Ventiltype
Hvilke forskjellige ventiltyper finnes det?
Tre forskjellige ventiltyper har blitt standard på sykkelmarkedet, og det er vanskelig å gi en anbefaling om hvilken som er best. Valget av ventil avhenger mer av felgen og hvilken type pumpe du har.
Standardventil (Dunlop) – Denne ventilen finner du hovedsakelig på standard-/bysykler. Den er enkel å pumpe, men litt treg å montere siden du må skru den fra hverandre for å få den gjennom hullet i felgen. Denne ventilen krever at hullet i felgen er 8 mm.
Racer-ventil (Presta, Sclaverand) – Denne ventilen finner du på racersykler-/mountainbikesykler, men også på hybridsykler. Grunnen til at man bruker denne ventilen på disse syklene er at felgene opprinnelig var smalere, noe som gjorde at ventilhullet måtte være mindre, 6 mm i stedet for 8 mm. Andre egenskaper er lavere vekt (4-5 g), raskere/enklere å montere, og det er mulig å måle trykket. Ulempen med denne ventilen er at den er følsom, det er lett å bøye toppen når man pumper. Denne typen ventil finnes også i forskjellige lengder for å passe i høyere felger. Noen produsenters ventiler kan skrus fra hverandre og forlenges med en ventilforlenger.
Bilventil (Schrader) – Som navnet antyder, er dette standard på biler, men du finner den også på mange sykler. Den store fordelen med denne ventilen er at den kan pumpes på bensinstasjoner. Ulempen er at enklere og eldre sykkelpumper vanligvis ikke klarer denne typen ventil, men det finnes adaptere som konverterer ventilen til en standardventil. Denne ventilen krever at hullet i felgen er 8 mm.
Tips! Skal du sykle i gruppe, er det lurt å ta med en slange med racer-ventil og gjerne en med lang ventil (80 mm), siden denne slangen passer alle typer felger.