• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea Racer Orca M30Iteam Metallic Dark Green-Lime Green

Orbea Racer Orca M30Iteam Metallic Dark Green-Lime Green
Beskrivelse

Gir deg mot for utforkjøringene og sikrer at du finner styrke i klatringene

Den underholdende fornøyelsesmaskinen Orbea Occam H10 gir deg mot for utforkjøringene og sikrer at du finner styrke i klatringene, enten det er på episke langdistanser eller intense kveldsturer med dine beste venner. Kjernen består av et aluminiumsskrog med moderne trailgeometri, pålitelig utrustning og en velbalansert demping med progressiv kinematikk. Dette er en kvikk, livlig og utholdende sykkel med imponerende balanse og en robust følelse under sykling, som problemfritt håndterer alle typer terreng og nesten enhver stigning. En allsidig stisykkel med tilstrekkelig demperslag til at du tør å gi deg i kast med virkelig spennende utfordringer. Selv om det ikke er flaggskipmodellen i serien, tilbyr den høykvalitetskomponenter som hjelper deg med å opprettholde farten i krevende terreng... og dessuten til en pris som lar familien beholde sparegrisen intakt.

Nøkkelen til suksess!

  • Kvikk, livlig og utholdende sykkel med imponerende balanse og en solid følelse av trygghet
  • Fullt dempet ramme i trippel-butted aluminium utstyrt med en førsteklasses lenkekinematikk
  • Forstykke fra FOX (34 Float Performance 140 3-Position) med 140 mm demperslag
  • Bakdemper fra FOX (Float DPS Performance 3-Position Evol Custom Tune) med 140 mm demperslag
  • Ekstremt kraftig 1x-girsystem med 12 hastigheter av topp kvalitet fra Shimano (XT M8100)
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (XT M8100) som matcher dine fartressurser
  • Hjulsett fra Race Face (AR 30c Tubeless Ready) med dekk fra Maxxis (Dissector/Rekon)
  • Oversiktlig cockpit med både styr og styrestamme av høykvalitets aluminium
  • Sete fra Fizik (Taiga S-alloy rail) samt en justerbar setepinne fra OC (Mountain Control MC20)

Skulpturelt aluminiumschassis med full kapasitet for intens sykling

Det skulpturelle chassiset består av en trippel-butted aluminiumsramme med en moderne trailgeometri som takler alt fra rene enduroritt til å vekke intens begjær. En imponerende vridningsstiv konstruksjon kombinert med en avansert lenkekinematikk gir ettergivende demping, mens en aggressiv geometri retter fokus mot all slags stisykling. Dens distinkt utformede rammesilhuett er ikke bare estetisk tiltalende, men også robust bygget med høy lateral stivhet for et solid fundament. Takket være moderne lenkekinematikk med rikelig demperslag, har du nok fleksibilitet til å sikre rask fremgang selv på de mest utfordrende underlag.

Resultatet er en følelse av suveren markkontakt kombinert med effektiv kraftoverføring; sykkelen reagerer umiddelbart når du ønsker å akselerere og gir deg muligheten til enkelt å navigere utfordrende stier. Rammen har selvfølgelig pent integrert kabelføring og er tilpasset gjennomgående aksler (BOOST), det vil si en ekstra bred for- og bakakse som øker avstanden mellom eikefestene på navet for et stivere hjul og bedre kontroll på stien.

Top-of-the-line dempersystem som gir deg økt kontroll på stien

I front sitter en FOX 34 Float Performance 140 3-Position og i bak en FOX Float DPS Performance 3-Position Evol Custom Tune. Takk vare kombinasjonen av mange justeringsmuligheter og generøse demperslag på 140/140 mm, absorberer sykkelen effektivt ujevnheter og sikrer at du har full kontroll uavhengig av terreng. Begge dempere kan også låses, noe som utvider bruksområdet og sikrer at du kan kjøre raskt på alt fra jevn asfalt til langt mer krevende underlag. Når terrenget blir teknisk, er en høydejusterbar setepinne nesten uunnværlig, så naturligvis er den allerede utstyrt med en dropper post fra OC (Mountain Control MC20).

Effektiv 1x-girsystem fra Shimano fokuserer på effektivitet og hastighet

Under "hetten" finner du et svært kompetent 1x-girsystem fra pålitelige Shimano (XT M8100), bestående av et 12-girs oppsett som sjelden gir problemer og som leverer pålitelig ytelse og smidig drift. Spansk design på høyt nivå unngår middelmådige masseprodukter, og hjertet i konseptet er et kranksett med en 32-tanns enkeltkrank som kombineres med en 12-delt kassett (11-50T) for en imponerende bred utvekslingsrekkevidde, med fokus på pålitelig effektivitet og høy hastighet.

Robust 29-tommer med brede dekk og hydrauliske skivebremser

Hele oppsettet ruller på et par robuste 29-tommers hjul med aluminiumsfelger fra Race Face (AR 30c Tubeless Ready) utstyrt med 2,4" brede kvalitetsdekk fra Maxxis (Dissector/Rekon), som leverer utmerket komfort og godt grep i svingene. Dette er ideelt for deg som prioriterer hastighet, grep og god fremkommelighet. Og siden sykkelen er laget for fart i terrenget, kommer den med hydrauliske skivebremser fra Shimano (XT M8100) for kraftfull og konsekvent ytelse gjennom hele året, uansett om det regner, snør eller er støvete ute i løypene.

Ja, dette er en allsidig terrengmaskin som glatt håndterer både røtter og stein. Sykkelen trives best hos noen som setter pris på utfordrende stier eller litt lettere endurokjøring. En perfekt sykkel for de som søker en solid fornøyelsesmaskin med stor morsomhetsfaktor, samtidig som den har potensialet til å løfte syklingopplevelsen din til nye høyder.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0101595-M488
EAN-kode-
VaremerkeORBEA
FargeMETALLIC DARK GREEN-LIME GREEN
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0101595
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieOrbea Occam
ModellserieOrbea Occam
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Produsentens nettstedwww.orbea.com/se-en/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano SLX
ModellserieOrbea Occam
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

140 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakdemper-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Med justeringskontroll på bakre støtdemperen
Bakdempervandring 

Bakdempervandring

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

140 mm
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon61-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY