• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

BH Bh Elsykkel Hybrid Atom Jet Sølv-Rød-Sølv

Bh Elsykkel Hybrid Atom Jet Sølv-Rød-Sølv
Beskrivelse

Smidig sykkel med atletisk elektrisk drift og en sportslig urban kjøreopplevelse 

Allrounderen BH Atom Jet er utstyrt med en atletisk drivlinje som leverer rikelig med kraft og ekte kjøreglede, uavhengig av hvor mange watt du har igjen i beina. Det ideelle transportmiddelet for deg som ønsker en smidig elektrisk sykkel med effektiv fremkommelighet og masse herlig trykk i pedalene. Denne modellen er langt fra begrenset til glatte sykkelstier; dens allsidighet er en av de fremste egenskapene. Med robuste hurtigdekk med solid volum og en dempet gaffel, navigeres gater, torg og smug med letthet. Faktisk trives den like godt i byjungelen som på svingete grusveier. Det moderne designet med lav innstigning er absolutt fremtredende, og den kommer med en pålitelig 8-girs drivlinje, en kraftig elektrisk motor og effektive hydrauliske skivebremser som fungerer under alle værforhold. En elektrisk forsterket sykkel som sikrer at du enkelt håndterer alle viktige gjøremål før du stempler inn på jobb i god tid, uten å bli det minst svett eller andpusten. 

Nøkkelen til suksess!

  • En underholdende sykkel som tilbyr den rette balansen mellom hastighet, stabilitet og fremkommelighet
  • Aluminiumsramme med lavere innstigning som lett håndterer harde belastninger 
  • Frontdemper fra SR Suntour (NEX HLO) med låsefunksjon og et slag på hele 63 mm 
  • Kraftig elektrisk motor fra BH (1E-36V) med et dreiemoment på opp til 65 Nm
  • Batteri fullintegrert i diagonalrøret med 500 Wh kapasitet, som gir en rekkevidde på opptil 105 km
  • Pålitelig 1x-drivlinje med 8 gir fra kvalitetssikre Shimano (Acera) med bred utveksling
  • Robuste aluminiumsfelger som ruller på 45 mm brede dekk fra Kenda (K1129) med lav rullemotstand
  • Effektive hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT200) som fungerer i all slags vær
  • Utstyrmuligheter som kan gjøre hverdagen enklere etter ønske

Skulpturelt aluminiumschassis med litt lavere innstigning og moderne urban geometri 

Dets skulpturelle chassis er laget av en høykvalitets aluminiumsramme med rette linjer og et batteri som er fullstendig integrert i diagonalrøret, praktisk intern kabelføring og en velbalansert geometri som både er behagelig og samtidig gir full oversikt over trafikken rundt deg. Den tydelig definerte rammeformen med lavere innstigning er både praktisk og funksjonell, og vekker utvilsomt en stor lyst. Rammen er ikke kun elegant, men har en robust konstruksjon med høy lateral stivhet som gir trygg stabilitet, men er samtidig fleksibel nok til å sikre en behagelig kjøretur selv på svært dårlige veier.

I front finner du også en dempet gaffel fra SR Suntour (NEX HLO) med 63 mm slaglengde og hydraulisk låsing, kontrollert med en lett tilgjengelig hendel, som tilbyr et bredere bruksområde og lar deg sykle like raskt på ujevne underlag som på glatte sykkelstier.

Atletisk elmotor med smidige kjøreegenskaper og kraftig dreiemoment

Drivkraften leveres av en atletisk elektrisk motor fra BH (1E-36V), som gir et dreiemoment på opp til 65 Nm, drevet av et kraftig (500 Wh) og fullstendig integrert batteri med en beskyttet plassering i diagonalrøret. Dette sikrer rikelig med miljøvennlig kraft, som gir en rekkevidde på opp til imponerende 105 km med hastigheter på maksimalt 25 km/t. Du kan selvsagt sykle raskere enn dette, men da må resten av arbeidet gjøres med enten tyngdekraften eller god, gammeldags muskelkraft. Hele drivsystemet er plassert sentralt i rammen nederst, noe som skaper et optimalt lavt tyngdepunkt som igjen gir fantastisk balanse, stabilitet og kvikk manøvrerbarhet.

Det smidige elektriske systemet har dessuten utmerket respons, men minst like imponerende er den dynamiske sykkelfølelsen elmotoren gir ved hvert tråkk. Dette skyldes i stor grad de høykvalitets kraftsensorene, og i praksis betyr dette at når du tråkker rolig og forsiktig gir systemet en myk og behagelig assistanse. Men når du tråkker raskere, og spesielt hardere, får du en langt mer kraftig assistanse. Hele systemet opererer med et imponerende lavt støynivå og leverer en solid følelse i kraftoverføringen, alt sammen skjer i full harmoni og med pålitelig effektivitet.

I tillegg kommer en smidig X Display Lite som med klare indikatorer viser hvilken av de forskjellige kjøremodusene du har valgt, med alternativer som Off, Eco, Eco+, Sport, eller Boost. Alt styres via et praktisk og lett håndterbart kontrollpanel med en lett tilgjengelig plassering og et design som beskytter ved uhell. 

Pålitelig 1x-drivlinje med smidig ytelse styrt fra en lett håndterlig cockpit 

Under "hetten" finner du en pålitelig 1x-drivlinje fra Shimano (Acera), som består av 8 gir som gir jevn ytelse og sjelden fører til problemer. Spansk design av høy kvalitet utelukker selvsagt middelmådige masseproduserte deler, og kjernen i designet er en 38-tenners enkelring kombinert med en 8-delt kassett (11-32T) som tilbyr en utveksling med god bredde, der fokuset ligger på jevn funksjon. Girskiftene håndteres også gjennom et lettmanøvrert kontrollpanel som lar deg skifte giring uten minste anstrengelse. Hele drivlinjen styres fra en cockpit som gir deg en klar oversikt og som dessuten er exemplarisk lett å betjene, uten unødige distraksjoner.

Robust hjulsett med fartsglade kvalitetsdekk og kraftige skivebremser 

Det robuste hjulsettet kommer med aluminiumsfelger og ruller på et sett med fartsglade kvalitetsdekk fra Kenda (K1129), disse sikre 28-tommerne med en bredde på 45 mm er kjent for deres gledesspredende fart i kombinasjon med et pålitelig grep i svingene. Når farten øker, øker også kravene til bremseevnen, og derfor er sykkelen utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT200), som passer perfekt til fartsressursene og sikrer førsteklasses bremsekapasitet gjennom hele året, uansett om det er gjørmete, regnfullt eller slaps ute. 

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0106550-O376
EAN-kode-
VaremerkeBH
FargeSILVER-RED-SILVER
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0106550
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
PersonaliseringPendling
ProduktserieBH Atom
ModellserieBH Atom
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Ja
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Produsentens nettstedwww.bhbikes.com/en_GB
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemTS System
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

8-girs (1 x 8)
GirskifterserieShimano Acera
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Acera
ModellserieBH Atom
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæringStålfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

63 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Forhjulsnav-
Baknav-
Eiker-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon45-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Pedaler-
Håndtak/Styretape-
Motor
Motor-
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Forhjul
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Maksimal rekkevidde 

Maksimal rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under ideelle forhold (varmt vær, få bakker, få start og stopp samt flatt underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er hovedsakelig hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel osv.)

105km
Batteri
Batteri-
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringOverrøret
Avtagbart batteriJa
Batterikapasitet (Wh)500
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningBH X Display Lite
Avtagbar skjermNei
DisplayplasseringSenter
LadestasjonUSB
AssistansenivåerBoost, Eco, Eco+, Off, Sport
SykkelassistanseJa
Sykkelutstyr
Støtte-
SSF-Godkjent lås 

SSF-Godkjent lås

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en SSF-godkjent lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Nei
Annet-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY