• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

SYKLING I REGNVÆR

Sykling i regnvær

Det er ingen tvil: Sykling er den beste transportformen. Sykling er mest gøy i behagelig og solfylt vær, men når det regner står du plutselig overfor en rekke utfordringer. Hvordan kommer jeg meg frem uten å bli våt? Er det noe jeg bør være spesielt oppmerksom på når jeg kjører i regnet? Hvordan kan jeg sørge for at sykkelen min ikke blir skadet når den blir våt? Og er sykling en god måte å komme seg på jobb selv i regnet? Heldigvis finnes det som regel veldig enkle svar på alle disse spørsmålene. I den følgende guiden vil vi introdusere deg til klær, tilbehør og tips som vil hjelpe deg med å komme deg komfortabelt til reisemålet på sykkelen, selv når det pøser ned fra himmelen.



 

SYKLING I REGN - GENERELL INFORMASJON


SKJERMER - DEN MEST EFFEKTIVE BESKYTTELSEN MOT REGN

Regnet i seg selv er ofte ikke problemet når du sykler i dårlig vær; vann som spruter opp fra veien er betydelig mer plagsomt fordi det blander seg med annet skitt som ligger på overflaten. Olje, sand og blader etterlater ikke bare stygge flekker på klærne, men dekker også sykkelen med et lag med skitt. Dette ser ikke bra ut og kan skade girsystemet og forkorte levetiden til rammen og komponentene. Vannet virvlet opp av dekkene legger seg også direkte på skoene. Skjermer, spesielt modeller med et ekstra bredt stykke i enden, er en meget effektiv løsning på dette. Heldigvis kommer de forhåndsinstallert på nesten alle by- og trekkingsykler, noe som gir deg en ting mindre å bekymre deg for.

Sykkelskjermer fra SKS

Vanligvis er det også enkelt å montere skjermer på terrengsykler som ikke kjøres mye terreng. Mange rammer har allerede monteringshull for dette formålet. Ellers kan du kjøpe en av de mange clip-on-skjermene som finnes på markedet.

Med full suspension terrengsykler er det litt vanskeligere å montere skjermer på grunn av fjæringen, spesielt ved bakhjulet. Her har små plastskjermer designet for gaffelen blitt populære. Disse holder gjørme og vann unna sensitive deler, som f.eks gaffelforseglingen - og ansiktet ditt.

Mange racersykler har nå diskret monteringshull for faste skjermer. For racersykler uten disse monteringshullene er det lette og strømlinjeformede fendere som bruker gummispenner for å koble dem til gaffelen og setestagen. Foretrekker du et sporty utseende, kan du montere en plastskjerm under salen. Disse er ikke like effektive som en fast skjerm i full lengde, men holder en stor mengde sprut unna og hindrer i det minste at seteskummet blir gjennomvåt under mindre regnskurer.

 

SIKKERHET I REGNVÆR

Å sykle i regn eller på våte veier krever en mer forsiktig kjørestil. Dårlig sikt kan kompenseres for ved å utstyre sykkelen med et kraftig lyssystem og installere reflekser. Det finnes et stort antall skarpe, batteridrevne lys som er enkle å installere. Har du reflekselementer på klærne (spesielt på føttene), gjør du deg også mer synlig.

Ingenting av dette er noen erstatning for å vite hvordan man kjører ansvarlig og trygt i vått vær. Når det regner, anta at veien er mye glattere enn vanlig. Det skal utvises spesiell forsiktighet ved kjøring over veimerking, rister og brostein. Å kjøre gjennom vannpytter kan også være farlig: det er ofte umulig å se hull eller andre hindringer gjennom vannet.

BESKYTT SYKKELEN MOT REGNET

Det er ikke bare rytteren som trenger beskyttelse mot regnet – bagasjen din og selve sykkelen vil også dra nytte av et ekstra lag med beskyttelse. Spesielle regnfrakker for ryggsekker og sykkelvesker holder ikke bare innholdet tørt, men hjelper også synligheten med iøynefallende farger og reflekterende elementer. Ønsker du å parkere sykkelen mens det regner, anbefales det å ha et setetrekk. Ingenting er mer ubehagelig enn å starte turen med en våt rumpe. Hvis du ikke har et tørt rom å oppbevare sykkelen på, bør du vurdere å kjøpe en vanntett presenning eller trekk for å dekke den med.

Setetrekk fra Urban Proof

 

 

PLEIE AV DIN SYKKEL ETTER TUR I REGN

Vann er enhver sykkels naturlige fiende - det siver inn i hver sprekk, vasker fett ut av lagrene og akselererer korrosjon av metalldeler. Det er derfor spesielt viktig å ta godt vare på sykkelen dersom du sykler regelmessig i regnvær. Spesiell oppmerksomhet må rettes mot kjeden og kassetten, da de er spesielt utsatt for elementene. Rengjør kjedet regelmessig ved å føre det gjennom en klut fuktet med avfettingsmiddel og rengjør kassetten med en børste. Når du har renset kjedet for alt smuss, må det oljes på nytt. Det er best å smøre en dråpe kjedeolje på hvert kjedeledd på innsiden, flytte kjedet noen tannhjul, la oljen virke i noen minutter og til slutt tørke av overflødig med en klut. Jo oftere du bruker noen minutter på å vedlikeholde sykkelen din, jo lenger og bedre vil komponentene vare.


REGNTØY


REGNTØY TIL PENDLING

Bruker du sykkelen som ditt primære transportmiddel i hverdagen, er det viktig å kunne ta seg rundt når det også regner. Med riktig utstyr og klær kan du holde forberedelsestiden på et minimum og likevel komme tørt til jobben. Her er noen små tips for å gjøre dette enklere for deg:


  • Skjermer er billige og svært effektive. Hvis du ofte sykler i regnet, klarer du deg ikke uten dem.
  • Reisen til jobben skal ikke være et løp, så en dusj på arbeidsplassen er vanligvis ikke nødvendig. Men å ha et sted hvor du enkelt kan skifte klær uforstyrret gjør livet lettere.
  • Dersom det ikke er plass til å tørke våte klær på dagtid, bør du ta med klesskift dersom det er ventet regn.
  • Ha alltid et sett med tørre klær på arbeidsplassen. Hvis du ikke har nok plass til et fullt antrekk, vil et par tørre sokker alltid gjøre underverker.
  • Selv om du blir kald og våt, ikke la det ødelegge dagen din. Husk at det bare er vann og alt tørker etter en stund.

PONCHO – LETT Å BRUKE, MEN FORTSATT ET KOMPROMISS

Den enkleste måten å holde seg tørr på sykkelen er med en regnponcho. Den beskytter hele overkroppen og deler av bena mot regn. Det som er bra med en poncho er at du raskt kan ta den på over dine vanlige klær uten å ofre bevegelsesfriheten. Den baggy passformen gjør imidlertid også at vinden lett fanger den opp i høyere hastigheter. Ponchoer egner seg derfor spesielt godt som nødløsning og for alle som sykler i et mer avslappet tempo.

REGNJAKKE – NESTEN NØDVENDIG TIL PENDLING

Sykler du regelmessig i regnet, er en regntett jakke et must. Siden folk vanligvis sykler mer tilfeldig på vei til og fra jobb eller skole enn når de driver med sport, kan regnbeskyttelse prioriteres fremfor pusteevne. Bestem om du trenger en hette før du kjøper. Sykler du alltid med hjelm, er du sannsynligvis bedre med en jakke uten hette i kombinasjon med hjelmtrekk. Et hjelmtrekk beskytter ikke bare mot regn og vind, men holder også hodet varmt på kaldere dager. I tillegg har du alltid full sikt, som begrenses av en hette.

REGNBUKSER OG SKO-OVERTREKK – BESKYTTELSE MOT VANNSPRUT

Det er vanskeligere å beskytte bena og føttene mot regn enn overkroppen. Spesielle jeans og chinos for pendlere er tilgjengelig med et vannavvisende belegg som lar nedbør dryppe av. Hvis det virkelig pøser ned, er en regnbukse helt klart å foretrekke. Disse er designet med sideknapper eller glidelåser slik at du raskt kan trekke dem på over vanlige klær. Du må imidlertid være oppmerksom på at vannet som treffer buksebeina renner ned mot skoene dine. Hvis du bestemmer deg for å skaffe deg et par regnbukser, bør du også vurdere å kjøpe matchende skotrekk eller i det minste et par mer vanntette sko. Mange skotrekk er tilgjengelige i godt synlige farger eller med refleksdetaljer – fordi føttene dine praktisk talt alltid beveger seg når du sykler, er dette et stort pluss med tanke på din sikkerhet.

 


REGNTØY TIL SPORTSSYKLING

For hverdagssykling vil du sannsynligvis ha på deg vanlige klær og ikke gjøre for mye for å holde deg tørr og komfortabel. Når du kjører mer energisk, for sport eller konkurranse, er det andre ting å vurdere.

REGNTØY TIL MOUNTAINBIKING

Terrengsykkelklær sitter generelt løsere for å gi best mulig bevegelsesfrihet. Når det regner blir skogen ikke bare våt, men veldig gjørmete, noe som gir ekstra utfordringer for klær. Regntøy spesialdesignet for terrengsykling skal ikke bare tåle regn, men skal også være motstandsdyktig mot gjørme, lett å vaske og slitesterkt.

REGNTØY TIL LANDEVEISSYKLING

Regntøy designet for landeveissykling har et mer aerodynamisk snitt: en tettere passform betyr mindre materiale som klaffer og derfor går mindre energi tapt. I tillegg må disse klærne være ekstremt pustende – det hjelper ikke så mye om regnet triller av deg, men i stedet drukner du i din egen svette. Et annet problem på landeveissykkelen er den kalde vinden som raskt kan kjøle deg ned når klærne er fuktige av svette. Bestem derfor hva som er viktigere; for intensiv trening eller løp er pusteevnen til klærne viktigere enn på lange, mindre intensive turer hvor du ikke svetter så mye.


SYKKELTRØYER

Trøyer har tatt et kvantesprang i funksjon de siste årene, og mange produsenter tilbyr nå regntette, pustende jerseys for alle temperaturer. Flere ryttere bruker langarmede sykkeltrøyer i situasjoner hvor softshelljakker tidligere var nødvendig, og disse fungerer godt i kombinasjon med riktig underlag – også når temperaturen synker til ensifrede.

Sykkeltrøye til herrer fra Castelli

JAKKER

Sykler du regelmessig i kalde temperaturer og regn, trenger du den rette jakken. Softshelljakker er laget av forskjellige lag og kombinerer fordelene med fleecegensere og regnjakker. De inneholder vanligvis en pustende membran og tåler de fleste regntunge turer.

Hardshell-jakker er designet for de verst tenkelige forholdene. Hvis utsiktene til en hel dag med regn og lave temperaturer ikke avskrekker deg fra å hoppe på sykkelen, så er dette noe for deg. Ved hjelp av moderne stoffer og membraner er hardshell-jakker vanntette, men fortsatt pustende.

Jakker som kan ligge i lommen på sykkeltrøyen din er ganske spesielle. De er ikke bare vannavstøtende, men også vindtette og kan være virkelig uvurderlige i tilfelle et plutselig tordenvær. De er også veldig praktiske om våren eller høsten når temperaturen kan variere dramatisk. For turer på fjellet eller på kysten, hvor været kan skifte på et brøkdel av et sekund, er de uunnværlige følgesvenner.

Regnjakke til sykling fra Endura

SYKKELSHORTS TIL REGNFULLE TURER

Sykkelshorts og regnbukser designet for regnfulle turer må oppfylle samme kriterier som yttertøy, dvs. de skal være isolerende og vannavstøtende. Varmeisolasjon er imidlertid ikke like viktig her som på overkroppen, fordi bena dine hele tiden beveger seg og genererer sin egen varme. Vannavstøtende egenskaper er spesielt viktige på baken, fordi det er her vann fra bakhjulet lander dersom det ikke er montert bakskjerm.

Regnbukser til sykling

SKO-OVERTREKK

De fleste landeveissykler er designet for sommertemperaturer, men kan brukes nesten hele året i kombinasjon med de rette sko-overtrekk og sokker.

Tynne latekstrekk som beskytter mot regn og forbedrer aerodynamikken er ideelle for racing (selv om de ikke er spesielt slitesterke). For lange treningsturer om vinteren er robuste neoprentrekk bedre, da de holder både vann og kulde ute.

Skotrekk fungerer ikke like bra på terrengsykler da du ofte må gå av sykkelen og kan bli skitne mens du går. Det finnes en rekke vanntette eller i det minste vanntette terrengsykkelsko som kan gå gjennom gjørmete sølepytter uten problemer.

Oversko fra Mavic

HANSKER

Det er en god idé å ha på hansker når det regner, uavhengig av temperatur: jo våtere og skitnere det blir, jo jevnere er det. Med syntetisk lær eller gummi i håndflatene har du alltid kontroll over sykkelen, selv når du sykler gjennom et gjørmebad i skogen. Vanntette og vindtette hansker bidrar også til å holde blodsirkulasjonen i fingrene.

Gore-tex hansker fra GORE WEAR

REGNDRAKTER TIL MOUNTAINBIKING

Regndrakter (som Endura MT500, se bilde) gir maksimal beskyttelse for ekstremt gjørmete terrengsykkelturer. De er vanligvis laget av vanntett hardshell-stoff og har en fordel fremfor konvensjonelle sykkelklær: hindrer vann og gjørme i å komme gjennom til undertøyet ditt der trøyen møter shortsen.

Regndrakt til sykling

 

OFTE STILTE SPØRSMÅL

RUSTER EN SYKKEL ETTER EN TUR I REGNET?

Kort sagt, ja. Sykler er ikke laget av vatt og tåler å bli våte – mange av delene er imidlertid laget av stål, som ruster når de utsettes for regn i lange perioder. Aluminium er mindre følsomt, men kan også ruste. Salt sjøluft eller sykling på veier som er saltet kan fremskynde rustprosessen. Kjeden kan være spesielt følsom; etter en veldig våt tur bør du rengjøre og smøre den på nytt for å unngå permanent skade. For sykkeloppbevaring anbefaler vi et tørt, dekket rom eller trekk med stoff.

KAN MAN BRUKE BRILLER PÅ SYKKELTURER I REGNVÆR?

Ironisk nok gjør briller det ofte vanskeligere å se når du sykler i regnet. Hvis det samler seg regn på utsiden eller tåke på innsiden, hindrer de klart syn. Capser og hetter forhindrer at regndråper drypper på brillene dine. Racersyklister bruker ofte minimalistiske bomullshatter med en liten skygge, mens hjelmer med visir er populære blant terrengsyklister. Tåkede linser på hverdagsbriller er derimot vanskeligere å bekjempe da de er forårsaket av manglende ventilasjon. Mange sportsbriller har spesielle luftåpninger på linser eller innfatninger. I kombinasjon med et hydrofilt belegg som lar vannet rulle av, er det mye lettere å opprettholde fri sikt.

FINNES DER SPESIELLE DEKK TIL SYKLING I REGNVÆR?

Ja, praktisk talt tilbyr alle dekkprodusenter spesielle dekk med forbedret punkteringsbeskyttelse til sykling i dårlig vær. Regn bærer små glasskår og skarpe steiner ut på veien, som fester seg til dekkene dine. Tykkere slitebane og sidevegger sammen med ekstra punkteringsbeskyttelseslag hindrer skarpe gjenstander i å trene seg gjennom dekket til slangen. Det er ingenting galt med å kjøre disse dekkene året rundt, selv om mange ryttere foretrekker et lettere, raskere dekk for sommerkjøring.

For terrengsykler finnes det spesielle dekk med ekstra grove knotter for spesielt gjørmete forhold. Også her er disse kun verdt hvis du kjører mye og alltid krever det optimale utstyret.

Alle dekk har godt av å kjøres med litt lavere trykk enn vanlig når de er våte, da dette øker kontaktflaten mot underlaget.

ER BREMSELENGDEN LENGRE I REGNVÆR?

Ja, hvis sykkelen er utstyrt med konvensjonelle felgbremser, vil bremseklossen bruke litt lengre tid på å skumme vannet fra bremseflaten og gripe tak i felgkanten. Dette skjer ikke med skivebremser, og de er uten tvil det bedre bremsesystemet for våte forhold. Men uansett bremsetype har alle dekk mindre veigrep på våt vei, noe som forlenger bremselengde og tid.

HVORDAN VET MAN TØY ER VANNTETT?

Det såkalte 'vannsøyletrykket' brukes ofte for å teste regntøyets permeabilitet. For å fastslå dette utsettes plagget for økende vanntrykk til en tredje dråpe trenger inn i stoffet - da kan plaggets vannsøyle måles. Avhengig av standarden er tekstiler vanntette til 800 mm (EN 343: 2003 klasse 1), 1300 mm (EN 343: 2003 klasse 2) eller til og med 4000 mm (EMPA Sveits). 'Vanntett' kan derfor bety forskjellige ting, avhengig av hvilken standard som brukes. Heldigvis er praktisk talt alle klær på markedet som kalles "vanntette" tilstrekkelig for daglig bruk. Hvis du vil ha på deg et klesplagg for sport, må du også tenke på pusteevnen!


Bikesterredaktionen 13.03.2024 16:05

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY