• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

KRONAN Kronan Elsykkel Herre Rask 7-Girs

Kronan Elsykkel Herre Rask 7-Girs
Beskrivelse

Elegant sykkel med 7 gir, hjelpsom elektrisk assistanse og herlig komfort

Om du tiltrekkes av tidløst design og klassiske former kombinert med hjelpsom elektrisk assistanse, er Kronan Rapp D7 Herr antageligvis det perfekte valget for deg. En robust elsykkel med elegante, rette linjer uten unødvendige tillegg, som falder i smak hos både unge og eldre. Den utgjør et praktisk transportmiddel for hverdagssyklisten som ønsker å gli gjennom dagen på en stilren klassiker og setter pris på pålitelig ytelse, høy komfort, smidige transportmuligheter og rask manøvrering. Det er en solid bruksykkel som lar deg tilbakelegge lange distanser daglig uten at du blir trøtt, andpusten eller sliten. Takket være den stabile bagasjebæreren, er det å frakte store mengder last inget problem, og sykkelen møter vanlige transportbehov med effektivitet.

Nøkkelen til suksess!

  • Robust, men lett aluminiumsramme med klassiske linjer og elegant integrasjon av delene
  • Pålitelig elmotor fra Ananda (M108VD) med 30Nm, smart skjult i forhjulet 
  • Batteri (468Wh) som er lett tilgjengelig plassert på bagasjebæreren og tilbyr rikelig rekkevidde 
  • Klart LCD-display med 5 assistansenivåer å velge mellom (gir støtte opp til 25 km/t)
  • Bergsikker girsystem med 7 navgir som er både pålitelige og krever minimalt vedlikehold 
  • Stabile 28-tommers hjul med grepssikre dekk som takler ujevnt underlag
  • Pålitelige bremser som gir et moderne utseende uten overflødig vekt
  • Komfortabel sal og justerbart styre gir mulighet for tilpasning i høyden 
  • Lykter og skjermer for sykling under alle værforhold og årstider
  • Stabilt støtte for sikker parkering når sykkelen ikke er i bruk
  • Enkelt vedlikehold takket være ukomplisert design
  • Og du, den fungerer like godt i storbyen som på landet

Aluminiumsramme med ikonisk design og komfortabel kjørestilling

Den robuste konstruksjonen består av en solid aluminiumsramme med ikoniske former. Rammen har et klassisk design som sørger for at du enkelt finner en komfortabel kjørestilling, nesten som å ha et panoramautsikt over omgivelsene. Dette er en vakkert sammensatt klassiker. Noen vil kanskje kalle den gammeldags, men la deg ikke lure av det klassiske utseendet; under overflaten ligger moderne teknikk som gir en komfortabel opplevelse i setet.

Når herlig eldrift kombineres med nesten ufeilbarlig girsystem

Motorens kraft kommer fra en pålitelig, navmontert elmotor fra Ananda (M108VD) med 30Nm dreiemoment, kombinert med et kraftfullt batteri (468Wh) lett tilgjengelig på sykkelens bagasjebærer. Kort fortalt får du her massevis av miljøvennlig kraft, som gir deg ekstra fart både i byen og på landeveien. Motoren i forhjulet gir en litt annen kjøreopplevelse enn en midtplassert motor og har ikke like lang rekkevidde, men prisen er til gjengjeld mye lavere.

Elmotoren og de 7 vedlikeholdsfrie navgirene fra Shimano (Nexus) arbeider effektivt sammen og gir rekkevidde som dekker behovet til de fleste. Girene er godt beskyttet mot fysiske påvirkninger og værforhold, noe som minimerer vedlikeholdsbehovet. Det lille vedlikeholdet som kreves, er simpelt; litt omsorg, kjærlighet, en dråpe olje og periodisk service vil holde sykkelen gående i tiår.

Tross moderne teknologi, er sykkelen enkel i bruk. Du velger enkelt blant de fem assistansenivåene og lar de smarte systemene ta seg av resten. "Walk assist"-funksjonen gjør at du kan aktivere motoren selv når du går ved siden av sykkelen (opp til 5 km/t). LCD-displayet på styret viser fart, distanse og batterinivå – akkurat hva du trenger å vite. Den smidige elassistenten sikrer en anstrengelsesfri ferd, enten det er i rushtiden eller på stigninger.

Robuste 28-tommere kombinert med pålitelige bremser 

Alt ruller på solide 28-tommers hjul som tilbyr overraskende høy komfort, og sammen med en behagelig sal beskyttes du mot ubehagelige overraskelser. Når du trenger å bremse, er både fotbremsen og den håndterlige rullebremsen foran pålitelige og effektive, slik at du kan stole på bremsene i all slags vær.

Utstyrsnivå som forenkler, sikrer og gjør sykkelturer morsommere

Utstyrsnivået er generøst, og inkluderer blant annet kraftig lys for å sikre at du blir sett, robuste skjermer som lar deg sykle i all slags vær, et stabilt støtte, et velfungerende kjedeskydd (som holder buksene rene), solid lås og grepssikre dekk med god rulleeffekt samt innebygd refleks for ekstra synlighet. Trenger du å frakte mye last eller ha med barna? Ikke noe problem, takket være den robuste bagasjebæreren bak som lar deg feste sekker eller en solid barnesete.

Hjelpsom klassiker med praktisk tilnærming og masse kjøreglede

En pålitelig elsykkel med syv gir som er tilpasset det barske skandinaviske klimaet og allerede fra start er utstyrt med skjermer, bagasjebærer, kjedeskydd, lås, støtte, reflekser og kraftig lys. Den passer utmerket for hverdagslige eventyr, tilbyr praktisk funksjonalitet og gir stor kjøreglede til eieren. Perfekt for deg som ønsker en problemfri måte å rulle ned til butikken, pendle til jobben eller dra på besøk, uten å måtte bekymre deg for oppbevaring av eiendelene dine.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0088973011955
EAN-kode7340130406628
VaremerkeKRONAN
FargeSvart
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
PersonaliseringPendling
ProduktserieKronan Elcyklar
ModellserieKronan Elsykler
KjønnHerre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemAnanda
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
168-190cm
Passer Høyde (cm)165-170, 170-175, 175-180, 180-185, 185-190
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Fotbrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

7-giret (1 x 7)
GirskifterserieShimano Nexus
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Ingen forskifter
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Nexus
ModellserieKronan Elsykler
Rammesett
Rammestørrelse55
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
FramgaffelmaterialeStål
Forstilling, type fjæringStålfjær
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Forhjulsnav-
Baknav-
Eiker-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon45-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Pedaler-
Håndtak/Styretape-
Motor
Motor-
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Forhjul
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
30 Nm
SensorerFart, Kadens
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Gjennomsnittlig rekkevidde 

Gjennomsnittlig rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under normale (eller gjennomsnittlige) forhold (middels store bakker, en del start og stopp samt varierende underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er for det meste hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel o.l.)
50 km
Maksimal rekkevidde 

Maksimal rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under ideelle forhold (varmt vær, få bakker, få start og stopp samt flatt underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er hovedsakelig hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel osv.)

90 km
Batteri
Batteri-
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringBagasjebrett
Avtagbart batteriJa
Batterikapasitet (Wh)468
Batterikapasitet (Ah)13
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
Batterilader2A
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningAnanda D13 LCD
Avtagbar skjermNei
DisplayplasseringVenstre
LadestasjonNei
Assistansenivåer1, 2, 3, 4, 5, Off, Walk
SykkelassistanseJa
Sykkelutstyr
Belysning-
Skjermer-
Støtte-
Kurv-
Lås-
SSF-Godkjent lås 

SSF-Godkjent lås

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en SSF-godkjent lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Ja
Annet-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

LIKNENDE PRODUKTER

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY