• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

BH Bh Elsykkel Hybrid Atoms Diamond Pro Black-Silver-Black

Bh Elsykkel Hybrid Atoms Diamond Pro Black-Silver-Black
Beskrivelse

Mangfoldig bysykkel med atletisk elektrisk drift og en sporty urban kjøreopplevelse 

Allkunstneren BH Atoms Diamond Pro har en utpreget urban følelse, og dens atletiske drivlinje gir kraft i massevis og ekte kjøreglede, uavhengig av hvor mange watt du har igjen i bena. Det ideelle transportmiddelet for deg som ser etter en hendig elsykkel med praktiske funksjoner og mye behagelig trykk i pedalene. Modellen er på ingen måte limitert til kun glatte sykkelstier; dens mangfoldighet er faktisk en av de fremste egenskapene. Med robuste hjul med solid volum og en dempet forgafler, er det lett å navigere seg frem på gater, torg og gjennom smug. Ja, den trives faktisk like godt i betongjungelen som på kronglete grusveier. Dets moderne design med ekstremt lavt innsteg er absolutt på forkant, og den har et nesten bergsikkert girsystem med minimalt vedlikeholdsbehov, en kraftfull elektrisk motor og effektive hydrauliske skivebremser som fungerer under alle slags værforhold. Den er konstruert for å bære tung last og kommer allerede fra starten utstyrt med alt tenkelig tilbehør du måtte trenge for å gjennomføre mange oppgaver i løpet av dagen.

Nøkkelen til suksess!

  • En underholdende bysykkel som tilbyr den rette balansen mellom hastighet, stabilitet, og funksjonalitet
  • Ramme i aluminium med klassisk design som enkelt tåler vanskelige belastninger 
  • Frontdemper fra SR Suntour (NX1) med låsing og en slaglengde på hele 63 mm 
  • Kraftig elmotor fra BROSE (SMAG) med et dreiemoment på hele 90 Nm 
  • Batteri som er fullstendig integrert i diagonalrøret med hele 720 Wh, som gir en rekkevidde på opptil 155 km
  • En nesten vedlikeholdsfri innbygget drivlinje med 8 navgir fra Shimano (Nexus 8)
  • Robuste 28-tommers hjul som ruller på 50 mm brede kvalitetsdekk fra Schwalbe (Big Apple) 
  • Kraftfulle hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT200) som fungerer i all slags vær
  • Det stabile bagasjebrettet fra Racktime gjør sykkelen til en hendig, fleksibel liten lastebærer
  • Utstyrt med både skjermer, kjedeskydd, støtte, godkjent ramelås og førsteklasses belysning 

Skulpturelt aluminiumschassis med en moderne urban geometri 

Det skulpturelle chassiset består av en høykvalitetsramme i aluminium med rene linjer og et batteri som er fullstendig integrert i diagonalrøret, praktisk intern kabelleggning og en velbalansert geometri som er både komfortabel og gir full oversikt over trafikken rundt deg. Den tydelig utformede rammen er både praktisk og funksjonell og vekker definitivt begjær. Men rammen er mer enn bare elegant; den har en robust konstruksjon med høy lateral stivhet som sikrer stabil stabilitet, samtidig som den har nok fleksibilitet til å garantere komfortabel kjøring også på svært dårlige underlag. I front finner du også en demper fra SR Suntour (NX 1) med 63 mm slaglengde og låsing, som kan justeres via et lett tilgjengelig reguleringshåndtak, noe som utvider bruksområdet og lar deg kjøre like raskt på utfordrende skogstier som på slyngende sykkelveier.

Atletisk elmotor med dynamisk kjøreopplevelse og et kraftfullt dreiemoment

Kraftkilden er en atletisk elmotor fra Brose (SMAG) som yter et dreiemoment på 90 Nm, drevet av et kraftig (720 Wh) og fullstendig integrert batteri med en forsvarlig beskyttet plassering i diagonalrøret. Dette gir massevis av miljøvennlig energi, som sikrer en rekkevidde på opp til 155 km med hastigheter på opptil 25 km/t. Du kan selvsagt sykle raskere enn dette, men da er det nedoverbakke eller med muskelkraft du øker hastigheten. Hele drivpakken (både motor og batteri) er sentralt plassert i den nedre delen av rammen, noe som resulterer i et optimalt lavt tyngdepunkt som igjen gir fantastisk balanse, stabilitet og smidig manøvrering.

Det effektive elektriske systemet er ikke bare lett men også responsivt, og elmotorens smidige følelse skaper en dynamisk sykkelopplevelse for hvert tråkk. Dette skyldes i stor grad de avanserte kraftsensorene som gir en sømløs assistanse; rolig og myk når du tråkker forsiktig, men mye kraftigere støtte når du øker tempoet og tråkker hardere. Hele systemet opererer med et imponerende lavt lydnivå og sørger for en solid følelse under kraftoverføringen, det hele med effektivitet og i harmoni.

I tillegg kommer en hendig X Display Lite som tydelig viser hvilket av de ulike driftsmodusene du har valgt, enten det er Off, Eco, Eco+, Sport eller Boost. Alt styres enkelt via et tilgjengelig og håndterbart betjeningspanel med et design som beskytter mot skade ved uhell.

Bergsikker drivlinje som sjelden feiler og styres via et enkelt cockpit 

Under panseret sitter en pålitelig drivlinje fra Shimano med 8 helt innkapslede og nesten feilfrie gir, som sikrer jevn drift, et bredt spekter av giropplevelser og krever minimalt med vedlikehold. Girskiftene håndteres smidig via et enkelt betjeningspanel som gjør det mulig å skifte gir uten anstrengelser. Dette intuitive girschassiset lar deg også endre gir mens du står stille, noe som er ideelt i bytrafikken med dens hyppige stopp. Et usedvanlig fleksibelt og enkelt system, som også bidrar til å beskytte sykkelens viktige deler mot veismuss og værets påkjenninger. Hele drivsystemet styres fra et cockpit som tilbyr et klart overblikk og enkelt håndtering, uten overflødige detaljer.

Robust hjulsett med fartsglade kvalitetsdekk og kraftige skivebremser 

Det robuste hjulsettet består av aluminiumsfelger og ruller på et par tempoelskende kvalitetsdekk fra Schwalbe (Big Apple). Disse gripevennlige 28-tommerne med 50 mm bredde kjennetegnes av ekstra kjøreglede og pålitelig grep i svingene. Når farten øker, blir bremseevnen enda viktigere, og derfor er sykkelen utstyrt med kraftfulle hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT200) som passer til hastighetene og sørger for topp bremseeffektivitet året rundt, uansett værforhold.

Smidig urban elsykkel med herlig komfort og ekstremt høyt utstyrsnivå

Den elektrisk assisterte BH Atoms Diamond Pro gjør at du lett rekker over både å levere barna og utføre viktige ærend før du når jobben, uten å bli svett eller andpusten. At sykkelen i tillegg kommer utrustet med nesten alt du kan forestille deg fra starten, er definitivt en bonus. Hva sier du til justerbar styrestamme, solide skjermer, et stabilt bagasjebrett, støtte, kjedeskydd, lys og et godkjent ramelås som forhåpentligvis avskrekker potensielle sykkeltyver og lar deg beholde din kjære sykkel i fred?

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0106478-O357
EAN-kode-
VaremerkeBH
FargeBLACK-SILVER-BLACK
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0106478
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
PersonaliseringPendling
ProduktserieBH Atom
ModellserieBH Atom
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Produsentens nettstedwww.bhbikes.com/en_GB
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemTS System
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

8-girs (1 x 8)
GirskifterserieShimano Nexus
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Nexus
ModellserieBH Atom
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæringStålfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

63 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Forhjulsnav-
Baknav-
Eiker-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon50-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Pedaler-
Håndtak/Styretape-
Motor
Motor-
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Forhjul
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Maksimal rekkevidde 

Maksimal rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under ideelle forhold (varmt vær, få bakker, få start og stopp samt flatt underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er hovedsakelig hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel osv.)

155km
Batteri
Batteri-
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringOverrøret
Avtagbart batteriJa
Batterikapasitet (Wh)720
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningBH X Display Lite
Avtagbar skjermNei
DisplayplasseringSenter
LadestasjonUSB
AssistansenivåerBoost, Eco, Eco+, Off, Sport
SykkelassistanseJa
Sykkelutstyr
Belysning-
Skjermer-
Støtte-
Lås-
SSF-Godkjent lås 

SSF-Godkjent lås

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en SSF-godkjent lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Ja
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN BH Atom

LIKNENDE PRODUKTER

-14%
Orbea MTB Wild H20 Mango (Gloss) - Black (Matt)
-14%
Orbea MTB Wild H20 Metallic Night Black (Matt-Gloss)
-14%
Orbea MTB Wild M10 Urban Green (Gloss) - Black (Matt)

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY