• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv
Sykkel  >  MTB-sykler  >  MTB 29"

BH Bh Mtb Lynx Race Lt 6.0 Blå-Rød-Blå

Bh Mtb Lynx Race Lt 6.0 Blå-Rød-Blå
Beskrivelse

High-end fartvidunder med potensial til å løfte sykkelopplevelsen din til nye høyder

Heltdempet BH Lynx Race LT 6.0 representerer et kvikt fartvidunder med 120/100mm vandring og en fantastisk responsivitet, skreddersydd for de av oss som elsker høy fart på sykkelen. En temperamentsfull spansk purblods med en kvikk racingfølelse som garanterer at du svever gjennom løypene, ideell for ambisiøse syklister som forventer det ytterste av utstyret og aldri kompromisser. Dette er en aggressiv XC/XM-missil bygget på en ramme av toppkvalitets karbonfiber og med ekstremt pålitelige spesifikasjoner som har potensial til å ta syklingen din til et helt nytt nivå. 

Nøkkelen til suksess!

  • Letthånds fartvidunder med den samme seirende geometrien brukt av David Valero og BH Coloma Team
  • Heltdempet ramme av toppkvalitets karbonfiber med imponerende kinematikk
  • Korte kjedestag (430mm) og en avansert racegeometri med 67 graders styrevinkel
  • Toppkvalitets dempere fra FOX med 120/100mm vandring tilpasset for XC/XM
  • Kraftig 1x-drivlinje med 12 gir fra Shimano (Deore/XT) som er kjent for sin pålitelighet
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT410) som lever opp til fartsressursene
  • Robust hjulsett fra Race Face (Aeffect TLR) med 27mm brede aluminiumsfelger
  • Tempofylte kvalitetsdekk fra Maxxis (Ardent EXO/ Ikon EXO) med 2.25" bredde
  • Styrelager med BlockLock som minimerer risikoen for skader på både ramme og gaffel
  • En cockpit med elegant integrert kabling styrer det hele
  • Kompatibel med FIT-systemet - Skjult i styrestammen kan du plassere de mest nødvendige verktøyene 

Heltdempet ramme med rask racegeometri og split pivot-kobling 

Hele oppbygningen er basert på en heltdempet karbonfiberramme, og ligesom med alle BH´s konkurranseklare rammer, benytter de seg av HCIM (Hollow Core Internal Moulding) teknologi som muliggjør en high-end konstruksjon hvor man har oppnådd minimal vekt. Dette kraftfulle bygget har en aggressiv geometri (du finner alle vinkler og målinger blant bildene) og en torsjonsstivhet som sikrer imponerende kraftoverføring, noe som kombinert med et eksemplarisk lavt tyngdepunkt tilbyr bemerkelsesverdig stabilitet selv i de høyeste hastigheter. 

Det litt magiske koblingssystemet, Split Pivot, gir en dempingsopphengning som leverer progressiv kinematikk og imponerer på alle områder. Resultatet er enestående markkontakt med en ekstremt responsiv følelse kombinert med effektiv kraftoverføring. Sykkelen reagerer raskt når du ønsker å øke hastigheten og gjør at du enkelt kan håndtere utfordrende sporvalg med full kontroll. Kombinasjonen av velbalanserte vandringer skaper smidig manøvrerbarhet og effektiv pedalkraft, selv på mindre krevende terrenget. Den heltdempete rammen er utvilsomt funksjonell og byr på en finjustert balanse mellom stivhet og styrke, noe som gjør den både smidig, effektiv og aggressiv.

Toppkvalitets dempere som garanterer høy fart

I fronten sitter en luftgaffel fra FOX (32 Rhythm) og også bak håndteres dempingen av Fox (DPS Evol Performance), med 120/100mm vandring og omfattende innstillingsmuligheter, slik at du enkelt kan tilpasse sykkelen basert på dine behov. Selvfølgelig kommer de med lockout kontrollert via lett tilgjengelige hendler, hvilket gir et bredt bruksområde og muligheten til å sykle like raskt på tekniske skogstier som på hardpakkede grusveier. En brukervennlig og fleksibel konfigurasjon som gjør sykkelen fullstendig tilpasningsdyktig til forholdene. 

I dagens teknisk utfordrende løyper (gjelder både XC og Marathon) er det ofte en fordel å bruke en høy/senkbar setepinne. Selvfølgelig kan denne sykkelen utstyres med en Dropper Post, som praktisk talt gir deg ekstra manøvreringsrom ved at du kan senke sadelen mens du er i bevegelse, og holde den ute av veien når du rasende kontrollert ned utforkjøringene.

Slank cockpit og konkurransedyktig 1x-drivlinje med minimalt med problemer

Under panseret finner du en kraftig 1x-drivlinje, nøye plukket fra Shimanos topphyller. Det snakker vi om 12 mekanisk styrte gir som kjennetegnes av ekstrem pålitelighet og som er klare for alt fra lokale klubbmesterskap til VM og OL. Spansk design av høy kaliber naturligvis utelukkende inneholder toppkvalitets komponenter; hjertet i maskinen er et veivparti med en enkeltkrans kombinert med et 12-delt kassett, som gir en gearspredning med imponerende rekkevidde der fokuset selvsagt er på høy effektivitet og maksimal hastighet. Du styrer hele enheten via en elegant cockpit, som også har integrert ledningsføring og er kompatibel med smart FIT-system - skjult i styrestammen kan du oppbevare nødvendige verktøy, noe som kan gjøre hele forskjellen når du krysser mållinjen.

Robust hjulsett med temposterke dekk og kraftige skivebremser

Det robuste hjulsettet av aluminium er utstyrt med tempofylte kvalitetsdekk, disse raske 29-tommerne preges av stor entusiasme for fart kombinert med imponerende kurvegrep. Når farten øker, øker også kravene til bremsekraft, og derfor er sykkelen utrustet med kraftfulle hydrauliske skivebremser som matcher fartsressursene og sikrer topp bremseeffekt hele året, uavhengig om det er gjørmete, regntungt eller slapsfylt på stiene. 

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0106490-O369
EAN-kode-
VaremerkeBH
FargeBLUE-RED-BLUE
Knutenummer0106490
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
ModellserieBH LYNX RACE
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)12,7
Produsentens nettstedwww.bhbikes.com/en_GB
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
ModellserieBH LYNX RACE
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

120 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakdemper-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Bakdempervandring 

Bakdempervandring

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

100 mm
Hjul
Forhjulsnav-
Baknav-
Eiker-
Felger-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon56-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kranklager-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Håndtak/Styretape-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY