• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv
Sykkel  >  MTB-sykler  >  MTB 29"

ORBEA Orbea Racer Orca M30Iteam Metallic Mulberry-Black

Orbea Racer Orca M30Iteam Metallic Mulberry-Black
Beskrivelse

Øker motet i utforkjøringer og sørger for at du finner økt kraft i klatringene

Den underholdende fornøyelsesmaskinen Orbea Occam M30 LT gir deg mot til utforkjøringer og sørger for at du finner kraft i klatringene, på alt fra episke langturer til de intense kveldsrundene med stallkameratene. Hjørnestenen består av en ramme helt i karbonfiber med moderne trailgeometri, en høykvalitetsspesifikasjon samt en velbalansert demping med progressiv kinematikk. Dette er en kvikk, livlig og utholdende sykkel med imponerende balanse og robust følelse i syklingen som problemfritt tar seg frem på alle typer underlag og i nesten alle typer helling. En allsidig stisykkel med nok slaglengde (150/150 mm) for at du skal kunne kaste deg ut i skikkelig hårige greier. Den har høykvalitetskomponenter som sørger for at du kan opprettholde farten ute i terrenget... og dessuten uten at du må maxe ut svigermors polerte kredittkort.

Nøkkelen til suksess!

  • Rask, livlig og utholdende fornøyelsesmaskin med imponerende balanse oppover og solid følelse nedover
  • Fullstendig dempet ramme helt i karbonfiber (Occam OMR) utstyrt med en høykvalitets kobling
  • Forgaffel fra FOX (36 Float Performance 150 Grip 3-Position) med 150 mm slaglengde
  • Bakdemper fra FOX (FLOAT X Factory 2-Position Evol LV Kashima) med 150 mm slaglengde
  • Kraftig 1x-drivlinje med 12 gir fra Shimano (XT/SLX) med bred utveksling (32Tx10-51T)
  • Kraftfulle hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT6120) som virkelig matcher fartsressursene
  • Høykvalitets hjulsett med felger fra Race Face (AR 30c) og dekk fra Maxxis (Minion DHF/Dissector)
  • Enkelt å overskue cockpit med styre og en styrestamme i høykvalitets Aluminium
  • Sete fra Fizik (Taiga S-alloy rail) samt høyde-/senkbar setepinne fra OC (Mountain Control MC20)

Karbonchassis med full kapasitet for intens skogssykling på høyeste nivå

Det skulpturelle chassiset består av en høykvalitets ramme i karbonfiber (Occam OMR) med en aggressiv trailgeometri som kan håndtere også rene endurorunder og vekker grådige følelser av rent ha-begjær. En imponerende vridningsstiv konstruksjon med et avansert kobling som leverer smidig demping og som setter fullt fokus på eventyrlig skogssykling. Dens tydelig utformete rammeform er ikke bare elegant men har en robust konstruksjon med høy lateral stivhet som skaper et trygt fundament, og takket være dens moderne kobling som tillater hele 150 mm slaglengde, så besitter du nok fleksibilitet for å kunne garantere raske turer også på virkelig røffe underlag.

Sluttresultatet blir bakkekontakt med en herlig smidig følelse kombinert med effektiv kraftoverføring, sykkelen svarer lynraskt når du ønsker å øke tempoet og den sørger samtidig for at du kan håndtere vanskelige sporvalg på en imponerende enkel måte. Rammen har selvfølgelig pent integrert kabeltrekking og den er tilpasset for gjennomgående aksler (BOOST) dvs. en ekstra bred for- og bakaksel som tillater en større avstand mellom eikefeste ved navet, som igjen gir et stivere hjul og bedre kontroll på sporene.

Slagkraftig demperkonfigurasjon som gir deg økt kontroll ute i terrenget

I fronten sitter en FOX 36 Float Performance 150 Grip 3-Position og bak en FOX FLOAT X Factory 2-Position Evol LV Kashima Custom Tune, og takket være kombinasjonen av masse innstillinger og generøse slaglengder (150/150mm) så svelger sykkelen effektivt ujevnheter og sørger for at du kan kjøre med full kontroll uansett terreng. Begge demperne kan dessuten låses, noe som øker bruksområdet og sørger for at du kan kjøre fort på alt fra glatt asfalt til betydelig mer utfordrende underlag. Når det blir røft på sporene så er en dropper post nå nesten obligatorisk, så selvsagt er den allerede fra start utstyrt med en høyde-/senkbar setepinne fra OC (Mountain Control MC20).

Ypperlig kompetent 1x-drivlinje med fokus på effektivitet og høy hastighet

Under panseret finner du en kompetent 1x-drivlinje som er hentet inn fra kvalitetssikrede Shimano (XT/SLX), det handler kort fortalt om en 12-girs drivlinje som sjelden byr på problemer og som leverer førsteklasses egenskaper og smidig funksjon. Spansk design på høyt nivå utelukker selvfølgelig middelmådige masseprodukter, og hjertet i kreasjonen består av et kranksett med en 32-tanns enkeltring fra Race Face (Aeffect) som kombineres med et 12-delt kassett (10-51T) som samlet gir en utveksling med imponerende bredde hvor fokuset selvfølgelig ligger på pålitelig effektivitet og høy hastighet.

Robust hjulsett med grepssikre gummi samt hydrauliske skivebremser

Hele bygget ruller på et par robuste 29-tommere med aluminiumsfelger fra Race Face (AR 30c Tubeless Ready) som er utstyrt med 2,5/2,4" brede kvalitetsgummi fra Maxxis (Minion DHF/Dissector) som leverer høy komfort og virkelig god grep i svingene, noe som er perfekt for deg som prioriterer riktig hastighet, godt feste og høy fremkommelighet. Og siden sykkelen elsker når det går unna i sporet så har den hydrauliske skivebremser fra Shimano (M6120) som gir kraftfull og konsekvent ytelse året rundt - uansett om det regner, snør eller er støvete ute på sporene.

Jepp, dette er en spretten skogsmaskin som problemfritt flyger frem over både stokk og stein. Sykkelen ønsker helst å bo hjemme hos noen som gjerne pusler med utfordrende Trail eller røff Enduro. En helt perfekt sykkel for oss som ønsker en slitesterk fornøyelsesmaskin med høye doser av moro-potensial og som samtidig har full potensial til å ta din sykling til helt nye nivåer.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0101597-M490
EAN-kode-
VaremerkeORBEA
FargeMETALLIC MULBERRY-BLACK
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0101597
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieOrbea Occam
ModellserieOrbea Occam
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Produsentens nettstedwww.orbea.com/se-en/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano SLX
ModellserieOrbea Occam
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

150 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakdemper-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Med justeringskontroll på bakre støtdemperen
Bakdempervandring 

Bakdempervandring

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

150 mm
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon63-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY