• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ROCK MACHINE Rock Machine Storm Int E70-29

Rock Machine Storm Int E70-29
Beskrivelse

Kraftig, lett å håndtere og smidig el-sykkel med et moderne urbant design

Leter du etter en hjelpsom hardtail med bredt register som trives på alt fra utfordrende skogstier til rask asfalt-sykling? Ønsker du samtidig tilgang til nesten overmenneskelige leggmuskler i form av en kraftig elektrisk motor midt på? Da bør du definitivt se nærmere på den vanvittig morsomme og imponerende allsidige Rock Machine Storm INT e70-29. Dette er et smart valg for deg som pendler til jobb over varierende underlag og ønsker å komme deg til jobben raskt uten å måtte bekymre deg for å ankomme svett eller andpusten. Takket være robuste hjul med solid volum og en dempet framgaffel, tar den seg ubesværet over både rot og fortauskanter, den trives like godt ute på de svingete skogsstiene som i betongjungelen... en smidig drømmebygge for eventyrlige pendlere!

Nøkkelen til suksess!

  • Kvalitetsaluminiumsramme (AL-6061 T6 Custom Tubing) med en sporty og komfortabel kjørestilling
  • Dempegaffel fra RST (Blaze 29 TNL-F) med 100 mm slaglengde og lockout
  • Kraftig og smidig elmotor fra Sport Drive (MD250S) med opptil hele 90Nm dreiemoment 
  • Elegant integrert batteri (500Wh) som er sentralt montert og gir opptil 100 km rekkevidde
  • Pålitelig 8-girs drivlinje fra microSHIFT (ACOLYTE) med et bredt girutvalg (38Tx12-42T)
  • Hydrauliske skivebremser som sikrer kraftig og pålitelig ytelse uansett vær
  • Robuste 29-tommere med 2,25" brede kvalitetsdekk fra WTB (Nineline Comp)
  • Dempegaffel som sammen med de brede dekkene sørger for himmelsk komfort 
  • Kan utstyres med skjermer, bagasjebærer, belysning og støtte om ønskelig

Skulpturelt chassis i kvalitetsaluminium med et elegant integrert batteri

Det skulpturelle chassiset består av en nyutviklet ramme i aluminium (AL-6061 T6 Custom Tubing) med rene linjer og et elegant integrert batteri samt praktisk intern kabelføring. Dens velbalanserte geometri sørger for at du finner en komfortabel posisjon og samtidig gir deg full oversikt over alt som foregår rundt deg i trafikken. Dens tydelig utskårne rammefasong er praktisk funksjonell og vekker en uimotståelig følelse av begjær. Rammen er ikke bare moderne og elegant, men har også en robust konstruksjon med høy lateral stivhet som skaper trygg stabilitet, samtidig som den har nok fleksibilitet til å garantere en komfortabel tur selv på litt dårligere underlag. 

Kraftig elektrisk drift i samarbeid med en pålitelig 8-girs drivlinje

Hjertet består av et pålitelig drivsystem fra Sport Drive (MD250S) som kombinerer en sentralt plassert midtmotor med et elegant integrert batteri som leverer 500 Wh med miljøvennlig kraft. Kort sagt, det handler om generøse mengder miljøvennlig elektrisk kraft som gir deg masse ekstra kraft i både ben og lunger samt en rekkevidde på opptil 100 km. Den oppnår en hastighet på maksimalt 25 km/t, men selvfølgelig kan du sykle enda raskere med god, gammeldags muskelkraft. 

Takket være motorens og batteriets sentrale plassering oppnås et lavt tyngdepunkt, noe som skaper rask manøvrerbarhet og en fantastisk velbalansert følelse i syklingen. Dette betyr at når du tråkker rolig og forsiktig, får du myk og rolig assistanse, men tråkker du derimot raskere og mer intensivt, får du en betydelig mer kraftfull assistanse som naturligvis også øker hastigheten.

Den kraftige midtmotoren jobber i perfekt harmoni med en bevist drivlinje fra microSHIFT (ACOLYTE - RDM5185M) med 8 gir og den leverer både pålitelig funksjon, et bredt girutvalg samt selvsagt fartressurser av høy klasse. Girskiftene håndteres via en lettbetjent spak som gir deg muligheten til å skifte mellom gir uten anstrengelser. Hele pakken har et imponerende lavt støynivå og leverer en dynamisk kraftoverføring med nesten sømløs harmoni og høy effektivitet. 

Moderne teknologi som skaper en trygg følelse av pålitelig hjelpsomhet

Til tross for all dens moderne teknologi, føles sykkelen eksemplarisk lett å håndtere. Gjennom den tydelige displayen velger du ett av kjøremodiene og deretter er det bare å tråkke på, da tar motorens høykvalitetssensorer og en kompetent programvare hånd om resten. Du kan også benytte såkalt "walk mode" som betyr at du kan anvende elmotoren også når du går ved siden av sykkelen.

Himmelsk demping, robuste 29-tommere samt hydrauliske skivebremser

Foran sitter en dempegaffel fra RST (Blaze 29 TNL-F) som gir deg økt komfort og mer effektiv fremkommelighet, noe som igjen gir deg økt trygghet bak styret. Framgaffelen har en slaglengde på 100 mm og dessuten lockout, noe som gjør det mulig å låse gaffelen via et lett tilgjengelig reglage; perfekt for de av oss som ønsker å kunne fokusere på å kjøre raskt og komfortabelt uansett underlag. Takket være kombinasjonen av den dempede framgaffelen, den dempede setepinnen og et par robuste 29-tommere fra WTB (Nineline Comp) med en dekkbredde på 2.25", kan du håndtere de fleste typer underlag med nesten himmelsk komfort. Og når du trenger å stoppe, har du tilgang til hydrauliske skivebremser, noe som sikrer kraftfull bremseytelse og kort bremselengde uansett underlag, værforhold og årstid. 

Touringsykkel som for alltid vil endre din måte å se på sykling

En el-assistert touringsykkel som trives i de fleste typer miljøer, sikrer at du effektivt og raskt kan navigere gjennom byjungelen samt komfortabelt cruise langs bølgende skogsstier. En smidig og komfortabel el-sykkel med imponerende fremkommelighet som lar deg med god samvittighet la bilen stå hjemme, og som ivrig blir med på nye eventyr! Dette underholdende transportmiddelet vil for alltid endre hvordan du ser på sykling og pendling, og den tar deg dit du vil – både raskere og betydelig enklere. 

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0069137
EAN-kode-
VaremerkeROCK MACHINE
Farge-
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieRock Machine Storm
ModellserieRock Machine E-Mountain Hardtail
KjønnUnisex, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Produsentens nettstedrockmachinebikes.com/se
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemSport Drive
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

8-girs (1 x 8)
GirskifterseriemicroSHIFT
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
microSHIFT
ModellserieRock Machine E-Mountain Hardtail
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæringStålfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

100 mm
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Forhjulsnav-
Baknav-
Eiker-
Felger-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon57-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Pedaler-
Håndtak/Styretape-
Motor
Motor-
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
90 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Gjennomsnittlig rekkevidde 

Gjennomsnittlig rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under normale (eller gjennomsnittlige) forhold (middels store bakker, en del start og stopp samt varierende underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er for det meste hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel o.l.)
100 km
Batteri
Batteri-
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringOverrøret
Ladetid7 h 30 m
Batterikapasitet (Wh)500
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
BatteriladerSport Drive Standard
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningSPORT DRIVE Grip
SykkelassistanseJa
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Rock Machine Storm

LIKNENDE PRODUKTER

-13%
Merida Espeeder 400Eq
37 999 kr
32 983 kr
Innsparing
-14%
Orbea MTB Wild H20 Mango (Gloss) - Black (Matt)
-14%
Orbea MTB Wild H20 Metallic Night Black (Matt-Gloss)

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY