivlinje, en kraftfull elektrisk motor og effektive hydrauliske skivebremser som fungerer i all slags vær. En elassistert eMTB som sikrer at du smertefritt får unna alle nødvendige ærender før du stempler inn på jobb i god tid, uten å være svett eller andpusten.

Nøkkelen til suksess!

  • Underholdende eMTB med rett balanse mellom hastighet, manøvrerbarhet, stabilitet og fremkommelighet
  • Ramme i aluminium med moderne design som enkelt håndterer tøffe påkjenninger
  • Skarp dempet luftgaffel fra SR Suntour (X1 LO) med fjernlåsing og en slaglengde på 100 mm
  • Kraftig elmotor fra BH (1E-36V) som yter et dreiemoment på opptil 65 Nm
  • Batteri som er fullintegrert i diagonalrøret med hele 500 Wh og gir en rekkevidde på inntil 105 km
  • Effektiv 1x-drivlinje med 10 gir fra pålitelige Shimano (Deore) som sjelden gir problemer
  • Hjulsett med robuste aluminiumsfelger som ruller på 55 mm brede kvalitetsdekk fra Maxxis (Forekaster)
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT201) som fungerer under alle slags værforhold
  • Utstyres etter behov med tilbehør som gjør hverdagen enklere

Skulpturelt aluminiumschassis med velbalansert geometri

Det skulpturelle chassiset består av en høykvalitets aluminiumsramme med elegante linjer og et batteri som er fullintegrert i diagonalrøret, praktisk innvendig kabelføring og en velbalansert geometri som tilbyr komfort samtidig som det gir deg full oversikt over omgivelsene. Dens tydelig definerte rammeutforming vekker utvilsomt grådig begjær, og den har en robust konstruksjon med høy lateral stivhet for trygg stabilitet, samtidig som den er tilstrekkelig fleksibel til å garantere en komfortabel tur selv på meget dårlige underlag. Framme finner du også en skarp dempet gaffel fra SR Suntour (X1 LO) med 100 mm slaglengde og fjernlåsing styrt via et enkelt håndtak på styret, som utvider bruksområdet og muliggjør rask kjøring både på skogsstier og svingete sykkelveier.

Atletisk elmotor med smidig kjøreopplevelse og kraftig dreiemoment

Kraften leveres av en atletisk elmotor fra BH (1E-36V) som gir et dreiemoment på opptil 65 Nm, drevet av et kraftig (500 Wh) og fullintegrert batteri med en godt beskyttet plassering i diagonalrøret. Dette gir masse miljøvennlig energi, som igjen resulterer i en rekkevidde på opptil hele 105 km ved hastigheter på maksimalt 25 km/t. Du kan naturligvis sykle enda raskere enn det, men da må resten av arbeidet gjøres ved hjelp av gravitasjon eller god gammeldags muskelkraft. Hele drivsettet (både motor og batteri) er dessuten sentralt plassert i rammen. Dette skaper et forbilledlig lavt tyngdepunkt, som igjen gir en fantastisk balanse, stabilitet og dessuten rask manøvrering.

Det smidige elsystemet har også en virkelig fintfølende respons, men like imponerende er elmotorens dynamiske sykkelfølelse ved hvert pedaltråkk. Mye skyldes de høykvalitets kraftsensorene, og i praksis betyr det at når du tråkker rolig og forsiktig får du en myk og stille assistanse. Men trår du derimot raskere og, fremfor alt, hardere, så får du en mer kraftfull assistanse. Hele oppsettet har et imponerende lavt støynivå og gir en solid følelse av kraftoverføring, og det beste av alt er at dette skjer i sømløs harmoni og med pålitelig effektivitet.

Legg til en smidig X Display Lite som med tydelige indikatorer viser hvilken av de forskjellige kjøremodusene du har valgt for øyeblikket. Du kan velge mellom Off, Eco, Eco+, Sport eller Boost. Alt styres via et smidig og lett håndterlig kontrollpanel med lett tilgjengelig plassering og et design som beskytter dersom uhellet er ute.

Effektiv 1x-drivlinje som sjelden gir problemer, styrt gjennom en enkel cockpit

Under "motorhetten" sitter en effektiv 1x-drivlinje fra Shimano (Deore), som veldig kort sagt består av 10 gir som sjelden byr på problemer. Spansk design på høyt nivå unngår selvsagt middelmådige komponenter, og kjernen i oppsettet er en 34-tanns enkelkrans kombinert med en 10-delt kassett (11-46T), som gir et imponerende spenn med fokus på høy effektivitet og pålitelig drift. Giringen styres dessuten med en lettmanøvrert kontroll, som gjør det enkelt å skifte mellom gir uten anstrengelser. Du har kontroll over hele drivlinjen gjennom en cockpit som gir tydelig oversikt og som er forbilledlig enkel å betjene uten unødige komplikasjoner.

Robust hjulsett med raskerullende kvalitetsdekk og kraftige skivebremser

Det robuste hjulsettet med aluminiumsfelger triller på et par raske dekk fra Maxxis (Forekaster), disse grepssikre 29-tommerne med 55 mm bredde kjennetegnes av stor kjøreglede kombinert med førsteklasses grep. Når farten øker, stiger også kravene til bremseevnen, og derfor er sykkelen utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT201) som matcher fartsressursene og sørger for førsteklasses bremsekraft året rundt, uavhengig av om det er gjørmete, vått eller slapseføre.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0069165-0192
EAN-kode-
VaremerkeBH
FargeRed/Black
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0069165
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieBH Atom
ModellserieBH Atom
KjønnHerre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Produsentens nettstedwww.bhbikes.com/
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemTS System
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

10-delt (1 x 10)
GirskifterserieShimano Deore
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Ingen forskifter
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
ModellserieBH Atom
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med styrejusteringer
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Med styrekontroller
Hjul
Forhjulsnav-
Baknav-
Eiker-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon60-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Håndtak/Styretape-
Motor
Motor-
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
65 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Gjennomsnittlig rekkevidde 

Gjennomsnittlig rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under normale (eller gjennomsnittlige) forhold (middels store bakker, en del start og stopp samt varierende underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er for det meste hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel o.l.)
90 km
Maksimal rekkevidde 

Maksimal rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under ideelle forhold (varmt vær, få bakker, få start og stopp samt flatt underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er hovedsakelig hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel osv.)

105 km
Batteri
Batteri-
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriNei
Ladetid4
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
Batteriladerinkludert
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningBH X Display
Avtagbar skjermNei
DisplayplasseringSenter
LadestasjonNei
AssistansenivåerBoost, Eco, Eco+, Off, Sport
SykkelassistanseNei
Sykkelutstyr
SSF-Godkjent lås 

SSF-Godkjent lås

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en SSF-godkjent lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Nei
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

LIKNENDE PRODUKTER

-21%
Merida Eone-Sixty 8000
85 999 kr
67 558 kr
Innsparing
-30%
Rock Machine El MTB Blizzard Int E30-29
61 090 kr
42 789 kr
Innsparing
-7%
Merida Eone-Forty 500
61 990 kr
57 769 kr
Innsparing
-32%
Rock Machine MTB Blizz Int E40-29
44 090 kr
29 949 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY