• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea Racer Orca M30Iteam Pwr Leo Orange-Black

Orbea Racer Orca M30Iteam Pwr Leo Orange-Black
Beskrivelse

Gir deg mot for utforkjøringer og sørger for at du finner styrke i klatringene

Den underholdende fornøyelsesmaskinen Orbea Occam H20-Eagle gir deg mot for utforkjøringer og sørger for at du finner styrke i oppoverbakkene, både på episke langdistanseturer og intense kveldsturer med gode venner. Kjernen består av en aluminiumsramme med moderne trailgeometri, pålitelige spesifikasjoner og balansert demping med progressiv kinematikk. Dette er en kvikk, leken og utholdende sykkel med imponerende balanse og robust følelse under sykling, og den tar seg greit frem på alle typer underlag og i nesten alle slags bakker. En allsidig stisykkel med nok vandring til at du kan utfordre deg selv på virkelig krevende stier. Joda, det er ikke flaggskipet i serien, men den har høykvalitetskomponenter som sørger for at du beholder fart i utfordrende terreng... og dessuten kommer den til en pris som gjør at du unngår å måtte knuse familiens sparegris.

Nøkkelen til suksess!

  • Kvikk, leken og utholdende sykkel med imponerende balanse og et pålitelig solid grep
  • Fullt dempet ramme i trippelredusert aluminium utstyrt med en toppmoderne lenkearm
  • Forstilling fra FOX (34 Float Performance 140 3-Position) med 140 mm vandring
  • Bakdemper fra FOX (Float DPS Performance 3-Position Evol Custom Tune) med 140 mm vandring
  • Effektiv 1x-drivlinje med 12 gir fra SRAM (GX Eagle Lunar) gir pålitelig ytelse
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (M6100) matcher sykkelens hastighetspotensiale
  • Hjulsett fra Race Face (AR 30c Tubeless Ready) med dekk fra Maxxis (Dissector/Rekon)
  • Oversiktlig cockpiten med styre og styrstamme fra OC1 i aluminium
  • Sadel fra Fizik (Taiga S-alloy rail) samt justerbar setepinne fra OC

Skulpturelt aluminiumschassis med full kapasitet for intens sykling

Det skulpturelle chassiet består av en trippelredusert aluminiumsramme med en moderne trailgeometri, klar for alt fra rendyrket enduro til mer leken stisykling. En imponerende torsjonsstiv konstruksjon med et avansert lenkesystem leverer responsiv demping og kombinert med en aggressiv geometri sikter den mot alle former for stisykling. Den tydelig definerte rammeformen er ikke bare estetisk tiltalende, men også robust konstruert med høy lateral stivhet som gir et solid fundament. Takket være det moderne lenkesystemet med rikelig vandring, har du all den fleksibilitet som trengs for å garantere raske turer selv på de mest krevende underlag.

Resultatet er et fenomenalt grep om underlaget med en fantastisk responsiv følelse kombinert med effektiv kraftoverføring, sykkelen reagerer umiddelbart når du ønsker å akselerere og gjør det samtidig enkelt for deg å navigere gjennom teknisk krevende sporvalg. Rammen har selvfølgelig elegant integrert kabelføring og er tilpasset for gjennomgående aksler (BOOST), det vil si en ekstra bred for- og bakaksel som sørger for større avstand mellom eikefestene ved navet for et stivere hjul og bedre kontroll i sporene.

Høykvalitets demperkonfigurasjon som gir deg økt kontroll på stien

I forkant sitter en FOX 34 Float Performance 140 3-Position og i bakkant en FOX Float DPS Performance 3-Position Evol Custom Tune, og takket være kombinasjonen av mange innstillingsmuligheter og sjenerøs vandring på 140/140 mm, absorberer sykkelen effektivt ujevnheter og sikrer at du kan kjøre med full kontroll uansett terreng. Begge dempere er også låsbare, noe som utvider anvendelsesområdet og gjør at du kan opprettholde fart på alt fra glatte asfaltveier til mer utfordrende terreng. En justerbar setepinne er nærmest et must i tøft terreng, så naturligvis er sykkelen utstyrt med en dropper-post fra start.

Kompetent 1x-drivlinje fra SRAM med fokus på effektivitet og fart

Under "panseret" finner du en kompetent 1x-drivlinje hentet fra kvalitetsbevisste SRAM (GX Eagle Lunar), som kort sagt består av en 12-giret drivlinje som leverer pålitelig og smidig ytelse med sjelden behov for justering. Spansk design av høy kvalitet ekskluderer middelmådighet, og hjertet i oppsettet er et kranksett med en 32-tenners enkelkrans fra SRAM (Descendant 6K Eagle Dub Boost), kombinert med en 12-delt kassett (11-50T) som til sammen gir en bred og effektiv utveksling med fokus på pålitelig ytelse og høy hastighet.

Robuste 29-tommere med brede dekk og hydrauliske skivebremser

Hele oppsettet ruller på et par robuste 29-tommere med aluminiumsfelger fra Race Face (AR 30c Tubeless Ready) som er utstyrt med 2,4" brede kvalitetsdekk fra Maxxis (Dissector/Rekon), som tilbyr høy komfort og suverent grep i svingene. Dette er ideelt for deg som verdsetter riktig hastighet, godt feste og høy fremkommelighet. Og siden sykkelen trives best når det går fort i terrenget, er den utstyrt med hydrauliske skivebremser fra Shimano (M6100) som gir kraftfull og konstant ytelse hele året - uavhengig av om det regner, snør eller er støvete i terrenget.

Jepp, dette er en livlig skogsmaskin som uten problemer tar seg frem over både stokk og stein. Sykkelen trives best hjemme hos noen som liker å utfordre seg på krevende stier eller litt lettere enduroritt. En perfekt sykkel for de av oss som ønsker en slitesterk fornøyelsesmaskin med masse moropotensial og som samtidig har alt som trengs for å ta syklingen til nye høyder.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0101593-M487
EAN-kode-
VaremerkeORBEA
FargeLEO ORANGE-BLACK
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0101593
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieOrbea Occam
ModellserieOrbea Occam
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Produsentens nettstedwww.orbea.com/se-en/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieSRAM NX Eagle
ModellserieOrbea Occam
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

140 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakdemper-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Med justeringskontroll på bakre støtdemperen
Bakdempervandring 

Bakdempervandring

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

140 mm
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon62-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY