• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

SUPERIOR Superior Xf 999 Tr

Superior Xf 999 Tr
Beskrivelse

Vannkjølt karbonfiber-sykkel med imponerende hastighetsressurser og solid sti-følelse

Det fullstendig dempede flaggskipet Superior XF 999 TR har imponerende hastighetsressurser og leverer massevis av solid sti-følelse, en utrolig rask akselererende sykkel for deg som vil kunne kjøre ekstremt fort og samtidig ha full kontroll. En klatrevillig fornøyelsesmaskin med massevis av moro-potensial som vil kunne ta syklingen din til helt nye høyder. Dette er en lett karbonkonstruksjon med et rammeverk som er verd å oppgradere etterhvert som dine ferdigheter forbedres. Så hvis du ønsker å skinne på alt fra utfordrende nedfarter til intense langløp og har som mål å kjøre fra både naboen og alle i stallen, så er dette den riktige stisykkelen for deg. En solid investering med enorm kapasitet, kvikk respons og en responsiv styringsfølelse som villig svarer når du ønsker å øke farten, og som alltid vil gi deg full utbytte i form av 100% ren sykkelglede.

Nøkkelen til suksess!

  • Hel-dempet ramme av rent karbon (MTB Race Pro SU-01) med Advanced Race Geometry
  • Kobling med helt ny kinematikk og karbonsving som leverer høy kapasitet og effektiv kraftoverføring
  • Forgaffel fra RockShox (Revelation RC) med 140 mm slaglengde og lockout
  • Bakre demper fra RockShox (Monarch RT) med 130 mm slaglengde og lockout
  • Ekstremt slagkraftig 1x-girsystem med 12 gir fra Shimano (XT) og nesten feilfri funksjonalitet
  • Kraftfulle hydrauliske skivebremser med 4-kolvsok fra (Deore XT) som matcher hastighetsressursene
  • Raske 29-tommere fra DT Swiss (M 1900 Spline DB30) med kvalitetsdekk fra Schwalbe (Nobby Nic)
  • Block Lock styrelager som effektivt forhindrer skader på rammen
  • Høy-/senkbar setepinne fra ONE1 (MT171) betjent med en lett tilgjengelig hendel på styret
  • Rammen har nok plass til at du kan montere doble flaskeholdere

Hel-dempet karbonramme med kapasitet til å vinne konkurranser

Rammen utgjøres av en hel-dempet karbonramme (MTB Race Pro SU-01) i både hovedtriangelet og baksvingen som gir en godt balansert kombinasjon av rask racingsfølelse og effektiv kraftoverføring. Rammen formidler en fantastisk følelse av enorm kapasitet, med det ultimate målet om at du så raskt som mulig kan fylle premieskapet med medaljer og trofeer av edelt metall. Årets modell er dessuten oppdatert med helt ny kinematikk og forbedret geometri med lengre akselavstand og flatt styrestag. I kombinasjon med dens balanserte kopling gir dette kvikk manøvrerbarhet og suveren flyt i terrenget, uten at kraft går til spille når du gir alt på pedalene. Den har selvfølgelig pent integrert kabelføring og er tilpasset gjennomgående aksler (BOOST) for ekstra bred front- og bakaksel, som gir større avstand mellom eikefestene ved navet for et stivere hjul med bedre kontroll. Modellen er designet for en dempingsvei på 140/130 mm og er spesielt rettet mot de som vil kjøre raskt på moderne flytende skogstier og i bratte seksjoner i utfordrende terreng.

Demper som håndterer alt fra utfordrende nedkjøringer til glatte grusveirally

Demperfunksjonen ivaretas av høykvalitetskomponenter fra RockShox; foran sitter en Revelation RC med lockout og hele 140 mm slaglengde, mens bak monteres en Monarch RT med 130 mm slaglengde som justeres via en hendel på demperen. En ekstremt balansert og lettstyrt kombinasjon som gir deg alle muligheter til å kjøre utrolig fort over alt fra glatte grusveier til virkelig utfordrende terreng. Når sporene blir krevende er en dropper post blitt nesten obligatorisk, så naturligvis er sykkelen utstyrt med en høy-/senkbar setepinne styrt via en enkelt tilgjengelig hendel på styret fra starten av.

Slagkraftig 1x-girsystem med ledende presisjon og smidig funksjonalitet

Kjappe hastigheter nås med en ekstremt pålitelig 12-girs drivlinje fra Shimano (Deore XT) med ledende presisjon og gjennomprøvd funksjonalitet. Når utfordringene blir tøffere vil den moderne girutvekslingen (enkeltrinns med 34Tx10-51T) sammen med sykkelens lave vekt sikre at sykkelen møter de høye forventningene.

Skarpe 29-tommere med solid kursstabilitet og fantastisk grep i svingene

Alt ruller på et par mesterverk fra DT Swiss (M 1900 Spline DB30) med kvalitetsdekk fra Schwalbe (Nobby Nic Evo Super Ground TL Easy) med 2.35" bredde som gir kursstabilitet, fantastisk grep i svingene og selvfølgelig god rulling. Jo raskere det går, jo større krav stilles til bremsene, og derfor er modellen utstyrt med hydrauliske skivebremser med 4-kolvsok fra kvalitetssikrede Shimano (Deore XT) som matcher hastighetsressursene og leverer kraftig ytelse året rundt, uansett om det regner, snør eller er støvete ute i sporet.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0068977
EAN-kode-
VaremerkeSUPERIOR
FargeMatte Black/Olive Metallic
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieSuperior XF 999 TR
ModellserieSuperior XF serie
KjønnUnisex, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Produsentens nettstedsuperiorbikes.com/se
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano XT
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
ModellserieSuperior XF serie
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel-
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

140 mm
Bakdemper-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon60-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kranklager-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Håndtak/Styretape-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

LIKNENDE PRODUKTER

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY