• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea MTB Rise H10 Mousegrey/Skyblue

Orbea MTB Rise H10 Mousegrey/Skyblue
Beskrivelse

Knus oddsen og skaff deg lukten av seier, uansett hvem du utfordrer 

Den underholdende lekemaskinen Obea Rise H10 imponerer med sin velbalanserte design, som sørger for at både oppover- og nedoverbakker forseres i den rette retningen. Dette er MTB-sykkelen som gir deg et tydelig fortrinn, uavhengig av din fysiske form eller kondisjon... Du kan med andre ord konsentrere deg om å sykle fra naboen og 25 år yngre syklister med det nesten absurd brede smilet du vil få på leppene. Kjernen i sykkelen er en høykvalitetsspesifikasjon og sjenerøse slaglengder på 140/140mm med progressiv kinetikk, men denne helt nye utgaven er også beriket med Obea's Rider Synergy (RS) - dynamisk elektrisk drift med programvare som fokuserer på både kraft og rekkevidde. Resultatet? En mer responsiv, livlig og utholdende eMTB med imponerende balanse og en fantastisk naturlig sykkelfølelse som uten problemer takler alle underlag og helninger. 

Nøkkelen til suksess!

  • Helldempet ramme i kvalitetsaluminium (Rise Hydro) utstyrt med et førsteklasses lenkesystem
  • Forgaffel fra FOX (34 Float Factory 140 FIT4) med 140 mm slaglengde og fjernkontrollert låsing
  • Bakdemper fra FOX (FLOAT X Factory 2-Position Evol LV Kashima) med 140 mm slaglengde og fjernkontrollert låsing
  • Shimanos sterkeste elmotor (STePS EP8-RS) med en dynamikk som gir en fantastisk naturlig sykkelfølelse
  • Elegant integrert batteri (540Wh) som gir en imponerende rekkevidde
  • En del av RS-serien (Rider Synergy) fra Orbea - elektrisk drivkraft med programvare som fokuserer på både kraft og rekkevidde
  • Ekstremt kraftig 1x-drivlinje med 12 gir og stabil funksjon fra Shimano (XT)
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (XT M8100) som enkelt håndterer sykkelens hastighet
  • Høykvalitets hjulsett fra Mavic (Crossmax XL S UST Tubeless) med 2.4" brede dekk fra Maxxis (Dissector/Rekon)
  • Slank cockpit med styre og styrstamme fra Race Face (Next R/Aeffect R)
  • Sete fra Fizik (Taiga S-alloy rail) og høy-/senkbar setepinne fra OC (MC20 Mountain Control)

Skulpturelt aluminiumschassis med kapasitet for virkelig intens stisykling

Det skulpturelle chassiset består av en nyutviklet ramme i høykvalitetsaluminium (Rise Hydro) med en moderne trailgeometri og et elegant integrert batteri som vekker grådige følelser. Imponerende vridningsstiv konstruksjon med et avansert lenkesystem som tilbyr sensitiv demping, kombinert med en aggressiv geometri rettet mot eventyrlig stisykling. Den tydelig meislet rammeformen er ikke bare stilig, men har også en robust konstruksjon med høy lateral stivhet, som gir en sikker base. Med sitt moderne lenkesystem som tillater opp til 140 mm slaglengde, gir sykkelen deg fleksibiliteten som kreves for raske turer på selv de mest krevende underlag. Resultatet er markkontakt med en herlig responsiv følelse kombinert med effektiv kraftoverføring, slik at sykkelen responderer lynraskt når du ønsker å akselerere, og samtidig sikrer at du lett kan navigere gjennom utfordrende sporvalg. Rammen har selvfølgelig pent integrert kabelføring og er tilpasset for gjennomgående aksler (BOOST), det vil si en ekstra bred front- og bakaksel som øker avstanden mellom eikefester ved navet, noe som gir et stivere hjul og bedre kontroll i sporene. 

Høykvalitets dempersystem som gir deg full kontroll på stiene

Den høykvalitets dempingen leveres av pålitelige FOX, så du er i gode hender. I fronten finner du en 34 Float Factory 140 FIT4 og i baken en FLOAT X Factory 2-Position Evol LV Kashima. Denne kombinasjonen, med massevis av innstillinger og sjenerøse slaglengder (140/140 mm), gjør at sykkelen effektivt absorberer alle ujevnheter og sikrer at du hele tiden kan kjøre med full kontroll, uavhengig av terrenget og hellingsvinkelen. Begge demperne kan også låses, noe som utvider bruksområdet og tillater høy hastighet på alt fra jevn asfalt til mer krevende skogsterreng. En høy-/senkbar setepinne er nærmest en nødvendighet i røft terreng, så det er selvsagt at denne sykkelen kommer utstyrt med en fra OC (MC20 Mountain Control) rett fra starten.

Velbalansert elektrisk drift med dynamisk følelse gjennom en kraftig 1x-drivlinje

Hjertet i sykkelen er kanskje markedets beste drivsystem, Shimano STePS (EP8-RS), som utgjøres av en svært kraftig elmotor i kombinasjon med et kraftfullt og fullstendig integrert batteri som leverer 540 Wh med miljøvennlig kraft. Dette gir deg en imponerende rekkevidde og massevis av ekstra kraft både i benene og lungene. Det kraftfulle batteriet og den intelligente programvaren som styrer den elektriske drivkraften er unikt for Orbea og heter RS (Rider Synergy). Dette handler i korte trekk om å fokusere på både kraft og rekkevidde, mens dynamikken og følelsen av syklingen prioriteres, og den faktiske kraften fra den elektriske drivkraften nesten kommer i andre rekke.

Den dynamiske elmotoren jobber i samspill med 12 enormt kraftige gir fra Shimano (XT), alt skjer effektivt og selvsagt med direkte drivning på krankakselen. Og, takket være at hele drivpakken er sentrert i den nedre delen av rammen, oppnås en optimal lav tyngdepunkt, som gir deg upåklagelig manøvreringsevne selv i det mest utfordrende terrenget. Legg til dette fire forskjellige driftsmodus (Off, Eco, Trail, og Boost) og et tydelig display (E7000) som gir deg full kontroll og viser alt du trenger å vite. 

Mesterlige 29-tommere med grepvennlige dekk og kraftige skivebremser 

Hele oppsettet ruller på et par raske 29-tommere med aluminiumsfelger fra Mavic (Crossmax XL S UST Tubeless), utstyrt med 2,4" brede kvalitetsdekk fra Maxxis (Dissector/Rekon) som tilbyr høy komfort og utmerket grep i svingene – perfekt for den som prioriterer riktig hastighet, godt grep og høy fremkommelighet. Siden sykkelen elsker høy fart i stiene, er den utstyrt med effektive hydrauliske skivebremser fra Shimano (XT M8100), som gir kraftfull og konsekvent ytelse hele året – uansett om det regner, snør eller er støvete ute på stiene.

Jepp, dette er et spretten trailmonster med enorm drivkraft i pedalene som uten problemer suser fram over både stokk og stein. Den trives selvfølgelig best ute på stien, men fungerer faktisk nesten hvor som helst – den perfekte sykkelen for de som ønsker en rask og utholdende lekemaskin, fylt med moro-potensial, og som samtidig har alt som trengs for å ta syklingen din til nye høyder.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0072347-I420
EAN-kode-
VaremerkeORBEA
FargeMousegrey/Skyblue
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0072347
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
ModellserieOrbea Rise
KjønnUnisex, Dame, Herre
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Produsentens nettstedwww.orbea.com/se-en/
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemShimano
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano XT
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
ModellserieOrbea Rise
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

140 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakdemper-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Motor
Motor-
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
60 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Batteri
Batteri-
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriNei
Batterikapasitet (Wh)540
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
Batteriladerja
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningShimano EW-EN100 Junction
AssistansenivåerBoost, Eco, Trail
SykkelassistanseJa
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

LIKNENDE PRODUKTER

-21%
Merida Eone-Sixty 8000
85 999 kr
67 558 kr
Innsparing
-30%
Rock Machine El MTB Blizzard Int E30-29
61 090 kr
42 789 kr
Innsparing
-7%
Merida Eone-Forty 500
61 990 kr
57 769 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY