• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ACTIVE Active Hardtail Mtb Bolt 130 29 Svart Metallic

Active Hardtail Mtb Bolt 130 29 Svart Metallic
Beskrivelse

Rask nordisk MTB som inviterer til masse moro i løypene

Den allsidige Active BOLT 130 29 er en kvikk XC med pålitelige komponenter og rikelig med eventyrlig kjøreglede, utviklet for utfordrende skogsløyper, raske grusveiritt og avslappende helgeturer. En aluminiumsramme med moderne vinkler, en låsbar dempet luftgaffel og god plass til et par grepssikre terrengdekk som ikke bare har utmerket framkommelighet, men også ruller godt på glatte overflater. Det spiller ingen rolle om du foretrekker krevende skogsløyper, humpete grusveier eller glatte sykkelstier – denne allsidige MTB-en leverer stabile ytelser overalt! Den effektive 1x-drivlinjen kombineres med kraftige hydrauliske skivebremser som sikrer at du alltid har riktig bremsekraft, og aller viktigst, den inviterer til mye moro uten å gå på kompromiss med sikkerheten!

Nøkkelen til suksess!

  • Høykvalitetsramme i aluminium (AL6061) som virkelig elsker all slags eventyrcykling 
  • Lang akselavstand, flak nesevinkel (67,5°) og en bratt setevinkel (76°) gir sykkelen flott flyt i terrenget
  • Skarp dempet luftgaffel fra RockShox (Recon Gold RL) med 100 mm slaglengde og lockout 
  • Sterk 12-girs drivlinje fra kvalitetssikre SRAM (NX Eagle) med et imponerende bredt utvekslingsområde
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra SRAM (Level) som yter utmerket under alle forhold
  • Grepssikre dekk fra WTB (Ranger Comp) med fantastisk framkommelighet og god rulling på glatte underlag 
  • Hjulsett med brede gjennomgående aksler (Boost 12x148mm & 15×110mm) som gir stabilitet til hjulene
  • Kan utstyres med skjermer, bagasjebærer, lås og andre tilbehør som gjør livet på sykkelsetet litt enklere

Høykvalitets aluminiumsramme med moderne design og riktige vinkler 

Rammen består av en høykvalitets aluminiumsramme med design og vinkler som gir sykkelen pålitelig retningstabilitet og smidig manøvrerbarhet, både i utforkjøringer og på teknisk krevende skogsløyper. Dens relativt bratte setevinkel forbedrer også tråeffektiviteten på oppoverbakker. Denne robuste sykkelen leverer solid kjøreglede og er laget for å brukes flittig, ofte og på mange forskjellige måter - Å sykle til trening, jobb, på skogsløyper, på bakhjulet eller bare ned til sentrum er akkurat det den er laget for.

Effektiv drivlinje med bredt utvekslingsområde og dempet luftgaffel

Under "motorpanseret" finner du en sterk 12-girs drivlinje med enkeltmanøvrert hendel som, takket være sitt brede utvekslingsområde, sørger for at du lett tar deg opp bratte oppoverbakker og ned lange nedoverbakker uten problemer. Foran er det montert en skarp dempet luftgaffel med 100 mm slaglengde og lockout (som enkelt kan låses via en hendel på forgaffelen), noe som betydelig øker komforten og gir deg bedre kontroll, spesielt når underlaget blir mer utfordrende.

Grepssikre 29-tommere og skivebremser som matcher hastighetsressursene

Robuste 29-tommere med grepssikre dekk på 2,25 i bredde sørger for at du kommer fram med full komfort og pålitelig grep i svingene, noe som selvsagt bidrar til en morsommere opplevelse selv når underlaget blir dårligere. Siden sykkelen er laget for eventyr og fart, er den utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser som uten problemer matcher hastighetsressursene, er enkle å vedlikeholde og sikrer at riktig bremsekraft alltid er tilgjengelig.

En investering som alltid vil gi full avkastning i form av daglig kjøreglede

Denne kvikke XC-en har et design som skaper begeistring blant publikum, og den gir seg ikke uten kamp hvis du bestemmer deg for å utfordre den lokale helt. Ja, dette er en smart investering som vil gi full avkastning i form av daglig kjøreglede, og når du undersøker spesifikasjonene nærmere, vil du raskt forstå at dette virkelig er et kupp.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0115141-P685
EAN-kode-
VaremerkeACTIVE
FargeBLACK METALLIC
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0115141
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens fargeBlack
Vekt (ifølge produsenten)14,30 kg
Produsentens nettstedactivebikes.com/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieSRAM NX Eagle
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
SRAM NX Eagle
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeMtb Alloy AL6061 29", BSA73 BB, 12x148mm thru-axel, PM160 skivbroms, koniskt styrrör 1 1/8 - 1 1/2"
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelRockShox Recon Gold RL 29", DebonAir, 15x110mm, fjädringsväg 100mm
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

100 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
ForhjulsnavNovatec D041SB-B15, 15x110mm boost, 32H, 6-bult
BaknavNovatec D442SB-B12-S4S, 12x148mm boost, 32H, 6-bult, Shimano HG
FelgerBDT XP-27 Alloy 29", 27-622, 32H, dubbel vägg
FordekkWTB Ranger Comp, 29x2.25", 55-622, Presta ventil innerdäck
BakdekkWTB Ranger Comp, 29x2.25", 55-622, Presta ventil innerdäck
Dekkdimensjon55-622
Drivverk
GirspakerSram NX Eagle 1x12v
BakgirSram NX Eagle 12v
KranklagerBSA 73 mm, Sram DUB
KranksettSram NX Eagle DUB, 34T, 170mm
KjedeSram 12v
KassettSram PG-1210 Eagle 12v, 11-50T
Komponenter
ForbremseSram Level hydrauliska skivbromsar
Bremseskive foranSram 180 mm
BakbremseSram Level hydrauliska skivbromsar
Bremseplate bakSram 160 mm
StyrelagerNeco, Integrerad, IS42/28.6 - IS52/40
StyrestemBDT Riser Alloy, 31.8mm, upphöjning 20mm, bredd 760mm
SetepinneBDT Alloy, 31.6x400mm, offset 0mm
SeteBDT Mtb
Håndtak/StyretapeBDT låsbara handtag
KUNDENES MENINGER
Også tagget i
  • 29"

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY