KJØPEGUIDE: HVA DU BØR SE ETTER NÅR DU VELGER NYE DEKK OG SLANGER
Dekk og slanger er essensielle deler på sykkelen. Disse komponentene blir ofte oversett men kan virkelig definere hvordan sykkelen din presterer. Om dekkene dine er gamle eller viser tegn på slitasje er det viktig at de byttes ut, om du venter for lenge kan en punktering årsake kostbare skader på hele sykkelen din.
Dekk og slanger har ulike størrelse betegnelser, bredder og mønstre, kan lages av ulike sammensetninger og kommer med ulike dekksystem. Det kan føles som en jungel, men når du vel kan det grunnleggende er det faktisk ganske enkelt.
I denne guiden hjelper vi deg å finne riktige dekk og slanger til sykkelen din.
Diameteren på hjulet og bredden av dekket er det viktigeste å tenke på når du skal finne rett dekk til sykkelen. Diameteren er den samme som hjulstørrelsen, til eksempel 26 eller 29-tommer. Når det gjelder bredden på dekket, kan du velge mellom ulike størrelser så lenge bredden på dekket ikke er større enn avstanden mellom gaffelen (og skjermen hvis du har en). Er du usikker, kan du velge samme bredde som på dine gamle dekk.
Når du velger slange er det viktig å finne en slange som er tilpasset rett hjulstørrelse og passer dekkdimensjonene.
Dette er de forskjellige betegnelsene for dekk og slanger:
- Klassisk betegnelse i tommer (diameter x bredde): f.eks. 28 x 1,25
- Moderne ETRTO betegnelse i mm (bredde x diameter): f.eks. 35 - 622
- Alternativ betegnelse: f.eks. 700C
Her har vi samlet de vanligste betegnelsene for dekk slik at du enkelt kan slå opp og konvertere til rett størrelse.
- Finn størrelse betegnelsen på sideveggene til dine gamle dekk (f.eks. 32-622).
- Bruk vår størrelsetabell for å konvertere størrelsen mellom forskjellige dekk om nødvendig.
- Dekk kommer normalt i forskjellige bredder - sørg for å velge en dekkbredde som får plass mellom gaffelen.
- Se etter størrelse betegnelsen på sideveggen av dekket.
- Velg en slange som har en bredde som passer til dekkene.
- Gå til dekk og slanger
- Velg en slange med en ventil som er kompatibel med hjulene. Du kan se hva slags ventil du bør ha ved å kontrollere ventilhullet på felgen. Det finnes tre forskjellige ventiler:
- Välj rätt ventil för din fälg. Du kan mäta hålet i din fälg för att se vilken ventil som passar. Det finns tre olika typer av ventiler:
- SV: Presta-ventil (også kjent som Sklaverand ventil, fransk ventil) – 6,5 mm
- AV: Schrader-ventil (også kjent som bilventil) – 8,5 mm
- DV: Dunlop-ventil (også kjent som Woods ventil) – 8,5 mm
Når du har rett lufttrykk ruller hjulene bedre, noe som bidrar til en mer komfortabel sykkelopplevelse og reduserer risk for punktering.
- Med ethøyt lufttrykk ruller dekkene fortere, men absorberer ikke vibrasjoner like bra.
- Med etlavt lufttrykk ruller dekkene litt saktere, men absorberer støt og vibrasjoner bra.
På de fleste dekkene kan man finne en lufttrykkmåler på sideveggen av dekket. Vennligst ta hensyn til det anbefalte trykket slik at du unngår skader på sykkelen.
Vi anbefaler dessuten å sjekke dekktrykket annenhver uke for å sørge for at dekkene ikke har mistet for mye luft. Du kan enkelt pumpe opp dekkene til det ønskede trykket ved hjelp av en pumpe med et manometer. Dekktrykket kan måles på to ulike måter: BAR eller PSI. De fleste gulvpumper viser både disse trykkenhetene.
Dekkbredde
- Smale dekk har vanligvis høyere lufttrykk enn andre dekk og har en tendens til å rulle fortere på harde og jevne overflater.
- Brede dekk har vanligvis et lavere lufttrykk noe som gir mer kontroll og komfort takket være bedre grep på veiene. Disse dekkene er egnet for ujevne overflater.
- Dekk med høyt luftvolum som (“plus size” og fatbike dekk) har en større kontaktflate som gir et bedre grep på løse overflater slik som snø og sand.
Dekkmønster
Ulike mønster er egnet for ulike typer av sykling og forskjellige værforhold.
- Dekk til terrengsykler, cyclocross og gravel bikes har mange ulike mønstre å velge mellom, mens racerdekk sjelden har noe mønster.
Sammensetning
Gummiblandingens sammensetning bestemmer mykheten til dekkene, noe som påvirker både rulleegenskapene og holdbarheten. Dekk med et durometer på 70 regnes som "hard" og har en tendens til å være prisgunstig, hurtigrullende og slitesterk.
De fleste trekking og bysykkel-dekk bruker denne sammensetningen. Dekk med en durometer på 50 regnes som "myke", har et godt grep men er ikke like slitesterke. Denne sammensetningen blir ofte brukt for mountainbike og downhill hvor trekkraften er viktig og det ofte skjer hyppige dekkskifter. Dette er også et populært dekk for sykling i våte forhold. Dekk med en durometer på 60 blir ofte sett på som en god all-round kompromiss. Man finner denne sammensetningen blant alle typer av sykling.
Visse dyrere dekk bruker et flertall gummiblandinger for å optimalisere rulleegenskaper, slitestyrke og grep.
Dekk med små knotter som sitter tett sammen ruller raskere, men gir mindre grep på løst eller vått underlag. Perfekt for høyt tempo på tørt underlag.
Dekk med større, ofte kantede knotter med større mellomrom ruller saktere, men gir et bedre grep på løst, ujevnt og vått underlag.
Dekk med et smalt mønster i midten og store knotter på sidene (semi-slick) kombinerer gode rulleegenskaper på hardpakket underlag og gir ekstra godt grep i svinger på løst underlag.
Tubeless dekk
Tubeless og Tubeless Ready dekk kan brukes uten slange. Disse dekkene bruker samme teknologi som vanlige clinchers, men er satt sammen på en enklere måte slik at de forsegler og holder luft uten bruk av slange. Dette systemet gir et bedre grep, større komfort og beskytter mot punktering - En favoritt hos både mountainbike, cyclocross og racersyklister. For å kunne konvertere til tubeless trenger du spesielle tubeless ready dekk, felgbånd, ventiler og forseglingsvæske.
+ Bedre grep / lavere lufttrykk
+ Lettere
+ Ruller fortere
- Vanskelige å bytte
- Luftrykk må kontrolleres regelmessig
Tubular dekk
Tubular dekk har en fastsydd slange i dekket. Dette dekket kroker seg ikke fast til felgen men må limes fast til felgene. De blir vanligvis brukt til landevei og cyclocross racing på grunn av den lave vekten og de gode rulleegenskapene.
+ Tillater både meget lavt og høyt lufttrykk
+ Minsker punkteringsrisk
- Dyr (krever spesielle felger)
- Vanskelige å bytte
- Kan ikke byttes på turen (men kan limes)
Clincher dekk + slanger
Clinchers er tradisjonelle dekk med kanttråd som vanligvis er kombinert med en slange som vanligvis ligger løst i dekket. Dekkene har to sterke ringer av stål eller Kevlar som "kroker" seg fast på felgen. Kanttråd av stål, også kjent som “wire bead” er en prisgunstig variant. De med kevlartråd er lette og kan foldes, disse dekkene kalles ofte “foldbare dekk”.
+ Bredt utvalg av dekk og slanger
+ Enkel bytte og reparasjon
- Får lettere punktering
- Ruller saktere
- Det finns tre olika hjulstorlekar för MTB: 26’’, 27,5’’(kallas även 650B) och 29’’.
- Det finnes tre ulike dekktyper for MTB:
- Standard dekk som er mellom 1,9’’ og 2,5’’ brede. Cross country og marathon syklister bruker vanligvis smalere dekk mellom 1,9’’ og 2,1’’ for å spare vekt og optimalisere rulleegenskapene. All-mountain og Enduro syklister har en tendens til å bruke bredere dekk mellom 2,1’’ og 2,5’’ for å få økt grep og kontroll.
- “Plus size” dekk er mellom 2,6’’ og 3,25’’ brede. Disse dekkene er også kjent som B+ eller bare “+” disse brukes til å få ekstra god kontroll og komfort på utfordrende sykkelstier. Plus size sykler kommer med ekstra brede felger og gaffel for bedre plass.
- Fatbike dekk er mellom 3,8’’ og 4,8’’ brede. De voluminøse dekkene er laget spesielt for Fat bikes noe som gjør det mulig å sykle på snø og sand. Men på grunn av det høye luftvolumet og lave dekktrykket oppleves de som trege når man sykler på vanlige veier.
- Hjulstørrelsen for trekking og bysykkel-dekk strekker seg fra 12’’ (juniorsykler) og opptil 28’’ for (voksensykler).
- Bredden på trekking og bysykkel-dekk strekker seg fra rundt 1,0’’ til 2,1’’ (23 – 57 mm) avhengig av hvor mye plass du har mellom gaffelen din og hva slags dekk du vil ha.
- Mønstret en tendens til å være minimal slik at dekkene ruller fortest mulig.
- Mange av dekkene er holdbare og har punkteringsbeskyttelse, noe som er viktig når man sykler i et urbant miljø.
- Det finnes en hoved hjulstørrelse for racersykler:28’’
- Det finnes to ulike typer racer dekk:
Racer dekk
Racer dekk er mellom 23 og 28 mm brede. De har lite til null mønster, har høyt lufttrykk og har gode rulleegenskaper. Mange racersyklister bruker 23-25 mm brede dekk siden de kan ha et høyere lufttrykk og får optimal ytelse fra dekket. Noen syklister bruker til og med 28 mm dekk. De brukes vanligvis når man vil ha ekstra komfort, for eksempel når man sykler på ujevnt underlag f.eks. brostein.
Cyclocross og gravel bike dekk
Cyclocross og gravel bike dekk er mellom 28 og 35 mm brede. De har et lavere lufttrykk og et mønster som gir et bedre grep på leirete og glatte underlag, samtidig som de ruller skikkelig bra. Disse dekkene er godt egnet for offroad sykling på grus og skogstier, samtidig som de passer til urbane og bløte veiforhold.
Avhengig av hvordan dekksystem du velger finnes det noen verktøy og utstyr som vil gjøre livet enklere når du plutselig må skifte dekk.