• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

MERIDA Merida Hardtail MTB Big.Nine 400 Sølv/Svart

Merida Hardtail MTB Big.Nine 400 Sølv/Svart
Beskrivelse

Overbevisende bestselger med imponerende bredt utvalg og masse kjøreglede

Bestselgeren Merida BIG.NINE 400 står virkelig til sammenligning, dette er en imponerende prisgunstig terrengsykkel som alltid er klar når du vil ut på nye eventyr. Sykkelen leverer overbevisende ytelse som gjør at du suser gjennom løypene og tilbyr enorm kjøreglede samt problemfri drift til en pris som er betydelig lavere enn forventet. En kvikk gjør-alt-sykkel med fornuftig prislapp for deg som foretrekker terrengsykling og som gjør at du kan slå fra deg sta konkurrenter og stige øverst på seierspallen når dagen oppsummeres. Dens dobbelreduserte lettvektsramme i aluminium sammen med store, 29-tommers hjul og solide komponenter, resulterer i en rask terrengsykkel som er både håndterbar, leken og komfortabel. En underholdende hardtail med kvalitetskomponenter som trives i skogen, samtidig som den passer perfekt til daglig bruk takket være dedikerte fester for både støtte, skjermer og bagasjebærer.

Nøkkelen til suksess!

  • Dobbelredusert aluminiumsramme (Racelite 61) med sportslig geometri og elegant utseende
  • Skarp dempet forgaffel fra Manitou (Markhor Comp) med 100 mm vandring 
  • Effektiv 11-gir drivlinje fra Shimano (CUES U6000) med supersmidig funksjon
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (M4100) med imponerende ytelse 
  • Robuste men lette 29-tommere utrustet med grepssikre dekk fra Maxxis (Ikon)
  • Dedikerte festepunkter for både støtte, skjermer og bagasjebærer

Sylskarp hydroformet aluminiumsramme med fantastisk kjørefølelse

Rammen er laget av en fin dobbelredusert aluminiumsramme med en sportslig geometri som byr på utholdenhet, smidig manøvrerbarhet og en behagelig kjøreopplevelse i terrenget. Denne generasjonen har slanke hydroformede aluminiumsrør og noen av de glatteste sveisingene i klassen, noe som sammen skaper et moderne utseende. Den litt høyere kjørestillingen oppnås med kortere overrør og høyere styre, noe som minimerer belastningen på ryggen og automatisk styrer blikket ditt fremover. Resultatet er at du får utmerket oversikt over medtrafikanter, mens sykkelen føles både lett å styre, komfortabel og stabil i terrenget.

Fin dempet luftgaffel som bygger selvtillit

Demperen håndteres av en luftgaffel fra Manitou som styrker selvtilliten og som med en vandring på 100 mm sørger for at du alltid beveger deg mykt og komfortabelt. Forgaffelen har dessuten lockout-funksjon, slik at du har alle forutsetninger for å kjøre like raskt på flatt underlag som i utfordrende terreng. Med en godt gjennomtenkt miks av høykvalitetskomponenter passer den både for intensive treningsturer med venner og for vanlig daglig bruk.

Effektiv drivlinje med 11 gir og nesten fjellsikker funksjon

For å håndtere alt fra raske nedoverbakker til bratte oppstigninger, er den utstyrt med en kraftig 1x-drivlinje med høy presisjon og nesten fjellsikker funksjon. Når utfordringene blir tøffere, hjelper drivlinjens brede spekter av gir, med en enkel klinge foran og en 11-delt kassett bak, deg å mestre alt fra raske grusveiløp til krevende stigninger.

Kraftfulle hydrauliske skivebremser og 29-tommers hjul med grepssikre dekk

Modellen ruller raskt på et par stabile 29-tommere med 2,2 bredde på kvalitetsdekk, noe som sikrer at du smidig forserer både stokk og stein. Og ettersom sykkelen elsker fart, er den forsynt med kraftige hydrauliske skivebremser som gir eksemplarisk kontroll og sørger for at du alltid har effektiv bremsekraft, uavhengig av underlag, værforhold eller årstid. Denne populære modellen er en del av serien som utgjør ryggraden i Meridas sortiment av hardtails og representerer den omfattende erfaringen og kunnskapen de har opparbeidet seg gjennom mer enn 50 års produksjon av sykler. 

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0113921-6157
EAN-kode-
VaremerkeMERIDA
FargeSilver/Black
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0113921
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieMerida BIG.NINE
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens fargeDark Silver/Black
Årsmodell2024
Produsentens nettstedwww.merida-bikes.com/sv-se/bike/4086/bignine-400
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

11-delt (1 x 11)
GirskifterserieShimano Cues
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Cues
ModellserieMerida BIG.NINE
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeBIG.NINE TFS III
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelManitou Markhor Comp
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

100 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
ForhjulsnavShimano QC300, 100x9 mm, 32H, Centerlock
BaknavShimano QC300, 135x9 mm, 32H, Centerlock
Eiker32
FelgerMERIDA COMP CC, 20 IWR,aluminium
FordekkMaxxis Ikon, 29x2.2"
BakdekkMaxxis Ikon, 29x2.2"
Dekkdimensjon55-622
Drivverk
GirspakerShimano CUES U6000
FramgirNo
BakgirShimano CUES U6000
KranksettShimano CUES U6000, 32T
KjedeShimano LG500
KassettShimano LG400, 11-50T, 11-speed
Komponenter
ForbremseManitou Markhor Comp, air, 100 mm travel
Bremseskive foranShimano RT10, 180 mm
BakbremseShimano M4100
Bremseplate bakShimano RT10, 160 mm
StyrelagerMERIDA M4455
StyreMERIDA EXPERT CC,aluminium, 720 mm width, 10 mm rise
StyrestemMERIDA COMP CC, aluminium, 31.8 mm, 7°
SetepinneMERIDA COMP CC,aluminium, 30.9 mm, 0 mm setback
PedalerVP VPE-891
SeteMERIDA COMP SL, V-mount
Håndtak/StyretapeMERIDA COMP EC
KUNDENES MENINGER
Også tagget i
  • 2024
  • 29"

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Merida BIG.NINE

Merida MTB Big.Nine 60-2X Matt Bronse/Svart
9 999 kr
fra 9 619 kr
Innsparing
Ikke på lager
-4%
Merida MTB Big.Nine 60-2X Matt Mørk Sølv/Sølv
9 999 kr
9 619 kr
Innsparing
Ikke på lager

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY