• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea MX 24 Park Black Rainbow

Orbea MX 24 Park Black Rainbow
Beskrivelse

Temperamentsfull modell som gjerne henger med på teknisk utfordrende løyper

Den temperamentsfulle Orbea Laufey 24 H20 er optimal for unge syklister som søker en engasjerende hardtail for å skinne på alt fra lettkupert skogsterreng til utfordrende dobbelthopp i parken. En sykkel som alltid er klar og som benytter seg av en moderne trailgeometri, førsteklasses spesifikasjoner og en skarp, dempet framgaffel som forbedrer fremkommeligheten. Modellen er utstyrt med komponenter som tåler svært tøffe forhold, og den robuste aluminiumsrammen er lett og holder en like høy standard som betydelig dyrere modeller. En imponerende manøvrerbar skogsmaskin som leverer pålitelig ytelse, imponerende driftssikkerhet og som også kan tilpasses med ulike typer tilbehør ved behov.

Nøkkelen til suksess!

  • Driftssikker skogsmaskin som trives på alt fra humpete grusveier til ekte utfordrende skogsløyper
  • Førsteklasses aluminiumsramme (6061) med former tilpasset moderne skogssykling
  • Sporty, men samtidig komfortabel kjørestilling som gir god oversikt over terrenget
  • Dempegaffel fra SR Suntour (XCR LO Air) med lockout og 80 mm slaglengde
  • Solid 1x-drivlinje med 10 gir fra kvalitetssikrede Shimano (Deore) med feilfri funksjon
  • Kraftfulle hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT410) som gir konsistent bremseevne uansett terreng
  • Røffe 24-tommers hjul med gripevennlige dekk fra Schwalbe (Rocket Ron) med 2,35" bredde
  • Høydejusterbar setepinne med 75 mm slaglengde forbereder deg på utfordrende underlag
  • En lav totalvekt som virkelig gjør en forskjell når utmattelsen melder seg
  • Utrustet med en foranliggende skjerm som fanger opp det meste av gjørme og smuss

Førsteklasses aluminiumsramme som maksimerer kjøregleden

Rammen består av en slitesterk aluminium (6061) som sikrer pålitelighet og rask respons når du tråkker til. Takket være avanserte produksjonsmetoder oppnås en høy torsjonsstivhet, som effektivt overfører kraften fra musklene dine direkte til bakhjulet. Rammen er stiv nok til å være rask og reaksjonsdyktig, samtidig som den er smidig nok til å sørge for full komfort. En moderne trailgeometri som optimaliserer effektivitet, stabilitet og kontroll, perfekt for alle som ønsker å utforske spennende sykling i variert terreng. Inkluderer også praktisk intern kabelføring og en kjørestilling som sikrer god sikt og kontroll, også i tett trafikk.

Dempegaffel som både forbedrer fremkommelighet og komfort

Demperen håndteres av en luftgaffel med 80 mm slaglengde fra SR Suntour (XCR LO Air) som øker både komforten og kontrollen, essensielt for å håndtere raske underlagsskift. Med lockout-funksjon (enkel å aktivere via et tilgjengelig reglage), perfekt for de som ønsker å opprettholde høy fart også på glatte underlag. I dagens teknisk krevende løyper er en høydejusterbar setepinne nesten et must. Selvfølgelig kommer sykkelen med en Dropper Post med 75 mm justeringsområde, som gir deg ekstra manøvreringsrom ved at du kan senke setet under fart og holde det unna når du behersket farer nedover bakker.

Slagkraftig 1x-drivlinje for varierte tempoer fra kvalitetssikrede Shimano

Bemerkelsesverdige hastigheter oppnås gjennom en solid 10-girs drivlinje med enkeltkrank fra pålitelige Shimano (Deore), utstyrt med en moderne utveksling (32Tx11-42T). Dette sikrer at selv de mest ambisiøse syklistene enkelt kan holde følge i skiftende tempo og under diverse forhold. Girskifteren er dessuten enkel å betjene og funksjonell, noe som betyr at du kun trenger å fokusere på én hendel når du utforsker nye stier.

Robust hjulsett i akkurat riktig størrelse samt kraftige hydrauliske skivebremser

Alt settes i bevegelse av et robust hjulsett med holdbare aluminiumsfelger fra Mach1 (Klixx 23c Tubeless Ready), utstyrt med gripevennlige dekk fra Schwalbe (Rocket Ron), som garanterer pålitelig grep i svinger og god rulleevne på de fleste underlag. Dette spesielle settet med 24-tommers hjul kombinerer 26-tommernes overlegne rulleevne og fremkommelighet med 20-tommernes kvikke manøvrerbarhet og stabilitet. Når farten øker, gjør også behovet for effektiv bremsekraft det, derfor er Orbea Laufey 24 H20 utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser med fire stempler fra Shimano (MT410), med hendler som er enkle å manøvrere, noe som sikrer at maksimal bremsekraft alltid er tilgjengelig, uavhengig av underlag, værforhold eller sesong.

En lav totalvekt som virkelig utgjør en forskjell når trettheten melder seg

Når utmattelsen til slutt innhenter deg, og turen føles evig lang, vil sykkelens lave vekt spille en avgjørende rolle. Dette, kombinert med førsteklasses komponenter, sikrer at sykkelen imøtekommer de høyeste forventningene. Det hele dreier seg om en blanding av moderne geometri, en pålitelig 1x-drivlinje og et design som setter den fremtidige hastighetselitens behov i sentrum. I praksis kan dette omsettes til forbedret kontroll, bedre balanse og økt sikkerhet. Denne driftssikre sykkelen har en lettvektsramme i aluminium, men er også konstruert for å håndtere tøff behandling over flere år framover. Dette faktum sørger for at sykkelen kan overføres til neste generasjon eller beholde sin verdi på bruktmarkedet... en ytterligere grunn til å velge nettopp denne modellen.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0101555M46824
EAN-kode8434446327650
VaremerkeORBEA
FargeBLACK RAINBOW
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0101555
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

24"
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieOreba Laufey
ModellserieOreba Laufey
KjønnBarn/Ungdom
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Produsentens nettstedwww.orbea.com/se-en/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
125-150cm
Passer Høyde (cm)125-130, 130-135, 135-140, 140-145, 145-150
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

10-delt (1 x 10)
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
Rammesett
RammestørrelseOne-Size
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

80 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Ikke låsbar
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon60-507
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Pedaler-
Sykkelutstyr
Skjermer-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Oreba Laufey

-17%
Orbea MX 24 Team Black Rainbow
10 360 kr
8 549 kr
Innsparing
-12%
Orbea MX 24 XC Black Rainbow
7 490 kr
6 623 kr
Innsparing
-2%
Orbea MX 24 XC Bluish Grey - Bright Red
7 490 kr
7 372 kr
Innsparing
-20%
Orbea MX 24 Team Black Rainbow
12 490 kr
9 982 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY