• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

SUPERIOR Superior Team Xf 29Issue R

Superior Team Xf 29Issue R
Beskrivelse

Adrenalinpumpende racefantomet med nesten svimlende fartressurser

Den myteomspunnede Superior Team XF 29 Issue R er en kraftig fullstendig dempet XC-sykkel for deg som ønsker å kjøre vanvittig fort og samtidig ha full kontroll på utstyret. Et vanvittig raskt fartfantomet med enorme fartressurser, kvikk styringsfølelse og en aggressiv racefølelse gjennom hele spekteret. En genial investering som alltid leverer når du vil akselerere, og som vil gi deg maksimal ytelse i form av høye hastigheter, enten det er konkurranse eller trening som står på planen for dagen. Dette er et førsteklasses XC-monster med nesten grenseløs kapasitet designet for at du skal kunne kutte verdifulle sekunder... og det kanskje beste av alt, den vil sørge for at du enkelt kjører fra både naboen og alle stallkamerater uten problemer.

Nøkkelen til suksess!

  • Konkurranseklar ramme i karbon (High Modulus) som veier inn på utrolige 1,717 gram
  • Førsteklasses lenkesystem med avansert kinematikk som er finjustert for internasjonale konkurranser
  • Responsive dempere fra DT Swiss med 110/100 mm vandring og remote lockout
  • Ekstremt kraftig 1x-drivlinje med 12 gir fra Shimano’s topphylle (XTR)
  • Førsteklasses kranksett med 34-tannet enkelkrans fra Race Face (NEXT SL)
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (XTR) som virkelig lever opp til fartressursene
  • Mesterlige 29-tommere fra DT Swiss (XRC 1501 Spline DB30) med felger i karbon
  • Konkurranseklare tyske kvalitetsdekk fra Schwalbe (Racing Ralph/Racing Ray)
  • Dropper Post fra Crankbrothers (Highline 7) med generøs vandring
  • Block Lock headset beskytter rammen og minsker risikoen for skader på rammen
  • Sete fra Fizik (Terra Argo X3)

Kompromissløs racegeometri og kinematikk i absolutt toppklasse

Den imponerende rammen består av en konkurransedyktig ramme i toppkvalitets karbon (Carbon MTB Race Pro SU-01) utstyrt med en kompromissløs racegeometri og et lenkesystem med kinematikk som lar deg håndtere utfordrende sporvalg på en forbilledlig enkel måte. Et ultralight design der både den fremre trekanten og baksvingen er fremstilt i toppkvalitets karbon (High Modulus), som leverer kraftoverføring i ypperste klasse. En velbalansert og ekstremt lett base med enorm kapasitet som sikrer at all kraft overføres ned til bakhjulet. Denne versjonen har også en oppdatert geometri med kortere kjedestag og slakere vinkel på styrrøret, som i praksis gir deg alt du trenger for raskt å kunne fylle premieskapet med medaljer og pokaler av den rette sorten. Rammen har en elegant integrert kabelføring og er selvsagt tilpasset for gjennomgående aksler (BOOST), dvs. ekstra bred for- og bakaksel som tillater større avstand mellom ekefester ved navet, noe som gir et stivere hjul med bedre kontroll.

Fullstendig dempet terrengsykkel med kapasitet til å vinne internasjonale konkurranser

De responsive demperne fra DT Swiss, med en F232 ONE O.D.L. i front og en R 232 ONE bak (begge med remote lockout), tilbyr vandringer på 110/100 mm rettet mot deg som ønsker å kjøre nesten uvirkelig raskt på XC i toppklasse. En effektiv demping som sikrer maksimal markkontakt, som gir deg muligheten til å distansere hvem som helst, på alt fra jevne grusveier til de mer utfordrende underlag. Når løypene blir ekstra krevende, er en dropper post nesten et must, og naturligvis kommer denne sykkelen utstyrt med en høydejusterbar setepinne fra Crankbrothers (Highline 7) rett fra start.

Ekstremt kraftfull 1x-drivlinje med høy kapasitet og feilfri funksjon

Svimlende hastigheter oppnås ved hjelp av et strømlinjeformet kranksett fra Race Face (NEXT SL), kombinert med 12 helt konkurransedyktige gir fra Shimano (XTR) med skyhøy presisjon og pålitelig funksjon. Når utfordringene blir tøffere, er det den imponerende girutvekslingen (den 34-tannede enkelkransen kombinert med en kassett på 10-51T) som, sammen med sykkelens imponerende lave vekt, sikrer at drømmeoppsettet overgår alle forventninger.

Ultralight hjulsett med utrolig god rulle og skivebremser som matcher fartressursene

Alt ruller på et par ultralight mesterverk fra DT Swiss (XRC 1501 Spline DB30) med karbonfelger, utstyrt med raske kvalitetsdekk fra Schwalbe (Racing Ray EVO/Racing Ralph EVO) med 2.25" bredde som sørger for både kursstabilitet, godt grep i svingene og utrolig god rulle. Jo fortere det går, desto større krav stilles det til bremsene, og derfor kommer modellen med kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (XTR) som matcher fartressursene og leverer pålitelig ytelse hele året - uansett værforhold. Når du er klar for å bytte ut din gamle sykkel og raskt fylle premieskapet med skinnende medaljer og pokaler, da er dette din neste sykkel.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0068971
EAN-kode-
VaremerkeSUPERIOR
FargeMatte Carbon/Chrome/Team Red
Produsentens artikkelnummer-
MATTE CARBON/CHROME/TEAM RED
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieSuperior Team XF 29 Issue R
ModellserieSuperior Team XF 29 serie
KjønnUnisex, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Produsentens nettstedsuperiorbikes.com/se
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano XTR
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XTR
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeCarbon MTB Race Pro SU-01, Advanced Race Geometry, Travel 100 mm, Tapered Head Tube, BB92, 3D alloy one piece link, Carbon swingarm, SR dropout, Boost Thru Axle 12x148 mm, Inner cable routing, Dropped seat post ready
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelDT Swiss F232 ONE O.D.L., Tapered, 15x110mm axle, remote Lockout, 110mm travel
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

110 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med styrejusteringer
BakdemperDT Swiss R 232 ONE, remote Lockout, size 190x45mm ### Bushing body for DT Swiss
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Med styrekontroller
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
FordekkSchwalbe Racing Ray Evo LiteSkin TL Easy SuperRace, 29x2.25", ADDIX Speed, Schwalbe Racing Ralph Evo LiteSkin TL Easy SuperRace, 29x2.25", ADDIX Speed
BakdekkSchwalbe Racing Ray Evo LiteSkin TL Easy SuperRace, 29x2.25", ADDIX Speed, Schwalbe Racing Ralph Evo LiteSkin TL Easy SuperRace, 29x2.25", ADDIX Speed
Dekkdimensjon57-622
Drivverk
GirspakerSHIMANO XTR SL-M9100 Rapidfire Plus, 12-speed
BakgirSHIMANO XTR RD-M9100 Shadow Plus
KranklagerRace Face BB92, PressFit, shell 41x92mm
KassettSHIMANO CS-M9101-12, 10-51T
Komponenter
ForbremseSHIMANO XTR BL-M9100/BR-M9100, hydraulic disc brake ### SHIMANO XTR BL-M9100/BR-M9110, hydraulic disc brake
BakbremseSHIMANO XTR BL-M9100/BR-M9100, hydraulic disc brake ### SHIMANO XTR BL-M9100/BR-M9110, hydraulic disc brake
StyrelagerACROS AZX-220 R4, ZS44/28.6
ZS56/40, BlockLock 150° ### Head set cover
StyreONE1 Carbon, Horizon Bow, 9° backsweep, 7mm rise, 760mm, 31.8mm
StyrestemONE1 Race Alloy, 31.8mm, -7°
SetepinneCrankbrothers Highline 7 dropper post, 30.9mm
Håndtak/StyretapeONE1 VLG-1907D2 ### ONE1 VLG-1962-11D2, Lock-On
KUNDENES MENINGER

LIKNENDE PRODUKTER

-27%
Merida One-Twenty 600
31 999 kr
23 459 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S
  • XL
-17%
Merida One-Forty 700
42 999 kr
35 873 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S
  • XL
  • XS
-26%
Merida One-Twenty 3000
42 999 kr
31 619 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S
  • XL
-17%
Merida MTB One-Sixty 500
36 999 kr
30 590 kr
Innsparing
  • L
  • M
  • S
  • XL

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY