• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ROCK MACHINE Rock Machine Elsykkel Storm E70-29

Rock Machine Elsykkel Storm E70-29
Beskrivelse

Kraftfull, lett å håndtere og smidig elsykkel med et moderne urbant design

Leter du etter en hjelpsom hardtail med et bredt spekter som trives på alt fra humpete skogsstier til rask asfaltsykling? Ønsker du samtidig tilgang til nesten overmenneskelige leggmuskler i form av en kraftig elektrisk midtmotor? Ja, da bør du definitivt ta en ekstra titt på den utrolig morsomme og imponerende allsidige Rock Machine Storm e70-29. Dette er et smart valg for deg som pendler til jobben over variert underlag og ønsker å komme raskt frem uten bekymringer for å ankomme svett eller andpusten. Med robuste hjul av solid volum og en dempet forgaffel, tar den seg uten problemer fram over både stokk og stein. Den trives like godt på de svingete skogsstiene som i byjungelen... En smidig drømmeoppbygging for eventyrlystne pendlere!

Nøkkelen til suksess!

  • Kvalitets aluminumramme (AL-6061 T6 Custom Tubing) med en sporty og komfortabel kjørestilling
  • Demper foran fra RST (Blaze 29 TNL-F) med 100 mm vandring og lockout
  • Kraftfull og smidig elmotor fra Sport Drive (MD250S) med opptil 90Nm i dreiemoment 
  • Det avtagbare batteriet (500Wh) er sentralt plassert og gir opptil 100 km rekkevidde
  • Pålitelig 8-girs drivlinje fra microSHIFT (ACOLYTE) med et bredt girutvalg (38Tx12-42T)
  • Hydrauliske skivebremser for kraftfull og pålitelig ytelse under alle værforhold
  • Robuste 29-tommers hjul med 2,25" brede kvalitetsdekk fra WTB (Nineline Comp)
  • Demper i setepinnen sammen med de brede dekkene gir himmelsk komfort 
  • Kan utstyres med både skjermer, bagasjebærer, belysning og støtte om ønskelig

Skulpturelt chassis i kvalitetsaluminium med elegante former

Det skulpturelle chassiset består av en nyutviklet ramme i aluminium (AL-6061 T6 Custom Tubing) med rette linjer og praktisk intern kabeltrekking. Dens velbalanserte geometri sikrer en komfortabel posisjon og gir deg full oversikt over trafikkbildet. Dets klart utmeislede rammeform er praktisk og funksjonell, og vekker en vanskelig håndterbar følelse av begjær. Rammen er ikke bare elegant, men også robust med høy lateral stivhet for sikker stabilitet, samtidig som den har nok fleksibilitet til å tilby komfort også på dårligere underlag. 

Kraftfull elektrisk drift i samarbeid med en pålitelig 8-girs drivlinje

Hjertet i systemet er en pålitelig drivmekanisme fra Sport Drive (MD250S) som kombinerer en sentralt plassert midtmotor med et elegant integrert batteri som leverer 500 Wh med miljøvennlig energi. Kort fortalt tilbyr det generøse mengder med miljøvennlig elektrisk kraft som gir deg ekstra energi i både ben og lunger, og en rekkevidde på opptil 100 km. Den akselererer til en hastighet på maksimalt 25 km/t, og selvfølgelig kan du sykle enda raskere, men da må du tråkke selv. 

Med motorens og batteriets sentrale plassering oppnås et lavt tyngdepunkt, som gir rask manøvrerbarhet og en herlig balansert følelse på sykkelen. Dette betyr at når du tråkker rolig og forsiktig, får du en myk og rolig assistanse, mens hvis du tråkker raskere og mer intensivt, får du en mer kraftfull assistanse, som naturligvis også leder til høyere hastigheter.

Den kraftfulle midtmotoren jobber i tandem med en velprøvd drivlinje fra microSHIFT (ACOLYTE - RDM5185M) med 8 gir. Den sikrer pålitelig funksjon, et bredt girvalg og selvfølgelig gode hastighetsressurser. Girskiftene kontrolleres ved hjelp av et enkelt regel, som gjør at du kan veksle mellom girene uten at det føles anstrengt. Hele pakken har et imponerende lavt støynivå og gir en dynamisk følelse av kraftoverføring, og det beste av alt er at det skjer med nesten sømløs harmoni og høy effektivitet. 

Moderne teknologi for en trygg følelse av pålitelig assistanse

Til tross for all moderne teknologi, oppleves sykkelen som eksemplarisk lett å håndtere. Gjennom den klare displayen velger du et av kjøreprogrammene, og så er det bare å tråkke i vei, mens motorens høykvalitetssensorer og kompetent programvare tar seg av resten. Du kan også benytte det såkalte "walk mode"-moduset, som lar deg bruke elmotoren selv når du går ved siden av sykkelen din.

Himmelsk demping, robuste 29-tommere og hydrauliske skivebremser

I fronten sitter en dempet forgaffel fra RST (Blaze 29 TNL-F) som tilbyr økt komfort og mer effektiv framkommelighet, noe som igjen øker sikkerheten bak styret. Forgaffelen har en vandring på 100 mm og tilbyr også lockout (du kan låse gaffelen via et lett tilgjengelig regel), perfekt for de som ønsker å kjøre raskt og komfortabelt uansett underlag. Kombinasjonen av den dempede forgaffelen, den dempede setepinnen og et par robuste 29-tommere fra WTB (Nineline Comp) med en dekkbredde på 2,25", gjør at du kan håndtere de fleste underlag med nesten himmelsk komfort. Og når du trenger å stoppe, gir hydrauliske skivebremser deg kraftig bremsing og kort bremselengde uansett underlag, værforhold og årstid. 

En touringsykkel som for alltid vil endre din måte å se på sykling

En elassistert touringsykkel som trives i de fleste miljøer, og sikrer at du effektivt og raskt kan navigere gjennom byjungelen og suse fram langs bølgende skogsstier. En smidig og komfortabel elsykkel med imponerende fremkommelighet, som gjør at du med god samvittighet kan la bilen stå hjemme, og som gjerne blir med på nye eventyr! Dette underholdende transportmiddelet vil for alltid endre din oppfatning av sykling og pendling, og det vil ta deg dit du ønsker, både raskere og mye enklere. 

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0069135
EAN-kode-
VaremerkeROCK MACHINE
FargeMattekhaki/Black/Silver
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieRock Machine Storm
ModellserieRock Machine E-Mountain Hardtail
KjønnUnisex, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens fargeMATTEKHAKI/BLACK/SILVER
Årsmodell2022
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemSport Drive
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

8-girs (1 x 8)
GirskifterseriemicroSHIFT
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
microSHIFT
ModellserieRock Machine E-Mountain Hardtail
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeAlloy Al-6061 T6 Custom tubing, Smooth Welding, Fun Ride Geometry, Shark Spine EVO, Sport Drive MID Motor, OLD 135x9, Disc Brake Post Mount, Fender&Kickstand Ready Dropout, Replaceable RD Hanger, Inner Cable Routing
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelRST Blaze 29 TNL-F, 1-1/8", Coil, QR Type, Lockout, 100mm travel
Forstilling, type fjæringStålfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

100 mm
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
ForhjulsnavONE1 Disc, 6 bolts, 32H, QR Type
BaknavONE1 Disc, 6 bolts, 32H, M10x135mm, QR Type
EikerSapim Galvanized Black
FelgerWTB SX19, 32H
FordekkWTB Nineline Comp, 29x2.25", Reflective Tape
BakdekkWTB Nineline Comp, 29x2.25", Reflective Tape
Dekkdimensjon57-622
Drivverk
GirspakermicroSHIFT ACOLYTE Express SLM7180R, 8-speed
BakgirmicroSHIFT ACOLYTE Clutch dsgn. RDM5185M
KassettmicroSHIFT ACOLYTE CSH083, 12-42T
Komponenter
ForbremseALHONGA AHJ-OD07, 160/160 rotor, hydraulic disc brake
StyrelagerFSA No.10 Semi-Cartrige, 1-1/8“
StyreONE1 Alloy, MTB AL-325BT, 6° upsweep, 9° backsweep, 25mm rise, 720mm, 31.8mm
StyrestemONE1 TDS-C342 Alloy, 31.8xE45mm, +3°
SetepinneONE1 Alloy, SPS 405 Suspension, 30.9x350mm
PedalerMarwi SP-827 SANDBLOCK Non/slip pedal
Håndtak/StyretapeVelo VLG-1879D2, Ergo Grip
Motor
MotorSport Drive SD MD250S
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
90 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Gjennomsnittlig rekkevidde 

Gjennomsnittlig rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under normale (eller gjennomsnittlige) forhold (middels store bakker, en del start og stopp samt varierende underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er for det meste hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel o.l.)
100 km
Batteri
BatteriSPORT DRIVE, 36V, 500Wh, on-frame mount
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringOverrøret
Ladetid7 h 30 m
Batterikapasitet (Wh)500
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
BatteriladerSport Drive Standard
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningSPORT DRIVE Grip
SykkelassistanseJa
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Rock Machine Storm

LIKNENDE PRODUKTER

-13%
Merida Espeeder 400Eq
37 999 kr
32 983 kr
Innsparing
-14%
Orbea MTB Wild H20 Mango (Gloss) - Black (Matt)
-14%
Orbea MTB Wild H20 Metallic Night Black (Matt-Gloss)

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY