• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ROCK MACHINE Rock Machine Catherine E70-29

Rock Machine Catherine E70-29
Beskrivelse

Kraftig, letthåndterlig og smidig el-sykkel med moderne urban design

Leter du etter en hjelpsom hardtail med bredt register som trives på alt fra utfordrende skogstier til rask asfaltsykling? Ønsker du samtidig tilgang til nesten overmenneskelige leggmuskler i form av en kraftig elektrisk midtmotor? Da bør du definitivt se nærmere på den utrolig underholdende og imponerende allsidige Rock Machine Catherine e70-29. Dette er et smart valg for deg som pendler til jobben over varierte underlag og ønsker å komme raskt frem uten å bekymre deg for å ankomme svett eller andpusten. Med robuste hjul med god volum og dempet forgaffel, navigerer den uten problemer over både stubber og fortauskanter. Den trives like godt på svingete skogstier som i betongjungelen... et smidig drømmebygg for eventyrlystne pendlere!

Nøkkelen til suksess!

  • Kvalitetsaluminiumsramme (AL-6061 T6 Custom Tubing) med en sporty og komfortabel kjørestilling
  • Dempeforgaffel fra RST (Blaze 29 TNL-F) med 100 mm slaglengde og lockout
  • Kraftig og smidig elmotor fra Sport Drive (MD250S) med opptil hele 90Nm dreiemoment 
  • Det avtakbare batteriet (500Wh) er sentralt montert og tilbyr opptil 100 km rekkevidde
  • Pålitelig 8-girs drivlinje fra microSHIFT (ACOLYTE) med et bredt girspekter (38Tx12-42T)
  • Hydrauliske skivebremser leverer kraftfull og pålitelig ytelse under alle værforhold
  • Robuste 29-tommers hjul med 2,25" brede kvalitetsdekk fra WTB (Nineline Comp)
  • Demper i setepinnen sammen med brede dekk gir ekstraordinær komfort 
  • Kan utstyres med skjermer, bagasjebærer, belysning og støtte etter behov

Skulpturelt chassis i kvalitetsaluminium med elegante former

Det skulpturelle chassiset består av en nyutviklet ramme i aluminium (AL-6061 T6 Custom Tubing) med rene linjer og praktisk intern kabelføring. Den velbalanserte geometrien sikrer en komfortabel sittestilling og gir full oversikt over trafikken rundt deg. Den nøye utformede rammeformen er både praktisk funksjonell og estetisk tiltalende. Rammen er ikke bare elegant, den har også en robust konstruksjon med høy lateral stivhet for sikker stabilitet, samtidig som den tilbyr nok fleksibilitet til å garantere komfortabel kjøring selv på mindre ideelle underlag. 

Kraftig elektrisk drift i samarbeid med en pålitelig 8-girs drivlinje

Kjernen i sykkelen er et pålitelig drivsystem fra Sport Drive (MD250S), som kombinerer en sentralt plassert midtmotor med et elegant integrert batteri som leverer 500 Wh av miljøvennlig kraft. Kort sagt involverer dette sjenerøse mengder av miljøvennlig elektrisk kraft, som gir ekstra kraft i både ben og lunger, samt en rekkevidde på opptil 100 km. Den opererer med en topphastighet på 25 km/t, og selv om det er mulig å sykle raskere, er resten opp til din egen muskelkraft. 

Med motorens og batteriets sentrale plassering oppnås et lavt tyngdepunkt, som resulterer i rask manøvrering og en balansert kjøreopplevelse. Dette innebærer at når du tråkker rolig, mottar du myk og forsiktig assistanse, mens raskere og mer intens tråkking gir kraftigere assistanse, som naturligvis leder til høyere hastigheter.

Den kraftige midtmotoren arbeider sammen med en pålitelig drivlinje fra microSHIFT (ACOLYTE - RDM5185M) med 8 gir, og leverer pålitelig ytelse, et bredt girutvalg og imponerende fart. Girene justeres lett med et brukervennlig reglage, slik at girskift skjer uten anstrengelse. Hele systemet har en lav støynivå og gir en dynamisk følelse i kraftoverføringen, alt sammen i nesten sømløs harmoni og med høy effektivitet. 

Moderne teknologi som skaper en trygg følelse av pålitelig assistanse

Tross all moderne teknologi, fremstår sykkelen som eksemplarisk letthåndterlig. Med det tydelige displayet velger du enkelt et av driftsmodusene, og deretter tråkker du bare på. Motorens høykvalitetssensorer og kyndig programvare tar seg av resten. Du kan også benytte "walk mode"-modus, som lar deg utnytte elmotoren også mens du går ved siden av sykkelen din.

Divin demping, robuste 29-tommers hjul samt hydrauliske skivebremser

I front sitter en dempet forgaffel fra RST (Blaze 29 TNL-F) som øker komforten og forbedrer fremkommeligheten, som igjen skaper en følelse av økt sikkerhet når du sykler. Forgaffelen har 100 mm slaglengde og lockout-funksjon, som er ideell for de som ønsker å kjøre raskt og komfortabelt på alle typer underlag. Kombinasjonen av den dempede forgaffelen, demper i setepinnen og robuste 29-tommers hjul fra WTB (Nineline Comp) med 2,25" brede dekk, lar deg takle de fleste overflater med stor komfort. Når det er nødvendig å stoppe, gir de hydrauliske skivebremsene deg kraftig bremsing og kort bremselengde under alle forhold og årstider. 

En touringsykkel som vil endre ditt syn på sykling for alltid

En elassistert touringsykkel som føler seg hjemme i alle slags miljøer, den sikrer at du effektivt og raskt kan manøvrere gjennom betongjungelen og suse avslappet langs vindfulle skogsstier. En smidig og komfortabel el-sykkel med imponerende fremkommelighet som oppmuntrer til å la bilen stå, og som ivrig blir med på nye eventyr. Dette underholdende fremkomstmiddelet vil forvandle din oppfatning av sykling/pendling for alltid, og ta deg dit du ønsker, både raskere og med større letthet. 

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0069103
EAN-kode-
VaremerkeROCK MACHINE
FargeGlossneoncyan/Crimson/Silver
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieRock Machine Catherine
ModellserieRock Machine E-Mountain Hardtail
KjønnUnisex, Dame
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Produsentens nettstedrockmachinebikes.com/se
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemSport Drive
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

8-girs (1 x 8)
GirskifterseriemicroSHIFT
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
microSHIFT
ModellserieRock Machine E-Mountain Hardtail
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæringStålfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

100 mm
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Forhjulsnav-
Baknav-
Eiker-
Felger-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon57-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Pedaler-
Håndtak/Styretape-
Motor
Motor-
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
90 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Gjennomsnittlig rekkevidde 

Gjennomsnittlig rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under normale (eller gjennomsnittlige) forhold (middels store bakker, en del start og stopp samt varierende underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er for det meste hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel o.l.)
100 km
Batteri
Batteri-
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringOverrøret
Batterikapasitet (Wh)500
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
BatteriladerSport Drive Standard
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningSPORT DRIVE Grip
SykkelassistanseJa
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Rock Machine Catherine

-26%
Rock Machine Catherine 40-27
7 990 kr
5 874 kr
Innsparing
-27%
Rock Machine MTB Catherine 70-27
8 490 kr
6 195 kr
Innsparing
-29%
Rock Machine Catherine 60-29
14 390 kr
10 154 kr
Innsparing
-36%
Rock Machine Catherine 40-29
12 490 kr
8 014 kr
Innsparing

LIKNENDE PRODUKTER

-21%
Merida Eone-Sixty 8000
85 999 kr
67 558 kr
Innsparing
-30%
Rock Machine El MTB Blizzard Int E30-29
61 090 kr
42 789 kr
Innsparing
-7%
Merida Eone-Forty 500
61 990 kr
57 769 kr
Innsparing
-13%
Merida Espeeder 400Eq
37 999 kr
32 983 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY